سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبلیغات بر روی تاکسی ها مصوبه ای با آینده ای مجهول

روزهای آخرماه مبارک رمضان سال 90 مسئولین اعلام کردند اولین سری تاکسی ها باپنل های تبلیغاتی روی سقفشان وارد ناوگان تاکسی رانی میشوند امادرحال حاضربعدازگذشت یک سال هیچ خبری ازاین تبلیغات وتاکسی ها نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از زمان هدفمند سازی یارانه ها بود که دولت تصمیم گرفت برای جلوگیری از افزایش قیمت کرایه تاکسی ها پس از هدفمند سازی یارانه ها قانون جدیدی را اجرا کند که بر اساس آن نصب تبلیغات بر روی تاکسی های کشور مجاز می شود.
پس از مدتی در نهایت قانون نصب آگهی بر روی تاکسی ها به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید و قرار شد فرآیندی  برای واگذاری این تبلیغات به شرکت های ذی صلاح برگزار و به آنها واگذار بشود و برند های ایرانی هم بتوانند برای تبلیغات خود اقدام کنند.
بر اساس مصوبات این قانون مقرر شد که تبلیغات بر روی بدنه داخلی یا خارجی خودروها ممنوع و به صورت تابلوهایی بر روی سقف اتومبیل ها انجام بگیرد.
مدتی گذشت و در نهایت مسئولین برای تبلیغ بر روی دو هزار تاکسی در سطح شهر تهران اعلام آمادگی کرده و عنوان کردند که نخستین سری این تاکسی ها همزمان با روز جهانی قدس و ایام عید فطر سال 90 وارد ناوگان تاکسیرانی می شوند که البته قرار بود این رونمایی پیش از اینها صورت بگیرد و از آنجایی که مصادف با ایام ارتحال و سیاسی قدر می شود این رونمایی به همان روزهای پایانی ماه رمضان موکول می شود.
این درحالی است که طبق ماده 207 آئین نامه راهنمایی و رانندگی کشور نصب هر گونه آگهی و تبلیغات روی بدنه خارجی و داخلی خودروها ممنوع بوده و قانون نصب آگهی روی سقف تاکسی ها قانونی جدید به شمار آمد و طبق گفته مسئولین این گونه تبلیغات به ماده 207 آئین نامه راهنمایی و رانندگی ارتباطی ندارد چون آگهی ها روی سقف تاکسی ها نصب شده نه بدنه داخلی  و خارجی خودروها!
خلاصه این قانون با استناد به این که تاکسی ها تنها موظف به نصب پنل بر روی سقف بوده و تنها امکان تبلیغات بصری را داشته و شرایط تصاویر متحرک یا تبلیغات شنیداری را ندارند پس از اینکه ابعاد موضوع به تایید ارگان های مربوط رسیده اجرایی شد و در نهایت مردم شاهد حضور تاکسی هایی بودند که به صورت آزمایشی در برخی خطوط مناطق 5-3 و 2 و تاکسی های منتهی به میدان آزادی تردد می کردند و این در حالی بوده که پلیس راهور چندان با اجرای این طرح موافق نبود.
روزهای اول مردم شاهد حضور این تاکسی ها در سطح شهر بودند خودروهایی که هم فال بودند و هم تماشا، هم مسافر جا به جا می کردند و هم توجه مسافر خودشان جلب می کردند.
این شیوه باعث رضایت خیلی از رانندگان هم بود چون علاوه بر درآمدی که از تاکسی داشتند می توانستند طبق قراردادی که با شهرداری داشتند ماهیانه 80  هزار تومان بابت تبلیغاتی که به وسیله خودروهای خود انجام می دهند درآمد داشته باشند.
مدتی نه چندان طولانی این تاکسی ها در خیابانها به نفع صاحبان تبلیغات جولان دادند اما موضوع جالبی که این میان وجود دارد این بود که تعداد این تاکسی ها کمتر از آنچه که مسئولین مدعی شده بودند  و رفته رفته از تعداد آنها کاسته هم شد تا جایی که الان تقریبا هیچ تاکسی ای روی سقفش پنل تبلیغاتی ندارد.
محمد آزادمنش که یکی از همین رانندگانی است که میگوید: در ابتدا قرار بود ماهانه مبلغی را به خاطر تبلیغاتی که بر روی تاکسی ها نصب می شود به رانندگان بدهند ولی بعد از مدتی اعلام کردند که از این مبلع به دلایلی کسر می شود و بیشتر آن در اختیار شهرداری قرار می گیرد.
از آنجایی که این کار به نفع رانندگان نیست اکثر آنها از این کار انصراف دادند ما  هم ترجیح دادیم کرایه ها بیشتر شود تا این که ما تبلیغات کنیم.
مدیر کل دفتر حمل و نقل ترافیک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در این رابطه معتقد است: اگر مدیریت شهری تهران سیاست های حمایتی دولت مانند انجام تبلیغات روی بدنه تاکسی را به درستی اجرا می کرد افزایش نرخ کرایه ها لزومی نخواهد داشت و راننده ها می توانند از این طریق در آمد داشته باشند.
وی گفت: اجرای این طرح پس از تصویب در شورای عالی ترافیک به شهرداری های کل کشور ابلاغ شد ولی در این طرح در تهران به درستی اجرا شد.
رسول عباسی با بیان این که قرار نبود شهرداری از تبلیغات سهمی داشته باشد بیان داشت: مقرر شده بود که سود حاصل از تبلیغات به طور کامل به تاکسیران ها تعلق بگیرد و سهمی برای شهرداری ها در نظر گرفته نشده بود ولی ظاهرا قراردادهایی منعقد شده که بر مبنای آن 90 درصد سود تبلیغات به شهرداری ها تعلق می گیرد و تنها 10 درصد آن نصیب  تاکسیرانی ها می شود که این امر باعث عدم استقبال رانندگان شده است.
مطمئنا اگر برنامه ریزی های مسئولین به گونه ای باشد که تاکسیرانها از ان استقبال کنند واقعا دیگر نیازی به افزایش نرخ کرایه ها که همیشه گله مندی مردم را به دنبال دارد نخواهد بود./ف
برچسب ها: ناوگان ، مدت ، نهایت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.