سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/كانادا و هزار مشكل لاينحل؛

دولتي كه با "اقتصادي لنگ"، بازيگر يك ژست سياسي مضحك شد

دولت نومحافظه‌كار و نژادپرست كانادا در حالي با يك ژست مضحك سياسي اقدام به قطع روابط ديپلماتيك با ايران كرد كه از داخل با مشكلات عديده اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند به گونه‌اي كه طي ماه‌هاي اخير دامنه اعتراضات مردمي طيف وسيعي از شهروندان اين كشور را در بر گرفته است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روز جمعه 17 شهريور ماه دولت كانادا در يك حركت يك جانبه و خارج از عرف ديپلماتيك اقدام به تعطيلي سفارت خود در ايران كرد و متقابلا به كاركنان سفارت ايران در اتاوا هم يك اولتيماتوم پنج روزه براي ترك خاك اين كشور داد.

اين در حالي است كه روابط ايران با كانادا از مدت‌ها پيش به حالت تعليق در آمده است و به زعم كارشناسان اين اقدام دولت اوتاوا هيچگونه نفع و زيان عملي براي دو كشور در پي ندارد.

خشم كانادا از برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس نم در تهران و حضور سران و نمايندگان 120 كشور عضو جنبش عدم تعهد كه دو سوم اعضاي سازمان ملل را تشكيل مي‌دهند، برگ زريني در كارنامه جمهوري اسلامي ايران بود كه به مذاق استكبار جهاني و اعوان و انصارش خوش نيامد از سويي ديگر حضور بان كي مون؛ دبيركل سازمان ملل در اجلاس تهران كه به نوعي تأييد بين‌المللي اين اجلاس محسوب مي‌شود، براي مدعيان دروغين دموكراسي گران تمام شد چرا كه آنان به هيچ وجه توقع حضور اين شخصيت بين المللي در اجلاس تهران را نداشتند.

گواه اين امر يك هفته قبل از سفر بان كي مون به تهران است، يعني زماني كه هارپر نخست‌وزير كانادا در تماس تلفني با دبيركل سازمان ملل سعي كرد او را از حضور در تهران منصرف كند و همگام با نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي پروژه به انزوا درآوردن جمهوري اسلامي ايران را كليد بزند؛ پروژه‌اي كه با برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس نم و حضور سران و شخصيت‌هاي بين‌المللي در تهران به شكست انجاميد بنابراين اين اقدام دولت كانادا را مي‌توان به نوعي سرپوش گذاشتن بر شكست جبهه غربي به رهبري رژيم صهيونيستي و آمريكا و پيروزي غرور‌آفرين جمهوري اسلامي در عرصه بين‌المللي ارزيابي كرد.

**مشكلات معيشتي مردم كانادا

اقدامات نابخردانه سياسي دولت نومحافظه كار كانادا به نخست وزيري هارپر در حالي صورت مي‌گيرد كه مردم اين كشور با مشكلات عديده معيشتي مواجه هستند براي مثال مي‌توان به تظاهرات گسترده دانشجويي طي ماه هاي گذشته در شهرهاي مختلف كانادا از جمله كبك، تورنتو، ونكوور و اوتاوا اشاره كرد، تظاهراتي كه در اعتراض به افزايش بي‌رويه شهريه‌هاي دانشجويي و مشكلات معيشتي صورت گرفت.

اين در حالي است كه به نقل از شبكه الجزيره، مارتين ديزجارد نيز از سران جنبش دانشجويي كانادا گفت: تظاهرات مردمي در كانادا در اعتراض به سياست‌هاي دولت همچنان ادامه دارد هزاران نفر در اين تظاهرات به طرح دولت براي افزايش شديد شهريه‌هاي دانشگاه شركت دارند، جنبش تظاهرات در سراسر كانادا گسترش پيدا كرده است و بسياري از دانشجويان در مناطق مختلف كانادا به تظاهرات دانشجويان ملحق شده‌اند.

