سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خود نمایی یا بازی با مرگ؟

حرکات ماجراجویانه با وسایل نقلیه یکی از ناهنجاری هایی است که گاهی در سطح خیابان ها باعث سلب آرامش و امنیت شهروندان می شود که اصلی ترین علت این حرکات، نشان دادن خود و میل به جلوه گری است.

کاظم باز افکن، آسیب شناس حوزه اجتماعی در بررسی علل بروز رفتارهای پر خطر و ماجراجویانه از سوی برخی جوانان، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: جوان این چنینی از فقر فرهنگی رنج می برد و کمالات و ارزش های دیگری برای عرضه کردن ندارد، تنها از یک کالا در ویترین افتخارات خود برخوردار است و آن انجام حرکات نمایشی و ماجراجویانه است.

وی با بیان اینکه میل به جلوه گری در همه گروههای سنی وجود دارد، اما نوع و مصداقش در سنین مختلف ، متفاوت است تصریح کرد: حرکات و رفتارهایی که در چهارشنبه سوری بروز پیدا می کند و با پوشیدن لباس های خاص آن چنانی از سوی عده ای از افراد جامعه، همگی موید تمایل برای دیده شدن خود در اذهان و دیدگان اطرافیان است.

وی در ادامه افزود: یک قهرمان ورزشی، یک هنرمند یا یک شخص تحصیل کرده به ندرت میل به حرکات این چنینی پیدا می کند در واقع ریشه اغلب حرکات ناهنجار از سوی افراد و شخصیت های غیر اجتماعی در سرخوردگی هایی است که این تیپ از افراد، در طول زندگی خود با آن مواجه بوده اند و در بستر زمان به اشکال مختلف و با ماجراجویی ها و هنجار شکنی های گوناگون نمود پیدا می کند.

این آسیب شناس حوزه اجتماعی در تشریح اقدامات بازدارنده به منظور کنترل و کاهش حرکات نمایشی و پر خطر این چنین اظهار داشت: اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد منوط به والدین فرزندان می شود. در واقع پدر و مادر باید با شناخت هر چه بیشتر روحیات، علائق و سلایق فرزندان خود آنها را تشویق و ترغیب به پیگیری و دنبال نمودن مولفه های مورد علاقه شان اعم از ورزشی، هنری و... نمایند تا علاوه بر تخلیه انرژی و هیجانات فرزندانشان زمینه رشد و پرورش استعدادهای نهفته در آنها فراهم شود.

بازافکن در ادامه افزود: پیگیری و حمایت از این امر باعث رشد شخصیتی فرزندان در دراز مدت می شود ویترین افتخارات جوانان را پربار تر می کند، که در این صورت میل به جلوه گری و ماجراجویی به روش های خطرناک و حادثه ساز همچون حرکات نمایشی با وسایل نقلیه و.... در آنها به شدت کاهش پیدا می کند.

این آسیب شناس حوزه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: در کنار این امر، حمایت هر چه بیشتر از اقدامات متولیان فرهنگی و اجتماعی جامعه در فرهنگ سازی و مهیا نمودن مراکز آموزشی و تربیتی، ورزشگاها، فرهنگسراهاو... تسهیل شرایط حضور نوجوانان و جوانان در این اماکن، می توان به شکل مطلوبی استعدادهای آنها را در جهت مطلوب و مثبت هدایت کرد و از آزاد شدن انرژی جوانان این چنین در جهت منفی و دردسر آفرین جلوگیری نموده و بازدهی و ثمره این امر در دراز مدت خود را نشان می دهد .

بازافکن در ذکر اقدامات کوتاه مدت در جهت کنترل این ناهنجاری ها در سطح شهرها اظهار داشت: در کنار تمهیدات پلیسی و اعمال جریمه، شهرداری می تواند در مناطق مختلف شهری، فضاهایی برای حضور جوانان به منظور انجام حرکات نمایشی با وسایل نقلیه شخصی شان فراهم کند و با پیش بینی و مهیا نمودن بخش های نظارتی، پزشک و اورژانس در محل های مورد نظر، جوانانی که تمایل به انجام حرکات این چنیني دارند را به این اماکن هدایت کند که به طور یقین، هزینه ها؛ آسیب ها، تبعات و خطرات آن بسیار پایین تر از زمانی خواهد بود که در سطح شهر، به صورت پراکنده و غیر حرفه ای این رفتارهای پر خطر از سوی آنها بروز پیدا کند.

وی در نهایت افزود: اگر چه ظهور رفتارهای این چنین در میان همه جوانان و افراد جامعه عمومیت نداردو برخی با روحیات خاص و شرایطی که در گذشته خود با آن مواجه بودند تمایل به این گونه از حرکات دارند و در واقع جز اقلیت و استثنائات محسوب می شوند، اما باید به استثنائات نیز توجه کرد./ل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.