سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطر حمله قلبي طي يك سال بعد از ترك سيگار نصف مي شود

خطر حمله قلبي طي يك سال بعد از ترك سيگار نصف مي شود، اين خطر بعد از 5 سال برابر با افراد غير سيگاري است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،مهندس خديجه محصلي ، مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت:‌ در هنگام سيگار كشيدن ضربان قلب 10 تا 20 ضربه در دقيقه و فشارخون 5 تا 10 ميلي متر جيوه افزايش مي يابد كه مهمترين علت آن منقبض شدن عروق خوني است.

مهندس خديجه محصلي گفت: افزايش ضربان قلب و افزايش فشارخون سبب بالا رفتن ميزان كار قلب شده و مونوكسيد كربن يا co موجود در دود سيگار، در خون جاي اكسيژن را مي گيرد و باعث كمبود اكسيژن در قلب و ساير ارگان ها مي شود.

وي با اشاره به اين كه سيگار كشيدن يك عامل خطر مهم براي ايجاد بيماري هاي قلبي عروقي است، افزود: تاثير استعمال دخانيات از نظر ميزان خطر، با فشار خون بالا و چربي خون برابر است و به همان اندازه تهديد كننده سلامتي مي باشد و از هر چهار مرگي كه بر اثر تصلب شرايين رخ مي دهد، يك مورد به علت مصرف دخانيات است.

وي افزود: استعمال دخانيات احتمال ايجاد لخته در خون را زياد مي كند و در افراد سيگاري عبور خون از عروقي كه توسط تصلب شرايين تنگ شده منجر به ايجا لخته در عروق از جمله عروق كرونر و در نهايت سكته قلبي مي شود.

مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات با بيان اين كه احتمال بروز سكته هاي مغزي و حملات قلبي در افراد سيگاري دو تا سه برابر بيشتر از غير سيگاري ها است، ابراز داشت: در سيگاري ها سكته قلبي عامل كشنده تري نسبت به غير سيگاري ها است و خطرات حمله قلبي در زنان سيگاري بالاي 40 سال كه قرص هاي ضدبارداري مصرف مي كنند، بالاتر است. /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.