سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

کوچ پائیزه عشایر به خوزستان آغاز شد

مدیر کل امور عشایر خوزستان گفت: همزمان با سرد شدن هوا در سایر استانهای کشور و معتدل شدن هوای خوزستان، عشایر کوچ خود به این استان را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛علی رحم کریمی اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی عشایر تمایل به اسکان و یکجانشینی دارند، براساس آئین نامه ساماندهی عشایر، مقدمات اسکان و ساماندهی آنان و تامین زیرساختها فراهم شده است.
وی با اشاره به راه اندازی 13 کانون هدایتی به منظور ساماندهی عشایر، افزود: دو کانون هدایتی دیگر در شهرستانهای شوشتر و اندیمشک و یک کانون نیز در گتوند در دست اجرا و مطالعه داریم.

کریمی با بیان اینکه تا پایان برنامه چهارم 37 درصد خانوارهای عشایری ساماندهی شده اند، گفت: ساماندهی دو هزار و 500 خانوار دیگر تا برنامه پنجم پیش بینی شده است.

وی از وجود 100 کانون عشایری بالای 50 خانوار در استان خبر داد و افزود: علاوه بر 13 کانون هدایتی، 87 کانون خودجوش نیز تشکیل شده و در مجموع هشت هزار خانوار عشایری در این کانونها ساماندهی شده اند.

کریمی، بهینه سازی کوچ و تامین امکانات مورد نیاز برای عشایری که تمایل به زندگی کوچ نشینی دارند را از دیگر برنامه ها و وظایف اداره کل امور عشایر عنوان کرد و  گفت: در حال حاضر خانوارهای عشایری در 500 نقطه استان مستقر هستند.
وی جمعیت عشایری کوچنده استان خوزستان را 23 هزار و 274 خانوار اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از 140 هزار خانوار در استان مستقر هستند.

مدیر کل امور عشایر استان خوزستان با بیان اینکه 12 درصد عشایر کوچنده کشور در استان خوزستان قرار دارند، افزود: جمعیت دام سبک این عشایر یک میلیون و 950 هزار راس برآورد شده است که این رقم معادل 9 درصد دام سبک عشایر کوچنده کشور است.

وی با اشاره به قشلاقی بودن استان خوزستان برای عشایر، گفت: این استان در حدود هفت تا هشت ماه از سال میزبان عشایر استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال بختیاری، اصفهان، همدان، لرستان و کرمانشاه است.

وی عنوان کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما 23 هزار خانوار عشایری در قالب140 هزار نفر از هفت استان کشور شامل چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، کرمانشاه، همدان و ایلام به مناطق قشلاقی خوزستان کوچ می کنند.

کریمی با اشاره به اینکه نیمه دوم شهریور تا اواخر مهر مدت زمان کوچ عشایر به استان خوزستان است، افزود: این تعداد خانوار عشایری یک دوره هفت تا هشت ماهه را به همراه یک میلیون و 950 هزار راس دام در خوزستان سپری می کنند.

وی گفت: عشایر از ایل راههای لرستان - پل زال، چهار محال و بختیاری – اندیکا، چهارمحال بختیاری – دهدز و کهگلویه و بویر احمد – بهبهان به خوزستان کوچ می کنند.

مدیر کل امور عشایر استان خوزستان تصریح کرد: شهرهای شمالی خوزستان از جمله دزفول، شوشتر، ایذه، باغملک، رامهرمز، اندیکا، لالی، اندیمشک، شوش و دهدز مهمترین مکانهای اسکان عشایر در مدت کوچ به این استان هستند.

استان خوزستان پس از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است. عمده فرآورده های تولیدی عشایر در استان کره، ماست، پنیر، پشم و گوشت به شمار می رود./ب


برچسب ها: کوچ ، پاییزه ، خوزستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.