سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

پنبه گیاهی فراموش شده در کرمانشاه

در میان تولیدات زراعی، از پنبه می‌توان به عنوان محصولی نام برد که بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفته است، به‌گونه ای که بسیاری آن را کم ارزش قلمداد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه می گوید : پنبه یكی از مهمترین گیاهان الیافی بوده كه قدمت شناسایی و كاربرد آن به منظور تهیه پارچه و لباس به حدود 5000 سال قبل می‌رسد.

محمود خرمی وفا،درباره کاربردهای مختلف پنبه نیز گفت: پنبه نه تنها در تولید منسوجات و پوشاك نقش بسیار مهمی دارد، بلكه دانه آن نیز ماده اولیه بسیاری كارخانجات روغن كشی دنیا را تشكیل داده و كنجاله آن به دلیل دارا بودن پروتئین فراوان به مصرف خوراك دام می‌رسد.

وی افزود: پنبه در دنیای امروز جایگاه قابل توجهی از نظر اقتصادی دارد تا جایی که تولید و تجارت آن در کشورهای قدرتمند دنیا از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

خرمی وفا گفت : مسئله‌ای که سبب می‌شود تا کشوری همچون آمریکا همچنان به پرداخت یارانه‌های سنگین ادامه دهد، توجه به اهمیت تولید پنبه از نظر اقتصادی است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر کشورهای چین، هند، آمریکا و پاکستان به ترتیب رتبه دار تولید پنبه در سراسر دنیا هستند، افزود: این درحالی است که آمریکا بیشترین میزان صادرات پنبه را در اختیار دارد و با تمام وجود می‌کوشد تا جایگاه خود را در زمینه تولید این گیاه پرارزش حفظ کند.

وی در خصوص جایگاه ایران در زمینه تولید پنبه در سال‌های گذشته، عنوان كرد: کشت پنبه در کشور ما قدمتی دیرینه دارد که حتی به زمان قبل از اسلام بر می‌گردد.

خرمی وفا افزود: کشور ما در سال‌های 63 و 64 جزء کشورهای رتبه دار در تولید پنبه بوده، ولی امروزه پنبه به عنوان یک گیاه فراموش شده جایگاه دیرین خود را در ایران زمین از دست داده است که این مسئله با توجه به پیشینه کشت این گیاه به هیچ وجه توجیه پذیر نیست و نیاز به تجدید نظر دارد.

مجتبی حاتمی، کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سالانه حدود 10 هکتار از اراضی استان کرمانشاه به کشت پنبه اختصاص می‌یابد.

وی، متوسط عملکرد پنبه در واحد سطح را 1500 تا 1800 کیلوگرم، اعلام و تصریح کرد: سالانه حدود 18 تن پنبه در استان تولید می‌شود.

حاتمی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته سطح زیرکشت این گیاه در مناطق گرمسیر استان مثل گیلانغرب و سرپل ذهاب بسیار بیشتر از میزان کنونی بوده است، بيان كرد: صرفه نداشتن اقتصادی، افزایش قیمت محصولات بهاره مثل ذرت، سبزی و صیفی جات و پایین بودن خرید تضمینی را می‌توان از جمله عوامل اثرگذار در کاهش میزان کشت پنبه عنوان کرد/ س


برچسب ها: کرمانشاه ، پنبه ، گیاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.