سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور تنی چند از مسئولان نظام سلامت؛

بیست و ششمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی برگزار شد

مراسم افتتاحیه بیست و ششمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی برگزار شد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ،در ابتدای این مراسم دکتر ابوالقاسمی رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم به تمامی اساتید و همکاران اظهار داشت : نهایت دقت و تلاش توسط همکاران دانشگاه انجام شده تا امکانات لازم برای اجرای بهینه این آزمون فراهم شود و عزیزان با آرامش خاطر آزمونی در شأن نظام و آموزش پزشکی را برگزار کنند.

وی افزود :این آزمون بخش کوچکی از تلاشهای انجام شده در جهت تربیت نیروی انسانی و دانش آموختگان پزشکی است و از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سرنوشت ساز است. امیدوارم همکاران و اساتید گرامی نهایت دقت و تلاش خود  را بکار  گیرند تا این آزمون سرنوشت ساز بطور واقعی بتواند در آخرین مرحله از دوره آموزشی ، افراد را بخوبی مورد ارزیابی قرار دهد.

دکتر ابوالقاسمی در سخنان خود خاطر نشان کرد : آزمون مذکور همچنین فرصتی را برای تمامی ما فراهم می آورد تا علیرغم مشغله های زیاد نظیر رسیدگی به بیماران که در محیط کاری داریم، بازنگری اساسی  در خصوص تربیت نیروهای دانش آموخته را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه رشته های فوق تخصصی ممکن است تهدیدی برای فاصله گرفتن فارغ التحصیلان این رشته ها از نیازهای اساسی سلامت مردم و امور تخصصی باشد، گفت : ما باید با یک نگاه همه جانبه به سلامت مردم بگونه ای رفتار کنیم تا افرادی که در گروههای آموزشی در رشته های فوق تخصصی  تحصیل می کنند  خود را به یک موضوع  خاص و مهارت خاص در رشته تخصصی خودشان محدود نکنند زیرا  اکثریت آحاد جامعه کماکان نیازمند معنای اساسی سلامت و نیازهای واقعی سلامت هستند.

رئیس دانشگاه افزود : بهتر است این امر در سوالات و آزمونها لحاظ شود و در گفتمانهای بین اساتید و رزیدنتهای تخصصی در محافل مختلف این موضوع گوشزد شود که یک فرد فوق تخصص ابتدا باید یک متخصص خوب باشد و مهارتهای خود را در زمینه های تخصصی را از دست ندهند.

دکتر ابوالقاسمی در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم الگوگیری دانشجویان از اساتید پیشکسوت دانشگاه تاکید کرد:باید فرصتی فراهم شود تا دانشجویان ضمن ارتباط با شما فرهیختگان و پیشکسوتان در دوران آموزشی خود آموخته های لازم را در زمینه های علمی ، اخلاقی و سایر زمینه ها بیاموزند.

در ادامه مراسم دکتر سید امیر محسن ضیائی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از رشد صعودی تعداد شرکت کنندگان و قبول شدگان  این آزمون ها در طی سالهای گذشته خبر داد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ضمن ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت فعلی این آزمون ها اظهار داشت:  در حال حاضر دارای  28 رشته تخصصی ، 24 رشته فوق تخصصی و 54 رشته تکمیلی تخصصی ( فلوشیپ ) در علوم پزشکی هستیم که دو رشته تخصصی طب سالمندی و پزشکی خانواده از سال گذشته  راه اندازی شده اند و در 344 رشته محل دستیار تخصصی در بیش از 35 دانشگاه علوم پزشکی در کشور تربیت می شوند.

وی با اشاره به  قبولی 88 درصدی شرکت کنندگان در آزمون کتبی سال گذشته گفت : از سه سال گذشته ظرفیت پذیرش در رشته های تخصصی حدود2500نفر ، در رشته های فوق تخصصی 321 نفر و در رشته های تکمیلی تخصصی ( فلوشیپ) 225 نفر بوده است .

