سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسمي كه در تمام كشورها وجود دارد

جهيزيه رسمي زيبا است كه در تمام دنيا و بين كشورهاي مختلف به عنوان عرف محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ،‌جهيزيه در عرف ما به عنوان هديه اي از طرف خانواده عروس براي خانه عروس و داماد جا افتاده است و خانه ها با آن شكلهاي متفاوتي پيدا مي كنند اما امروزه عده اي آنرا با جايگزين كردن سفر يا دادن  كه صورتي متفاوت معرفي كرده اند و خانواده ها برحسب سلايق و تنوع طلبي و هزاران دليل ديگر مي خواهند آنرا به شكلي ديگر نشان بدهند بررسي اين مقوله از اين نظر كه هم در عرف و هم در رسم ايرانيان جاي خود را باز كرده قابل توجه است.

* اسراف شرايط بردار نيست

طبق ديدگاههاي برخي شهروندان ميزان جهيزيه در هر شرايطي چه  خانواده عروس از وضعيت مالي خوي برخوردار باشند و چه شرايط مالي خوبي نداشته باشند بايد در حد معقولي باشد چون اگر مقدار آن زياد باشد در آينده درخانواده مقابل توقع ايجاد مي كند همچنين خانواده هاي كه جهيزيه را به صورت مبلغي نقد كرده و آن را خرج سر مي كند نمي توانند زندگي خود را اداره كند و خانواده هاي تجملاتي در اين رابطه هيچ مشكلي ندارند همچنين در اين رابطه عده اي هم مهريه را اصل قرار ميدهند.
 فقير بودن عيب نيست بي ارزش بودن عيب است
 ازدواج امري تمرس است  و در رابطه با اين امر اگر هر دو خانواده  از يك سطح فرهنگي و اقتصادي باشند نيازي به گرفتن شيربها و بي ارزش كردن دختر نيست و چيزي كه در اين رابطه مهم است آنست كه فقير بودن عيب محسوب نمي شود ولي  بي ارزش بودن عيب است اما با اين وجود در بعضي شهرستانها متاسفانه مرسوم شده است كه چند كالاي اصلي را مبناي براي شيربها قرار مي دهند.

* گذشت زمان معياري براي عرف شدن جهيزيه

 دادن جهيزيه در برخي اقوام هنوز هم رسم نيست ولي با گذشت زمان به صورت عرف و رسم ايرانيان در آمده است و گذشت زمان براي عرف شدن جهيزيه بسيار مهم است و اين رسم در تمام  دنيا وجود دارد براي نمونه در آلمان هم دو خانواده يك تكه زمين را مي گيرند و اعضاي نزديك آنها جمع شده و خانه اي براي عروس و داماد مي سازند.

* ايراد از جهيزيه هزاران دليل دارد

 كامل بودن جهيزيه ابتدا به خانواده عروس برمي گردد ولي بعد از بردن آن به خانه عروس و داماد به دلايل مختلف از كاستي ها، نوع اجناس و ديگر موارد آن ايراد گرفته مي شود ولي درنهايت دو نفري كه مي خواهند با هم زندگي كنند بايد نظر اصلي را بدهند.
 جعفر باي در اين رابطه با اين امر گفت: به دليل جريان داشتن  و ادامه داشتن جريان زندگي  چشم و هم چشمي هاي موجود هم هميشه ادامه دارد و به اين دليل همچنين به دليل اينكه در جريان زندگي جديد انسان روز به روز نيازهاي جديدي پيدا مي كند نمي شود گفت جهيزيه كامل وجود دارد.
 باي پرهيز از وسايل ضروري را مهم ترين اصل براي يك جهيزيه خوب دانست و اشاره كرد: در تهيه جهيزيه بايد ازوسايل بوكس تجملي غير ضروري پرهيز شود وبايد وسايل ضروري مورد نياز با طول عمر مفيد و كار كرد خوب تهيه شود.
 وي خاطر نشان كرد: يكي از مدلهاي اساسي براي روشن كردن اقتصاد خانواده و الگوي مصرف فراهم كردن جهيزيه است ولي درجامعه امروز متاسفانه اين سنت بسيار پسنديده اقوام دستخوش چشم و هم چشمي ها و رقابت ها ي كوركورانه شده است.
 وي همچنين گفت: در ايران باستان هم شيربها رسم خاص ايراني به عنوان كمكي براي جهيزيه بود و دين هم با ارزش هاي خود برآن صم گذاشته است كه اين رسم نه فقط كمك پدرو مادر بلكه كمك همه اطرافيان را جلب مي كند.
 بر طبق آنچه گفته شد ازدواج امري است كه هيچ شرايطي حتي ابداعات جديد بوجود آمده در آن نمي تواند قداست آنرا به هم بزند و دراين  رابطه نظر عروس و داماد مي تواند اثر تمام نقطه ها ي ديگر را از بين ببرد./ف

برچسب ها: جهیزیه ، زیبا ، کشورهای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.