سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان /

شناسایی 4 هزار اثر تاریخی در سیستان‌وبلوچستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌ و بلوچستان گفت: در کل استان سیستان و بلوچستان بیش از 4 هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از هزار و 600 اثر به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، حسنعلی شهرکی اظهار داشت: در کل استان تقریباً بیش از 4 هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از یک هزار و 600 اثر آن ثبت که در بین این آثار برخی نیز ثبت جهانی شده‌اند.
وی افزود: در بین آثار تاریخی برخی مانند کوه خواجه، قلعه بمپور و... دارای ارزش جهانی بوده به طوری که ثبت جهانی نیز شده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌ و بلوچستان بیان داشت: شهرستان زاهدان از قدمت چندانی برخوردار نیست و حدوداً قدمت آن به 90 سال قبل می‌رسد، اما آثاری مانند ساختمان دادگستری، ساختمان بسیج، حوزه پست و ارتباطات از مناطق قدیمی شهر زاهدان به شمار می‌روند.
شهرکی ادامه داد: قبرستان هفتاد ملا در شهرستان زاهدان و شهربانی، گمرک سابق، پست سابق و راه آهن در میرجاوه جزو آثار تاریخی هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌ و بلوچستان افزود: شهر سوخته دارای بنای خشتی و گلی است که قدمت آن به 5 هزار و 200 سال قبل بازمی‌گردد.
شهرکی تصریح کرد: شهر سوخته، شهر پیشرفته‌ایی است به طوری که در زمینه پویا نمایی و انیمیشن می‌توان اولین آثار را به شهر سوخته نسبت داد.
وی گفت: قدمت کوه خواجه نیز مربوط به دوره ساسانی و اشکانی است که دارای معماری با ارزشی بوده و امسال دومین سالی است که متخصصان بر اساس مطالعات انحام شده مرمت آن را انحام می‌دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌ و بلوچستان ابراز داشت: قلعه بمپور قدمت آن به 100 سال قبل می‌رسد که از لحاظ ارتفاعی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. /ع

برچسب ها: شناسایی ، اثر ، تاریخی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.