سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی بی سی:

وعده هاي اوباما براي شکوفايي اقتصادآمريکا پوشالی است

وعده های اوباما مبنی بر شکوفایی مجدد اقتصادی آمریکا در نظر بیکاران این کشور صرفاً سخنانی توخالی جلوه می‌کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه  بی بی سی، مجری این شبکه ابتدا گفت، در پی انتشار گزارش نا امید کننده‌ی اشتغال‌زاییِ ماه اوت در آمریکا، باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور و میت رامنی نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه به یکدیگر حملات لفظی کردند.

رامنی گفت، رئیس جمهور آمریکا این کشور را به جهتی اشتباه می برد. از سوی دیگر، اوباما جمهوریخواهان در کنگره آمریکا را مقصر دانست زیرا به گفته اوباما وی لایحه ای بسیار خوب را که یک میلیون شغل جدید در آمریکا تولید می کرده، به کنگره آمریکا پیشنهاد کرد، اما متأسفانه این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت کرسی های آن در اختیار اعضای حزب جمهوریخواه است، بلوکه شد.

آدام بروکس طی گزارشی از واشنگتن درباره شرایط بد بازار کار آمریکا و تأثیر آن بر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: اکنون اوباما و میت رامنی تمرکز خود را بر ایالت های «میدان نبرد» متمرکز کرده اند، زیرا در این ایالت ها نه تنها شمار افرادی که هنوز تصمیم نهایی خود را برای رأی دادن به هر یک از نامزدهای رقیب نگرفته اند زیاد است، بلکه این ایالت ها از شمار زیاد آراء «کالج الکترال» برخوردارند که می تواند تعیین کننده‌ی پیروز نهاییِ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر باشد.

مثلاً در ایالت نیوهمپشایر اوباما که تلاش می کرد نکات مثبتِ گزارش‌های اشتغال‌زایی آمریکا را برجسته جلوه دهد، گفت: امروز ما دریافتیم که پس از آنکه در ابتدای ریاست جمهوریِ من، هر ماه هشتصد هزار فرصت شغلی در آمریکا از بین می رفت، شرکت های آمریکایی برای سی‌امین ماه متوالی مشاغل جدید تولید کرده‌اند که در مجموع بالغ بر چهار و شش دهم میلیون فرصت شغلی جدید می‌شود.

در عین حال، اوباما مجبور شد به نامطلوب بودن شرایط بازار کار آمریکا نیز اذعان کند و بگوید: این کافی نیست و ما می دانیم که این خوب نیست؛ لذا ما نیاز داریم که مشاغل بیشتری را هرچه سریعتر تولید کنیم.

بروکس افزود، این در حالی است که اقتصاددانان می گویند: اقتصاد آمریکا باید در هر ماه به طور مستمر دست کم دویست هزار شغل جدید ایجاد کند و این روند باید برای چند سالِ متمادی ادامه پیدا کند تا حقیقتاً نرخ بیکاری در آمریکا به طور ملموس پایین بیاید. در همین حال در ماه اوت فقط کمتر از نیمی از این دویست هزار شغلِ مورد نیاز، در آمریکا ایجاد شد.

میت رامنی با توجه به این ارقام ضعیف گفت: آمار اشتغال‌زایی در آمریکا بسیار نومید کننده بوده، زیرا به ازای هر شغل جدیدی که ایجاد شده است و تقریباً چهار نفر از مجموعه‌ی کل نیروی کار آمریکا خارج شده‌اند.

رامنی افزود: واضح است آن دسته از مردم آمریکا که به شغل نیاز دارند و برای پیدا کردن آن با سختی‌های زیاد مواجهند، مشاهده‌ی چنین گزارش‌هایی بسیار دلسردکننده است.

ستاد انتخاباتی میت رامنی در تبلیغات انتخاباتی خود، بر این نکته تأکید می‌کند که دولت اوباما درک صحیحی از اقتصاد آمریکا ندارد و سوء مدیریت این دولت باعث ادامه ضعف اقتصادی آمریکا و وخامت اوضاع بازار کار این کشور شده است.

گزارشگر این شبکه در پایان افزود، برای میلیون‌ها آمریکاییِ بیکار که نمی‌توانند شغل مناسبی برای خود دست و پا کنند، اظهارات اوباما مبنی بر روند فزاینده‌ی قدرت گرفتن مجدد اقتصاد آمریکا، صرفاً سخنانی توخالی به نظر می‌آید.

در عین حال، جمهوریخواهان نیز فقط دو ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصت دارند که به رأی دهندگان آمریکایی بقبولانند حزب جمهوریخواه برنامه‌ای منسجم و عملی برای کاهش نرخ بیکاری در آمریکا و بهبود دوباره‌ی شرایط اقتصادیِ این کشور در اختیار دارد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.