سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمايشگاه «قطعه نويسي وكتابت قرآن كريم» به كار خود پايان داد

نمايشگاه «قطعه نويسي وكتابت قرآن كريم» همراه با نشستي تخصصي با حضور پژوهشگران و صاحبنظران خوشنويسي و كتابت قرآن در موسسه فرهنگي هنري صبا به كار خود پايان داد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران ، مراسم اختتاميه‌اين نمايشگاه به عنوان آخرين دستاوردهاي هنري كاتبان و خوشنويسان ممتاز و معاصر قرآن كريم در تالار فرهنگستان هنر با حضور علاقه‌مندان برگزار شد و مسعود ناصري رياست م‍وسسه فرهنگي هنري صبا، با بيان رويكرد اين مجموعه به‌احيا و باز خواني ميراث هنرهاي فاخر و از جمله هنرهاي مرتبط با كتابت و كتاب آرايي قرآن كريم كه جلوه‌گاهي از ذوق و خلاقيت هزار ساله هنرمندان ايران بوده‌است، از برنامه‌اين موسسه براي انتشار مجموعه‌اي از آثار برگزيده كتابت و قطعه نويسي معاصر خبر داد.

پس از آن استاد محمد نعيمايي با شرحي از آداب كتابت قرآن در دوران شكوفايي و اوج اين هنر، اشاراتي به دستاوردهاي كاتبان مشهوري چون ياقوت نيريزي و ديگران كرد و گفت:در كار اين هنرمندان گونه‌اي از سلوك و طريقت را مي توان يافت، كه فراتر از مهارت صرف در خط وكتابت بوده و بحث فلسفه و زيبايي شناسي و نسبت عقلی و شهودي بين اخلاق و مذهب را براي شناخت عميق‌تر كار اينان ايجاب مي كند، وي ضرورت پژوهش دقيق در تاريخ كتابت را به قصد بيرون كشيدن مفاهيم و مباني اين هنر يادآور شد.

در ادامه ‌استاد احمد عبد الرضايي به شمه‌اي از آئين‌هاي كتابت كهن در ايران اشاره كرد و دقايق و ظرايف پرشمار خطوط نسخ و ثلث در نزد كاتبان جهان اسلام رابر شمرد، وي به لزوم مطالعات گسترده پژوهشی توسط علاقه‌مندان به مشق و كتابت در اين روزگار پرداخت و گفت: اين مطالعات مي تواند پايه‌ها و پشتوانه‌هاي نظري اين فرهنگ و طريقت خوشنويسي را انسجام بخشد.

سپس نوبت به دکتر حمید رضا قليچ خاني رسيد كه به فصل‌هايی چند از سر گذشت هنر كتابت درطول چند قرن اشاره كرد و به آسيب شناسي اين هنر در روزگار معاصر پرداخت، وي خاطر نشان كرد: قابليت تركيب در نسخ و ثلث با خط نستعلیق متفاوت است و ظرفيت تنوع بخشي و فرم دهي به كلمات را در قالب اشكال در اين دو خط بسيار گسترده ترمي‌بينيم.

پس از مراسم اختتاميه، حاضران به محل برپايي نمايشگاه رفته و با هنرمندان صاحب اثر كه درنگارخانه خيال حضور يافته بودند از نزديك گفتگو كردند .

نمايشگاه "قطعه نويسي و كتابت قرآن كريم" و این نشست با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا و دارلکتابه و مرکز طبع و نشر قرآن کریم و با ارائه 130 اثر برگزيده‌ از خشنويسان معاصر و ممتاز قرآني، ظرايفي بديع از جلوه‌های كلام وحي را در قالب‌هاي" قطعه نويسي"، "رنگه نويسي "و" كتابت نگاري" با گرايش‌هاي نسخ و ثلث براي‌ علاقه‌مندان به ‌اين رشته ‌از 10مرداد ماه به تماشا گذاشت./م


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.