سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پورمحمدي:

در اقتصاد غيرشفاف نمي‌توانيم نقاط ضعف و قوت خود را بيابيم

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اگر مي‌خواهيم نظام اقتصادي كشور متحول شود بايد هم در بخش دولتي و هم در بخش خصوصي به شفاف سازي رو بياوريم. در اقتصاد غيرشفاف نمي‌توانيم نقاط ضعف و قوت خود را بيابيم. صادقانه بايد بگويم نظام اقتصادي ما غيرشفاف است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور شب گذشته (شنبه) در جمع مديران بانك‌ها، صنايع بزرگ و فعالان اقتصادي استان خراسان شمالي گفت: بخش عمده حركت كشور در گرو فعاليت اقتصادي است. مسئولين بايد از نزديك با گرفتاري‌ها، مشكلات، كاستي‌هاي اين حوزه آشنا شده و پيشنهادات صاحبان اقتصاد را پذيرفته و بررسي كنند.

وي ادامه داد: كشور از نظر توسعه، فضاي بزرگي دارد؛ از نظر جمعيت جامعه بزرگي هستيم؛ منابع گسترده مالي داريم؛ ظرفيت اقتصادي بالايي داريم؛ از سوي ديگر از جهت توقع و انتظار، انتظار جامعه ما بالا است. چرا كه جامعه ما خود را با كشورهاي پيشرفته و جوامع بسيار برخوردار سنجيده و مقايسه مي‌كند. همچنين آنچه به توسعه مربوط است بومي شده و قدرت توليد دانش مربوط به توسعه را كسب كرده‌ايم. انديشوران، پژوهشگران و دانشمندان ما در سطح بسيار بالايي از كسب علم هستند. حجم بالاي پژوهشگران ظرفيت بالايي را براي دانش توسعه در اختيار ما قرار داده است. كشور فعالان توسعه توانمندي دارد كه توليد كنندگان، كارآفرينان و صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي در كشور هستند. وقتي به اتاق‌هاي بازرگاني نگاه مي‌كنيم جمعيت‌هاي خوبي با توانمندي‌هاي بسيار بالا مي‌بينيم. اتاق بازرگاني استان خراسان شمالي كه استان نوپايي است پانصد عضو دارد. اين ظرفيت در استان‌هاي ديگر بالا‌تر است. بنگاه‌هاي توليدي بسيار متنوع با قابليت‌هاي بالايي در كشور وجود دارد. حدود هشتاد هزار بنگاه توليدي در كشور وجود دارد.
 
 رئيس سازمان بازرسي كل كشور با انتقاد از سيستم بانكي و مالي در كشور خاطرنشان كرد: سرمايه بايد در خدمت توليد باشد و توليد منجر به سود شود؛ نه اين‌كه سرمايه به صورت مستقيم به سود تبديل شود. هم‌اكنون اين چرخه معيوب، خدمات را با مشكل مواجه كرده است. تمام آنچه گفته شد همه اين‌ها حكايت از آن دارد كه كشور قابليت توسعه بسيار بالايي دارد. اما خروجي آن متناسب نيست. يعني آنچه كه الآن در فضاي اقتصادي كشور مي‌بينيم متناسب با ظرفيت‌ها، توانايي‌ها و داشته‌هاي ما نيست. اتفاقا دشمنان نيز از اين موضع، ما را نشانه رفتند. چرا كه به خوبي و با تدبير از ظرفيت‌هاي خود در اين حوزه‌ها استفاده نكرديم و جا خالي داده، رخنه و روزنه به وجود آورديم. دشمن بعد از آنكه به اين نتيجه رسيد كه مي‌تواند از اين رخنه‌ها به ملت ايران آسيب برساند، بر آن متمركز شده است.

وي ادامه داد: فشارهاي اقتصادي ناظر به اين معنا است. البته تحريم‌ها به خاطر آن است كه سرنخ اقتصاد در اختيار آنان است. الآن اقتصاد مقوله فرا مرزي است و در چرخش‌ها و گردش‌ها شكل مي‌گيرد. دشمن چون مي‌بيند ابزارهايي براي اعمال فشار به ما در اختيار دارد از آن استفاده مي‌كند.
 