وي در ادامه با تشريح فضاي سياسي كبك افزود: پليس كانادا چندين نفر از شركت‌كنندگان در تظاهرات كبك را بازداشت كرده است؛ اين بازداشت‌ها غيرقانوني بوده است در حالي با شركت‌كنندگان در تظاهرات كبك برخورد مي‌شود كه آزادي بيان و حق برپايي تجمعات از آزادي‌هاي تصريح شده در قانون اساسي كانادا است؛ بايد به مردم كانادا اين اجازه داده شود كه به بيان اعتراض‌هاي خود مبادرت كنند و نه اينكه با آنها شدت برخورد شود.

اين فعال كانادايي متذكر شد: هيچ نشانه‌اي وجود ندارد دال بر اينكه تظاهرات دانشجويان كانادايي به اين زودي‌ها پايان خواهد يافت و دانشجويان كانادايي اعلام كرده‌اند تا زمان تحقق اهدافشان هر روز تظاهرات خواهند كرد؛ به همين علت، نگراني‌ها درباره تأثيرات اقتصادي اين اعتراضات براستان كبك شدت گرفته است.

** گسترده شدن دامنه اعتراضات مردمي

طي روزهاي اخير تظاهرات در كانادا شدت گرفته و علاوه بر دانشجويان قشرها و طبقات مختلف مردمي و اجتماعي هم به سيل تظاهركنندگان پيوسته‌اند. استادان دانشگاه، پرستاران، هواداران محيط زيست، جنبش‌هاي ضدسرمايه‌داري و حتي نيروهاي خدمات عمومي كانادا از جمله قشرهايي هستند كه در روزهاي اخير در كنار دانشجويان عليه سياست‌هاي رياضت  اقتصادي دولت ليبرال كانادا اعتراض مي‌كنند.

بحران بي‌سابقه اقتصادي كه از سال 2008 گريبان اتحاديه اروپا و آمريكا را گرفته است در ماه‌هاي اخير به كانادا نيز سرايت كرده و دولت نومحافظه‌كار حاكم را مجبور كرده كه از نسخه اروپايي‌ها يعني "رياضت اقتصادي" پيروي كنند و بدنبال اين امر، مردم كانادا كه زير فشار شديد مشكلات اقتصادي قرار دارند در اين شرايط از انفعال و تابعيت دولت كانادا از اروپايي‌ها به‌ويژه انگلستان معترض هستند؛ توجه به اين نكته خالي از لطف نيست كه مقام نخست وزيري در كانادا زيرنظر ملكه انگليس فعاليت مي‌كند.


**اشتباه استراتژيك دولت كانادا در پيروي كوركورانه از صهيونيست‌ها

در پي اقدام يك‌جانبه و خارج از عرف ديپلماتيك دولت كانادا، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان اعلام كرد: رفتارهای خصمانه "دولت نژادپرست" فعلی در کانادا در حقیقت دنباله‌روی از سیاست‌های دیکته شده صهیونیستی و انگلیسی است؛ دولت کانادا در این راستا تلاش گسترده‌ای برای عدم برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران انجام داد که با بی‌اعتنایی کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی با شکست روبه‌رو شد، تعطیلی سفارت کانادا در تهران از سوی این دولت در ادامه سیاست‌های ضد ایرانی هارپر و واکنش شتاب‌زده نسبت به شکست آشکار آن دولت در قبال برگزاری موفق اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران ارزیابی می‌شود.

در پايان بايد متذكر شد اين اقدام دولت كانادا عواقب سنگين و جبران‌ناپذيري را براي اين كشور به همراه دارد به طوري كه "جان ماندي" ديپلمات كانادايي كه در سال 2007 سفير كانادا در تهران بود در مصاحبه با نشريه تورنتو استار اين اقدام دولت نومحافظه‌كار حاكم را يك حركت اشتباه استراتژيك تعريف كرد كه نقش كانادا را به عنوان يك بازيگر جهاني تقليل مي‌دهد.

از سوي ديگر روزنامه ونكوورسان با انتقاد از قطع روابط ديپلماتيك كانادا با ايران، اين اقدام را در نوع رابطه ميان كانادا با روسيه به عنوان يك متحد ايران تأثيرگذار دانست.
گزارش از: عليرضا كرمي
انتهاي پيام/
برچسب ها: قطع ، روابط ، دیپلماتیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.