سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بيانيه جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکيد شد

همراهي کشورهای عضو عدم تعهد در مقابله علنی با نظم مورد نظر آمریکا

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در بیانیه ای تاکید کرد: نحوه برگزاری و میزبانی ایران و حضور سطح بالای کشورهای عضو در اجلاس تهران، عملا همراهی آنها را با ایران در مقابله علنی با نظم مورد نظر آمریکا در جهان نشان داد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره برگزاری موفق اجلاس سران جنبش عدم تعهد به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران بيانيه‌اي را منتشر کرد.

در اين بیانیه تاکید شده است: برگزاری این اجلاس در تهران که همچنان دارای بازتابهایی وسیع در اکثر رسانه های دنیاست، از ابعاد مختلف دارای ویژگیهای مهم و بعضا منحصربفردی برخوردار بوده و هست که آن را از رویدادهای مشابه خود در جهان متمایز می سازد:
 
1. این اجلاس در شرایطی در تهران برگزار و ریاست دوره سه سال آینده جنبش عدم تعهد به ایران واگذار شد که نظام سلطه به سرکردگی آمریکا با بهره گیری از هژمونی رسانه ای خود به دنبال فلج نمایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خصوصا از جنبه تحریمهای اقتصادی در منظر جهانیان بود. اما سران و نمایندگان عالیرتبه بیش از 120 کشور جهان به مثابه سفیرانی فوق العاده برای جمهوری اسلامی ایران عمل کردند تا نه تنها پیام شکست حربه انزوای سیاسی و تحریم اقتصادی ایران را که بالندگی، پویایی و نشاط روزافزون آن را با خود به کشورهای خود ببرند. به عبارت دیگر اجلاس شانزدهم عدم تعهد، عین الیقین شکست مفتضحانه آمریکا در برابر ایران در منظر بیش از دو سوم کشورهای جهان بود.
 
2. بیانات هوشمندانه، شفاف و شجاعانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه اجلاس سران با تاکید بر مسائل کلان جهانی و منطقه ای نظیر سازمان ملل و فلسطین و مطرح نساختن برخی مسائل اختلافی میان تعدادی از اعضا، توانست اجماعی حداکثری در میان شرکت کنندگان ایجاد کرده و ذهن آنها را از مسائل حاشیه ای به موضوعات درجه اول سوق دهد و همگرا نماید. این رویکرد مدبرانه، هم درسی بزرگ برای کشورهای عضو جنبش و هم الگویی برای جریانهای انقلابی داخل نظام قلمداد می شود.
 
3. نحوه برگزاری و میزبانی ایران و حضور سطح بالای کشورهای عضو در اجلاس تهران، عملا همراهی آنها را با ایران در مقابله علنی با نظم مورد نظر آمریکا در جهان نشان داد. همگرایی اکثر سخنرانان با سخنرانی افتتاحیه مقام معظم رهبری در نفی ساختار معیوب سازمان ملل و تاکید بر ضرورت درانداختن طرحی نو برای مدیریت بین المللی شاهدی مهم بر این مدعاست که منزوی اصلی این روزهای عرصه بین الملل تنها همان معدود ذینفعان ساختار بیمار کنونی نظیر آمریکا و متحدان او هستند. حضور برخی کشورهای صاحب نام در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان در بالاترین سطح به تنهایی توانست پیام ناکامی غرب را در به شکست کشاندن اجلاس مخابره کند. نخست وزیر هند به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا در راس هیاتی 250 نفره از سیاسیون و اقتصادیون به ایران آمد و پیش از افتتاح اجلاس به دیدار رهبر انقلاب شتافت تا ثابت کند جایگاه ایران در معادلات منطقه ای و جهانی تا چه حد کلیدی است.
 