پورمحمدي همچنين گفت: عدم استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي به دشمن مجال داده تا فشارهاي خود را افزوده و آسيب‌هاي بيشتري به ما وارد كند. در اين شرايط ايجاب مي‌كند كه همه مسئولان تامل و دقت ويژه داشته باشيم. همه ما در هر كجا هستيم، در هر موقعيت و شرايط، اين وضعيت را خوب درك كرده و براي عبور از اين مرحله همت كنيم. براي اين كار در گام اول به يك عامل رواني و يك عامل مادي نياز داريم. عامل رواني اين است كه با خوشبيني به هم نگاه كنيم. الآن وقت تسويه حساب‌ها و قضاوت‌ها نيست. اين فضا نيازمند يك نگاه مثبت و خوش بينانه است. بخش خصوصي به بخش دولتي، بخش دولتي به بخش خصوصي، دستگاه نظارتي به هر دو، هر دو به دستگاه نظارتي، همه به مردم و مردم به همه نياز دارند. نياز داريم با قدرت از موانع و مشكلات عبور كرده و در نقطه آسيب‌ها و ضعف‌ها متوقف نشويم.
 

وي با اشاره به عامل مادي عبور از تحريم‌ها، گفت: عامل مادي، توليد است. همه ما بايد بر توليد متمركز شويم. به هر شكل بايد توليد فعلي حفظ و تا آنجا كه مي‌توانيم آن را افزايش دهيم. توليد بايد هدف همه باشد. اگر امكانات مي‌دهيم، اگر سرمايه‌گذاري مي‌كنيم، اگر تخفيف مي‌دهيم، اگر نظارت مي‌كنيم، اگر عدم نظارت داريم، اگر ماليات مي‌گيريم بايد به اين توجه كنيم كه چه تأثيري در افزايش توليد مي‌گذارد. اگر به اين عنصر مادي و معنوي توجه داشته باشيم موفق هستيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به عنوان سال گفت: اگر مقام معظم رهبري امسال را سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نام‌گذاري كردند، به خاطر آن است كه جعبه رمز ما اينجا است. علامت رمز ما توليد است. اگر بخواهيم نقدينگي بهبود و چرخش منطقي خود را طي كند بايد به سمت توليد باشد. اگر نظام مالياتي، بانكي، گمركي اصلاح شود بايد به سمت توليد، چه توليد صنعتي، چه كشاورزي و چه توليد در عرصه خدمات جهت‌گيري كند.
 

وي گفت: اگر با اين رويكرد توجه كنيم آن موقع منشاء تحول شده و خيلي از نظامات ما سامان پيدا مي‌كند. الآن خيلي اوقات برنامه‌هاي ما هدف ندارند. اگر بنا باشد از اين مقطع به سلامت و قوت عبور كنيم در گرو توجه به امر توليد است. مقام معظم رهبري هم به طور روشن بر توليد اشاره كردند. نمي‌دانم چرا خيلي‌ها نمي‌خواهند توجه كنند؟! برخي نمي‌خواهند جهت يابي‌هاي ما به سمت توليد اصلاح شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تأكيد بر ضرورت توجه دستگاه قضايي و نظارتي به توليد گفت: در حوزه نظارت و قضايي بايد بر توليد توجه كنيم. در شوراي دستگاه‌هاي نظارتي تلاش داريم كه چه بكنيم تا امر توليد تقويت شود. در سازمان بازرسي اعلام كرديم با هر بازرسي كه منجر به توقف توليد شود مخالفيم. اين مسئله حياتي است و هيچ چيز نبايد فداي آن شود. اگر مي‌خواهيم به بازرسي جهت بدهيم بايد در راستاي افزايش توليد باشد.

وي با اشاره به عدم ثبات مديريتي در استان خراسان شمالي، بخشي از معضلات و مشكلات استان را ناشي از اين امر دانست و گفت: از نظر توسعه، تغيير و تحول‌هاي مديريتي پي در پي آسيب تلقي مي‌شود. ما اين را درك مي‌كنيم. ثبات به امر توسعه كمك مي‌كند.
 
پورمحمدي در پايان اين نشست با بيان اين‌كه سلامت اداري و شفافيت يكي از دغدغه‌هاي اساسي نظام اقتصادي است، گفت: ما از اين بابت هم در بخش دولتي و هم بخش خصوصي رنج مي‌بريم. اگر مي‌خواهيم نظام اقتصادي كشور متحول شود بايد هم در بخش دولتي و هم در بخش خصوصي به شفاف سازي رو بياوريم. در اقتصاد غير شفاف نمي‌توانيم نقاط ضعف و قوت خود را بيابيم. صادقانه بايد بگويم نظام اقتصادي ما غيرشفاف است.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.