سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/

80 درصد انگور کشور در قزوين توليد مي شود

انگوريکي از چندمحصول کشاورزي استان قزوين است که شهرستان تاکستان با دارا بودن 25 هزار هکتار ، 80 درصد اين محصول کشاورزي را در استان توليد مي کند اين در حالي است که 26 ميليون دلار کشمش از استان قزوين به خارج از کشور صادر شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوين  معاون تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين گفت: در سال گذشته بيش از 26 ميليون و 700 هزار دلار کشمش از استان قزوين به خارج از کشور صادر شده است که 27 درصد سهم صادرات کشور را شامل مي شود.

مجيد برزگر گفت: استان قزوين يکي از مراکز عمده توليد و انگور کشور بشمار مي رود که بخشي از توليدات خود را نيز به خارج صادر مي کند.

وي افزود: ميزان صادرات کشمش استان در سالهاي 88 تا 90 از رشد چشمگيري برخوردار بوده هر چند بخشي از محصول نيز از استان خارج شده و از مبادي ساير استانها از جمله تهران و تبريز به خارج صادر مي شود.

برزگر تصريح کرد: در سال 84 مقدار 9 هزار و 252 تن کشمش به ارزش هفت ميليون و 100 هزار دلار از استان به خارج صادر شد که اين ميزان در سال 90 به 11 هزار و 391 تن به ارزش 26 ميليون و 700 هزار دلار افزايش يافته است.

معاون تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين يادآورشد: در دو ماهه امسال هم يک هزار و 909 تن کشمش به ارزش چهار ميليون و 500 هزار دلار به خارج صادر شده که عمده کشورهاي هدف را امارات، روسيه، آلمان، انگلستان، ترکيه تشکيل مي دهند.

وي بيان کرد: کشور امارات با حدود شش ميليون و 700 هزار دلار اولين کشور هدف محصول کشمش استان است و 25 درصد
کشمش استان به اين کشور صادر مي شود.

برزگر گفت:‌همچنين کشور روسيه با سه ميليون و 900 هزار دلار،‌آلمان با دو ميليون و 200 هزار دلار و ترکيه با يک ميليون و 400 هزار دلار در رده هاي بعدي صادرات استان قرار دارند.

اين مسئول اظهارداشت: صادرکنندگان متعددي در استان قزوين مشغول فعاليت هستند که شرکتهاي خاورميانه، رزتاک نگين، تعاوني صداقت تاکستان، زرين خرما، توسعه صادرات کاسپين و شرکت فانوس دشت تجارت مهمترين آنهاست.

برزگر مهمترين مشکلات توليد و صادرات کشمش در استان را افزايش هزينه دستمزد، آبياري، حمل و نقل، قيمت سم و کود،عدم برنامه منظم خريد محصول از سوي دولت و پايين بودن قيمت تضميني ذکر کرد و گفت: نبود سيستم عرضه و فروش منسجم، عدم استفاده از تکنولوژي روز، شرايط نامناسب برداشت و خشک کردن محصول و نبود ماشين آلات بسته بندي مدرن از ديگر مسائلي است که مشکلاتي را براي توليد کنندگان و صادرکنندگان کشمش فراهم کرده است.

وي اظهاراميدواري کرد با تشکيل انجمن کشمش استان قزوين ساماندهي فعاليتها بهتر شود.


در حال حاضر 12 درصد باغات انگور کشور در استان قزوين قرار دارد


رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي قزوين گفت: با وجود بيش از 35 هزار هکتار باغ انگور در استان 12 درصد باغات انگور کشور در اين منطقه قرار دارد.

عليرضا کشاورز قاسمي اظهارداشت: استان قزوين با دارا بودن 35 هزار و 494 هکتار باغ انگور بيش از 12 درصد باغات انگور کشور را در خود جاي داده است و دومين استان کشور از لحاظ سطح زير کشت است.

وي افزود: اين استان از نظر توليد انگور هم رتبه اول کشور را دارد و حدود 17 درصد توليد کشور را به خود اختصاص داده است.

کشاورز قاسمي تصريح کرد:‌در سال 88 بيش از 370 هزار تن انگور در استان توليد شده که 70 درصد به کشمش و بقيه به صورت تازه خوري به بازار عرضه شده است.

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي قزوين يادآورشد: شهرستان تاکستان به عنوان مهمترين مرکز توليد انگور در استان قزوين داراي 25 هزار و 626 هکتار باغ انگور است که 75 درصد باغات انگور استان و 11.2 درصد باغات کشور را
در خود جاي داده است.