4. موضع فعال ایران در برگزاری اجلاس و خبررسانی دقیق و چالاک نسبت به رویدادهای پیرامون آن، دست برتر تبلیغاتی را که همواره در اختیار رسانه های متعدد، پرخرج و فریبکار غربی بود، از آن جمهوری اسلامی ایران کرد و عملا آنها را مجبور ساخت در موضعی انفعالی همواره یک گام عقبتر از اخبار منتشره از تهران بوده، ناچار شوند برای جبران کمبودهای متعدد خود، دست به اقدامات مضحک و حماقت آمیز خبری بزنند. این انفعال البته تنها در بخش رسانه و تبلیغات نبود؛ حضور دبیرکل سازمان ملل متحد که از سر ناچاری و برای حفظ اعتبار نصفه و نیمه اش اتفاق افتاد گوشه ای دیگر از انفعال نظام سلطه در برابر قدرت نمایی ایران اسلامی بود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان، رویکرد غیرعادی سازی اجلاس تهران باعث شکست مفتضحانه ای برای آمریکا و متحدانش شد.
 
5. ویژگی مهم دیگری که در اجلاس یک هفته ای تهران خودنمایی نمود، موضع ضد استکباری یکپارچه و دست کم غالب اعضای عدم تعهد بود. اگر تا پیش از این تنها ایران و حداکثر یکی دو کشور دیگر موضع سیاسی صریح علیه آمریکا و اسرائیل از خود بروز می دادند، در اجلاس تهران علاوه بر سخنرانی های متعدد علیه آمریکا و صهیونیستها، بیانیه پایانی که دارای حملات صریح علیه نظام سلطه جهانی بود، مورد اجماع کشورها قرار گرفت و تصویب شد. به عبارت دیگر می توان گفت اجلاس تهران ترس بسیاری را ریخت و زبان آنها را نیز مانند ایران بر ضد دشمنان واقعی بشریت گشود.
 
6. اجلاس تهران از منظر داخلی نیز دارای اهمیت فوق العاده ای بود به طوریکه سلایق مختلف سیاسی درون چارچوب نظام در کنار هم قرار گرفته، هریک به نوبه خود و بر اساس ظرفیت خود به موفقیت آن کمک نمودند. نظم بسیار خوب و تدابیر هماهنگ به عمل آمده در بدنه عظیم دولت خصوصا وزارت خارجه، نیروی انتظامی، نهادهای امنیتی، صدا و سیما و سایر رسانه ها در کنار همکاری مردم تهران، نمایشی از سمفونی کم نقصی بود که صدای حقانیت جمهوری اسلامی را در دنیا شنیدنی تر کرد. این تجربه به خوبی نشان داد که تشخیص "مساله اصلی" و اهتمام به آن نتایج شگرفی برای کلیت نظام و جریانهای درون آن به دنبال خواهد داشت.
 
7. ریاست سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد فرصتی بی نظیر و تکرار ناشدنی برای کشور ماست، چراکه این اتفاق مهم همزمان با گذر جهان از پیچ تاریخی حساسی رقم خورده است که قدر دانستن آن سبب جهشی بلند برای ایران و غفلت از آن نیز جبران ناپذیر خواهد بود. ایران اسلامی درست در زمان اوج گیری مواجهه با نظام سلطه ریاست نهادی مهم را بر عهده گرفته است که ایفای نقش درست و حساب شده در آن خواهد توانست دست برتری برای او قلمداد شود. رئیس جمهور ایران از این پس به عنوان رئیس عدم تعهد شناخته شده و سخن او درباره مسائل بین المللی علاوه بر جایگاه والای همیشگی ایران، از این زاویه نیز شنیده خواهد شد که نشست آتی سازمان ملل اولین فرصت از این دست ارزیابی می شود.
 
8. همچنان که در سخنان تاریخی رهبر عزیزمان بیان گردید، تکیه بر دو مساله اساسی جهان می تواند مهمترین اقدامات جنبش عدم تعهد در زمان ریاست ایران باشد. نخست همراه نمودن کشورهای جهان برای اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت با حذف امتیاز ظالمانه وتو و مساله دیگر احقاق حق مردم فلسطین با راهبرد "هر فلسطینی یک رای". در این مسیر چه بسا لازم باشد کشورهای غیر متعهد علاوه بر تشکیل دبیرخانه فعال برای خود، به فکر ارتقای جایگاه حقوقی آن مثلا از جنبش به سازمان برای افزایش قدرت تاثیرگذاری خویش باشند و نقش فعالانه تری را در مجمع عمومی سازمان ملل ایفا کنند که در این صورت اشاره مهم ابتدای امسال رهبری در رابطه مستضعفین و مستکبرین عالم به تحقق نزدیک خواهد شد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.