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات متعددی که در این دبیرخانه صورت می گیرد ارزشیابی و اعتبار بخشی را یکی از برنامه های این دبیرخانه بر شمرد و گفت : در سال گذشته  100 برنامه در دوره های تخصصی مورد بازدید قرار گرفته و 40 برنامه اعتبار بخشی شده است .در رشته های فوق تخصصی از 129 برنامه موجود ، 30 برنامه و در فلوشیپ نیز از 119 برنامه موجود 11 برنامه مورد بازدید قرار گرفته است.

وی وجود ظرفیت های خالی در آموزش فوق تخصصی را یکی از چالش های موجود برشمرد و بررسی دلایل آن توسط کمیته های مختلف بورد را بسیار ضروری دانست و افزود: هر کدام از رشته ها ، مسایل مربوط به خود را دارند و نیاز کشور نیز به هر یک از رشته ها یکسان نیست .همچنین اقبال به یک رشته یا عدم اقبال به رشته دیگر به معنای داشتن نیاز و یا عدم نیاز کشور به آن رشته ها نیست بلکه پارامتر های مختلفی در این موضوع دخالت دارد که باید برای هر یک مطالعه جداگانه ای صورت پذیرد.

دکتر ضیائی با اشاره به اینکه فعلاً توسعه رشته های فوق تخصصی و فلوشیپ با احتیاط انجام می شود ، خاطر نشان کرد: در سند راهبردی الگوی گسترش آموزش علوم پزشکی در کشور فقط درخواست دانشگاه های ملی( قطب) برای ایجاد برنامه های فوق تخصصی و تحصیلات تکمیلی ، در صورت نیاز کشور مورد بررسی قرار می گیرد .

در ادامه مراسم دکتر محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت یوم ا... 17 شهریور و بزرگداشت شهدای آن واقعه اظهار داشت : فضای امروز نظام سلامت و آموزش پزشکی فضای تحول ، حرکت ، پیشرفت و تعالی است .

وی با اشاره به این موضوع که مفهوم تحول باید در محافل علمی مورد بحث قرار گرفته و ابعاد آن شناسایی شود افزود : مفهوم تحول در تفکر دینی اسلامی و آرمان افق آن بمعنای تحول به احسن الحال است و احسن الحال در نظام سلامت بمعنای تحقق عدالت در سلامت است که جمع های شایسته نظیر این جمع ضمن بررسی سیاست های موجود باید راه ها و فرازهای تحقق مفهوم عدالت در برخورداری از خدمات سلامت را مورد بررسی قرار دهند.

دکتر محققی اجرای برنامه پزشک خانواده را در راستای تحقق عدالت در برخورداری از سلامت بر شمرد و اظهار داشت: مصداق احسن الحال در بحث علمی نیز مرجعیت علمی است که ازسوی مقام عظمای رهبری مطرح شده است و  در درجه اول متوجه جمع های فرهیخته ای همچون این جمع می باشد و تاکید جدی محافلی نظیر بورد باید بر این باشد که آیا فعالیت آنها درجهت مرجعیت علمی است یا خیر.

وی افزود : نظام اسلامی ما برای تحقق مرجعیت علمی ، نقشه جامع علمی را طراحی کرده است که هدف آن نیل به قله های رفیع علمی در منطقه و جهان است . لازمه تحقق این امر تلاش و جهاد علمی است که باید در این راستا با برنامه ریزی های لازم ضمن تولید علم  به خود کفایی برسیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود گفت : دستیابی به این دو آرمان بسیار عظیم یعنی مرجعیت علمی و تحقق عدالت در سلامت بی تردید در پرتو خون شهدا ی انقلاب و بویژه 17 شهریور  حاصل خواهد شد.

 گفتنی است : مراسم افتتاحیه بیست و ششمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی با حضور دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور ، دکتر محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت ، دکتر قانعی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت ، دکتر ضیائی دبیر شورای آموزشی پزشکی تخصصی ، دکتر ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از اساتید طراح سوال روز پنجشنبه 16 شهریور ماه در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد./ح

 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.