سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بي‌بي‌سي و دستاويز كردن مسلمانان براي خنده

پخش يك مجموعه تلويزيوني از شبكه ماهواره‌اي بي‌بي‌سي موجي از خشم و انتقاد را با خود در پي داشته است. روزنامه انگليسي‌زبان «ديلي ميل»، بيست و نهم آگوست نوشت، پخش مجموعه‌اي با نام «شهروندي به نام خان» از بي‌بي‌سي باعث خشم اقليت‌هاي مسلمان ساكن در انگلستان شده است. اين مجموعه كه در هفت قسمت تهيه و توليد شده در قالب طنز، زندگي يك خانواده پاكستاني را به تصوير مي‌كشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، «عادل راي» پدر اين خانواده نقش اول مجموعه مذكور را برعهده دارد. اين شخصيت با همسر، دو دختر و يك پسر خود در شهر بيرمنگام انگلستان زندگي مي‌كند. شخصيت پدر در اين مجموعه انساني بسيار خودشيفته است كه در تصورات خود گمان مي‌كند در ميان مسلمانان مقيم انگلستان، جامعه بريتانيايي و حتي در كار تجاري خود انسان مهم و ذي‌نفوذي است. 

موج مخالفت‌ها و انتقادات مسلمانان ساكن انگليس همزمان با پخش نخستين مجموعه مذكور بوده است. در اين قسمت دختر بزرگ خانواده به دليل آرايش كردن صورتش، مي‌كوشد خود را از نگاه پدر دور نگه دارد. اين موضوع به شكل كاملاً طعنه‌آميز و با ديدي مسخره‌كننده به تصوير كشيده مي‌شود و دختر براي آن كه موجبات كنجكاوي را در پدرش ايجاد نكند، به‌‌رغم آرايش غليظ خود حجاب مي‌گيرد و حتي تظاهر به خواندن قرآن مي‌كند و با اين شيوه‌ها مي‌كوشد تا ذهن پدر را منحرف كرده و مانع از ايجاد هر گونه سؤالي در ذهن وي شود. 

جالب آنكه شبكه بي‌بي‌سي پس از پخش چند قسمت اوليه اين مجموعه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه سريال «شهروندي به نام خان» با استقبال بسيار خوب بينندگان روبه‌رو شده است و همان قسمت نخست نيز توانسته ۳ ميليون بيننده را به خود جذب كند. 

اين شبكه ماهواره‌اي همچنين با كم اهميت جلوه دادن ناراحتي و اعتراضات مسلمانان مقيم انگليس نسبت به مضامين به نمايش درآمده در مجموعه «شهروندي به نام خان» براي توجيه مطالب برنامه مذكور گفته است: «برنامه‌هاي طنز هميشه با عكس‌العمل‌هاي بسيار زيادي روبه‌رو مي‌شود اما شخصيت‌هاي اين مجموعه داستاني كاملاً كمدي هستند و اساساً سريال مذكور قصد هيچ گونه نقدي را در خصوص اقليت‌هاي مذهبي ندارد.» 

كارگردان اين مجموعه كه نويسنده و بازيگر نقش نخست آن است، به نوبه خود گفته است: «به نظر من اين مجموعه يك فرصت خوب است. آقاي خان يك پاكستاني مسلمان است و با هنرنمايي خود در اين مجموعه ما را مي‌خنداند. من به اين نوع از آثار هنري اعتقاد كامل دارم.» 

اگرچه سازندگان اين مجموعه و شبكه بي‌بي‌سي سعي دارند بر موفقيت و استقبال مردم از اين مجموعه تأكيد كنند، اما واقعيت آن است كه مسلمانان انگليس به شكل مطرح شدن مضامين ديني و به سخره گرفته شدن اين موارد معترض هستند و از زمان شروع پخش اين مجموعه ۲۰۰ شكايت عليه مضمون و محتواي آن در شوراي رسيدگي به برنامه‌هاي رسانه‌اي انگليس موسوم به «آف كام» به ثبت رسيده است. 

شاكيان معتقدند سريال «شهروندي به نام خان» چهره نادرستي را از اعتقادات مسلمان و زندگي آنها به نمايش مي‌گذارد و از اين طريق افزون بر حقير كردن مسلمانان و اعتقادات ديني آنها، اطلاعات اشتباهي را به شهروندان غيرمسلمان انگليس ارائه مي‌دهد كه تمامي اين موارد نيز در نهايت تنها به ضرر اين اقليت مذهبي در كشور انگلستان خاتمه مي‌يابد. 

در يكي از اين شكايت‌ها اين گونه آمده است: «اين برنامه تلويزيوني از حد و حدود خود خارج شده است. من در ابتدا گمان مي‌كردم با يك مجموعه تلويزيوني كمدي روبه‌رو هستم اما پس از ديدن قسمت‌هايي از آن متوجه شدم كه اين برنامه در واقع دين اسلام را به سخره گرفته است.» 

يك بيننده ديگر نيز مجموعه مذكور را متهم به نگاهي متعصب و دشمنانه با دين اسلام نموده است. به طور كل در اكثر اين شكايت‌ها افراد نسبت به اهانت‌هاي اين مجموعه به كتاب مقدس خود يعني قرآن و مسئله مهم حجاب اعتراض داشته‌اند. 

در اين مجموعه برخي از بازيگران انگليسي نيز حضور دارند، به عنوان مثال «كريس مارشال» در اين مجموعه نقش مدير مسجد را بازي مي‌كند. «شوبو كابور» بازيگر انگليسي با اصالت هندي نيز از ديگر نقش‌آفرينان اين مجموعه است كه شهرت خود را مديون حضور در مجموعه انگليسي مشهور «ايست اندرز» است. نقش زنان مسلمان نيز يكي ديگر از موضوعاتي است كه سريال مذكور با نگاهي كاملاً طنز و مسخره‌كننده به آن پرداخته است. 

در همين راستا نيز سايت الرايا مديا پس از درج مطلبي درباره سريال مذكور و اعتراضات مختلف مسلمانان انگليس، مطلبي را نيز ضميمه نموده است و در آن به درصد بالاي دروغگويي در ميان زنان انگليسي اشاره كرده است. 

الرايا به نقل از تحقيق منتشر شده در روزنامه «ديلي اكسپرس» نوشت: «دروغ گفتن در ميان زنان انگليسي كاري بسيار شايع است و اين زنان هر روزه به فرزندان و همسرانشان دروغ مي‌گويند و افزون بر اين ۱۳ درصد از اين افراد معتقد هستند كه دروغ گفتن به شريك زندگي خيانت به شمار نمي‌‌رود.»
تحقيق مذكور همچنين بيان داشته است كه هر زن انگليسي به طور متوسط دو بار در روز دروغ مي‌گويد كه برابر با ۷۲۸ دروغ در سال است، البته مردان انگليسي با روزي سه دروغ از زنان اين كشور پيشي مي‌گيرند و رقم سالانه ۱۰۹۲ دروغ را براي خود به ثبت رسانده‌اند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.