کشاورزقاسمي گفت: سالانه 304 هزار تن انگور در تاکستان توليد مي شود که در سال 89 نيز 45 هزارتن کشمش در اين شهرستان توليد شده است.

اين فعال اقتصادي اضافه کرد: بالا بودن ميزان درصد قند کشمش توليدي استان به دليل ساعات آفتاب گيري بالاي منطقه، رنگ کشمش، مرغوبيت محصول، بازار پسندي و پايين بودن ميزان آفت و بيماريهاي قارچي در کشمش استان موجب شده اين محصول جايگاه ويژه اي در کشور و منطقه داشته باشد.

وي اظهاراميدواري کرد با حمايت همه جانبه از سرمايه گذاران اين بخش براي احداث کارخانه هاي صنايع تبديلي مدرن، رعايت استانداردهاي روز دنيا، تعيين جوايز صادراتي به ميزان حداکثر پنج درصد ميزان ارزش، طراحي و ساخت انبارها و سردخانه هاي تخصصي، تشکيل اتحاديه و کنسرسيوم هاي تخصصي مي توان اميدواربود جايگاه کشمش استان ارتقاء يابد.

کشاورز قاسمي آمادگي اتاق بازرگاني قزوين را براي حمايت از کشمش کاران و صادرکنندگان اين محصول اعلام کرد.

همچنين 380 هکتار از باغات انگور شهرستان تاکستان داربستي مي‌شود
مدير جهاد کشاورزي شهرستان تاکستان گفت‌: بيش از380 هکتار ديگر از باغات انگور اين شهرستان با حمايت هاي جهاد کشاورزي و برخورداري از تسهيلات بانکي به سيستم داربستي تبديل مي شود.
مجيد اسماعيلي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوين  اظهارداشت: براي اجراي داربستي کردن اين باغات سه ميليارد و800 ميليون ريال از محل اعتبارات حوادث غيرمترقبه و 16 ميليارد ريال از محل تسهيلات منابع داخلي بانک کشاورزي هزينه خواهد شد.

مديرجهاد کشاورزي شهرستان تاکستان در ادامه اهميت داربستي کردن باغات انگور را متذکر شد و گفت: بيش از 70 هکتار از باغات انگور اين شهرستان به صورت يکجا و پايلوت داربستي شده که300 هکتار نيز آبياري قطره اي در آنها اجرا شده است.

وي افزود: با داربستي کردن باغات انگور علاوه بر سهولت مرحله داشت محصول، هزينه کارگري کاهش يافته و با اجراي عمليات مکانيزاسيون محصولات هم از حوادث بارندگي زود هنگام آسيب نمي بيند.

اسماعيلي تصريح کرد: با داربستي کردن باغات انگور همچنين جريان نور و هوا در داخل بوته ها باعث افزايش کمي و کيفي محصول شده و کاهش هزينه کارگري و سودآوري بيشتربراي باغداران را به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر بيش از 530 هکتار از باغات انگور شهرستان تاکستان به صورت داربستي درآمده است.

براي بهبودتوليدکارگاههاي آموزش هرس خشک باغات انگور در شهرستان تاکستان برگزار شد

دکتر کرکان استاد دانشگاه و محقق برجسته پرورش انگور کشور در کارگاههاي آموزشي نوع هرس را که موجب افزايش کمي و کيفي محصول و همچنين افزايش شاخه هاي رويشي و زايشي دانست و گفت: باغدار با تجربيات خود نياز گياه و قدرت محصول دهي آنرا مي فهمد و بر اساس ان با هرس شاخه هاي درخت انگور بهره وري محصول را بالا مي برد.
اين استاد دانشگاه و محقق پرورش انگور علاوه بر ارائه توصيه هاي فني به کارشناسان و باغداران در باغات انگور بطور عملي نحوه هرس درباغات ايستاده (داربستي) و خزنده را آموزش داد.
در اين كارگاه بيش از 230 نفراز باغداران پيشرو پرورش انگور و کارشناس بخش آموزش حضور داشتند .
شهرستان تاکستان داراي 25 هزار 500 هکتار باغ انگور مي باشد که سالانه 310000 تن انگور توليد مي کند که 30 درصد بصورت تازه خوري و 70 درصد محصول توليدي براي تهيه کشمش مورد استفاده قرار مي گيرد.

