سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

مازندران نخستین استان درتدوین سند مبارزه با هاری

برنامه جامع عملیاتی مبارزه با هاری تدوین شد.

سرپرست پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با بیان اینکه این بیماری 100 درصد کشنده و 100 درصد قابل کنترل است، گفت: هر سال هزینه چند میلیاردی برای تهیه سرم و واکسن هاری که عمدتا وارداتی است، پرداخت می‌کنیم و با توجه به تحریم‌ها، واردات واکسن و سرم هاری، معضل بزرگی برای ما است و هزینه‌های اقتصادی زیادی را به دامپزشکی تحمیل می‌کند.

آسوری با بیان اینکه در کشور سالانه 128 هزار مورد گزیدگی داریم که 66 مورد منجر به مرگ می‌شود، افزود: در مازندران سالانه 5 هزار و 500 مورد گزش در سال داریم.

وی با اشاره به اینکه در مازندران طی 10 سال اخیر، دو مورد مرگ ناشی از گزیدگی داریم، گفت: از مازندران 107 مورد نمونه به پژوهشکده ارسال شد که 79 درصد هاری بود و در سال گذشته هم از شش مورد نمونه ارسال شده به پژوهشکده، چهار مورد مثبت بود.

وی از اجرای این طرح در استان‌های شمالی به عنوان پایلوت و با هدف کاهش 50 درصدی ابتلا به هاری، خبر داد و افزود: مازندران نخستین استانی است که برنامه جامع عملیاتی مبارزه با هاری را تدوین کرد.

وی با بیان اینکه 85 درصد گزش‌ها در سنین زیر 15 سالگی است، گفت:‌ این موضوع، رسالت آموزش و پرورش در زمینه فرهنگ‌سازی را تشدید می‌کند.

آسوری با اشاره به اینکه از سال 85 تا مرداد 90 تعداد 23 هزار سگ کشته شده، اضافه کرد: هر سال 3 هزار و 800 سگ کشته شده است.دو میلیون سگ در کشور داریم که یک میلیون سگ ولگرد و یک میلیون سگ صاحب‌دار است./س

برچسب ها: تدوین ، مبارزه ، هاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.