سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

انجام 129 طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان

رئيس مركز تحقيقات‎ ‎كشاورزي و منابع طبيعي استان همدان گفت: امسال 129 طرح تحقيقاتي در اين‏‎ ‎مركز در ‏دست اجراست كه درمقایسه با پارسال 11 درصد افزایش یافته است‏‎.‎‎

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛حسين صباغ‌پور با بيان اينكه مركز تحقيقات كشاورزي و منابع‎ ‎طبیعی استان همدان داراي 10 بخش، 3 واحد و ‏‏11 ايستگاه تحقيقاتي است، افزود‏‎: ‎اين مركز دستاوردهاي قابل توجهي دارد كه اصلاح رقم چغندرقند مقاوم به‎ ‎ريزوكتونيا، پوسيدگي ريزوكتونيايي ريشه و طوقه چغندرقند اين‎ ‎مركز براي اولين بار در كشور نمونه‌اي از اين ‏دستاوردها به شمار مي‌رود‎.
وي همچنين با اشاره به معرفي 4 رقم گندم توسط اين مركز در 4 ساله گذشته‏‎ ‎گفت: از جمله خصوصيات اين ارقام ‏مقاومت به ورس، زنگ غلات، ريزش دانه و‎ ‎همچنين نياز كمتر به آب است‎.
رئيس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبیعی استان، علاوه بر معرفی رقم جدید‏‎ ‎سیب‌زمینی بنام "خاوران" به ‏شناسايي رقم جديد سيب‌زميني مقاوم به نماتد‎ ‎سيب‌زميني توسط محققان اين مركز اشاره كرد و گفت: محققان این ‏مركز با‎ ‎همكاري سازمان جهاد كشاورزي استان براي كنترل بيماري نماتد سيب‌زميني تمام‎ ‎نقاط آلوده به نماتد در ‏استان را شناسايي، راهكارهاي كنترل بيماري را بررسي‎ ‎و رقم مقاوم به نماتد (مثل رقم سانته) را شناسايي كردند‎.
صباغ‌پور از افزايش قابليت انبارداري سيب‌زميني و سير به وسيله پرتودهي بذر‎ ‎اين دو محصول و انرژی ‏هسته‌ای خبر داد و گفت: ضايعات انبارداري‎ ‎استان از 23 به 11 درصد كاهش يافته و انبارداری آنها از 4 ماه به ‏‏8 ماه‏‎ ‎افزایش یافته است‎.
رئيس مركز تحقيقات‎ ‎كشاورزي و منابع طبيعي استان همدان تكثير گردوهاي پيوندي در ايستگاه تحقيقات گردوي ‏تويسركان را از ديگر‎ ‎دستاوردهاي اين مركز عنوان كرد و گفت: در اين راستا 2 هزار نهال از نوع‏‎ ‎ارقام جمال و ‏دماوند به كشاورزان تحويل داده شده است‎.
صباغ‌پور افزود: در رقم جمال يا‎ z63 ‎رشد شاخه‌هاي فرعي به طور متوسط‎ 160 ‎سانتي‌متر يعني بيشترين رشد ‏رويش در سال را دارد. ‏
وي تأسيس "هرباريوم‎" ‎مركز تحقيقات را نيز مورد توجه قرار داد و گفت: در اين طرح با تكيه به‎ ‎نتايج حاصل از ‏طرح جمع‌آوري و شناسايي فلور استان و با تكيه به نمونه‌هاي‎ ‎هر باريومي در هر باريوم اين مركز و استفاده از ‏منابع موجود، فهرست گياهان‎ ‎استان تهيه و كليد شناسايي و شرح 94 خانواده، 524 جنس و 1658 گونه گياهي و‏‎ ‎نقاط واكنش هر گونه در جهان، ايران و استان همدان به همراه تصوير گياه تهيه‎ ‎شده است كه به زودي در قالب ‏فلور مصور استان همدان چاپ خواهد شد‎.
صباغ پور گفت: هرباريوم اين مركز هم اکنون  داراي 7 هزار و 942 نمونه گياهي‏‎ ‎هرباريومي است كه از سال ‏‏1373 در قالب مجموعه طرح‌هاي «جمع‌آوري و شناسايي‎ ‎فلور استان همدان» جمع‌آوري و شناسايي شده است‎.
وي طراحي و ساخت دستگاه سيركار، كمبينات كشاورزي، سورتينگ‏‎ ‎سيب‌زميني، سمپاشي و كودكار نواري و ‏خشك‌كن خورشيدي را از جمله اختراعات‎ ‎مركز تحقيقات کشاورزی و منابع طبیعی استان عنوان كرد‎/س.‎
برچسب ها: کشاورزی ، منابع ، طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.