جشنواره انگور با عنوان خوشه هاي زرين 27 شهريور ماه در تاکستان برگزار مي شود.
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين در جلسه هماهنگي جشنواره انگور گفت: جشن انگور يکي از ظرفيت‌هايي مهم در جذب گردشگر است.
به گفته صفري از 35 هزار هكتار باغ انگور در استان قزوين، 25 هزار هكتار برابر با 80 درصد در شهرستان تاكستان قرار دارد و استان قزوين دومين قطب توليد انگور كشور وبه لحاظ شهرستاني، تاكستان نخستين قطب توليد انگور در كشور است.
وي افزود: با توجه به اينکه استان قزوين رتبه اول توليد انگور در کشور را دارد و تاک داري جزئي از فرهنگ تاريخ، تمدن و اقتصاد اين استان و به ويژه شهرستان تاکستان است به همين جهت بخش عمده مركز تحقيقات درجه يك انگور كشور در تاكستان در زمان دولت نهم فعال شده است.
وي ادامه داد: کشت انگور و توليد محصولات آن به عنوان يکي از مهمترين فعاليت‌هاي مردم مردم تاکستان به شمار مي‌رود، به طوري‌که اين شهرستان از قطب‌هاي توليد انگور استان محسوب مي‌شود.
صفري افزود: شيوه‌هاي سنتي، ابزار و ادوات و رسومات بومي متنوعي در زمينه انگور و توليد فرآورده‌هاي غذايي وابسته به آن در اين شهرستان وجود دارد و به اين دليل برگزاري جشنواره فوق در دستور کار قرار گرفت.
حبيبي معاون برنامه ريزي استاندار قزوين هم گفت: اين جشنواره به منظور معرفي آرايه‌هاي فرهنگي و بومي مرتبط با انگور با توجه به نزديک بودن فصل برداشت اين محصول در کنار جاذبه‌هاي بکر طبيعي و مذهبي شهرستان تاکستان برگزار مي‌شود.
وي تصريح كرد: انگور، كشمش، شيره و ساير فرآورده‌هاي توليدي اين محصول به عنوان سوغات برجسته استان قزوين در اين جشنواره به بازديدكنندگان عرضه مي‌شود.
وي ادامه داد:اين جشنواره با هدف ايجاد روحيه مضاعف در بين کشاورزان منطقه، معرفي جاذبه هاي طبيعي، فرهنگي و اقتصادي شهر تاکستان، افزايش توليد و كيفيت و معرفي محصولات كشاورزي استان قزوين برگزار مي شود.
اکبريان فرماندار تاکستان افزود: اين جشنواره در محورهاي تحقيق و پژوهش، آموزش و ترويج، توسعه بازرگاني و تجارت و معرفي فرهنگ و توليدات شهرستان برگزار خواهد شد.

فرماندار تاکستان تصريح کرد: کميته هايي براي معرفي هر چه بهتر پتانسيل هاي شهرستان با 28 هزار هکتار باغ انگور بايستي فعاليت هاي گسترده اي انجام دهند تا شهرستان از نظر ميزان کيفيت و کميت به عنوان مرکز توليد انگور و کشمش کشور شناسانده شود.

وي بيان کرد: مديران استان بايد بر اين امر اهتمام جدي داشته باشند و بي توجهي در اين زمينه موجب مي شود استانهاي ديگر با توانايي و پتانسيل کمتر و محدودتر جايگزين جايگاه استان شوند.

فرماندار تاکستان تاکيد کرد: با پيگيري هاي مستمر و همه جانبه متوليان امر اين حقوق حقه به تاکستان خواهد رسيد.
وي يادآورشد:‌ در سالهاي گذشته جشنواره انگور در سطح استان برگزار و فقط به مسائل فرهنگي توجه مي شد ولي جشنواره امسال به صورت تخصصي برگزار مي شود.

اکبريان افزود: تخصصي شدن کشاورزي واستفاده بهترازامکانات وظرفيتهاي منطقه موجب مي شود علاوه بر تامين نيازهاي غذايي کشور زمينه تقويت صادرات هم فراهم شود.

فرماندار تاکستان همچنين گفت: تشکيل جلسات تخصصي و برپايي جشنواره ها باعث مي شود تا توان علمي محققان، صادرکنندگان و مروجان کشاورزي و فرهنگي بهتر معرفي شود./س

برچسب ها: انگور ، کشور ، تاکستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.