سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري تشريح شد

مجلس خبرگان رهبري تضميني براي اسلاميت و جمهوريت نظام

عضو هئيت رئيسه مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان رهبري تضميني براي اسلاميت و جمهوريت نظام کشورمان بوده و همانند يک پادگان آماده در موارد لزوم نقش خود را ايفا مي‌کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، گفتگوي ويژه خبري پنج‌شنبه شب با حضور آيت‌الله دوري نجف‌آبادي و حجت‌السلام رئيسي عضو هئيت رئيسه مجلس خبرگان به بررسي دستاوردهاي دوازدهمين اجلاس مجلس خبرگان پرداخت.

در ابتدا آيت‌الله دوري نجف‌آبادي در پاسخ به سوالي درباره مباحث اجلاس اخير خبرگان اظهار داشت: از ماه مبارک رمضان تا‌کنون برکات زيادي از سوي خداوند شامل حال ملت شريف کشورمان شده که نمونه آن برگزاري موفق دوازدهمين اجلاس خبرگان رهبري است.

وي تصريح کرد:‌ رسيدن به حضور مقام معظم رهبري و زيارت مرقد نوراني حضرت امام خميني (ره) و بيانيه پاياني خبرگان در نهم محور راجع به مسائل داخلي و بين‌المللي و منطقه‌اي و برگزاري اجلاس غير‌متعهدها و بيانيات مقام معظم رهبري در آن از برکات ديگر پس از ماه رمضان بوده است.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بيانيه پاياني اجلاس دوازدهم مجلس خبرگان اذعان داشت: مجلس خبرگان که در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تبلور يافته در تاريخ تشيع و اسلام چنين مجلس قانونمندي سابقه نداشته و اين مجلس ريشه در غدير خم و آرزوي 1400 ساله تشيع و طرفداران امامت بوده است.

آيت الله دوري نجف آبادي با بيان اينكه مجلس خبرگان رهبري يادگار امام و شهيدان است، خاطرنشان كرد: ‌طبق آيين‌نامه مجلس خبرگان به صورت دور‌ه‌اي و هر شش ماه يک بار اجلاسي را برگزار مي‌کند که در شهريور ماه که انتهاي هر سال اجلاس خواهيم داشت و طي اين دو روز چهار جلسه برگزار مي‌شود و يک جلسه خدمت رئيس مجلس خبرگان و سپس حضور در مرقد بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران و سپس به حضور مقام معظم رهبري شرف ياب مي شويم.

عضو هئيت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به دعوت از دو شخصيت نظام براي سخنراني قبل از نطق دستور در اجلاس‌ گفت: دو شخصيت نظام بر حسب ضرورت دعوت به عمل مي‌آيد که در اجلاس اخير از روز اول سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي به دليل بررسي مسائل منطقه‌اي و بين المللي و مسئله بيداري اسلامي و سوريه حضور پيدا کردند و گزارشي را ارائه دادند و در روز دوم در بعد اقتصادي و فشارهايي که از طريق غرب متوجه جمهوري اسلامي بوده از غضنفري وزير صنعت ومعدن و تجارت دعوت به عمل آمده بود.

حجت‌الاسلام رئيسي نيز با اشاره به فلسفه اجلاس خبرگان اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبري تضميني براي اسلاميت و جمهوريت نظام کشورمان و جلوه‌اي از تبلور راي مردم است که همانند انتخاب رهبري‌، رياست جمهوري، پارلمان که با راي مردم انتخاب مي شود و از ويژگي‌هاي نظام اين بوده که اراده مردم حاکم است.

وي تصريح کرد: مجلس خبرگان رهبري همانند يک پادگان آماده براي کشور بوده که در موارد لزوم نقش خود را ايفا کند که نمونه بارز آن انتخاب مقام معظم رهبري پس از رحلت امام خميني (ره)‌براي رهبريت جامعه بود که کشور را از سردرگمي نجات داد.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان با اشاره به وظيفه مجلس خبرگان ادامه داد: مهم‌ترين وظيفه اين مجلس برآمده از دل ملت تعيين رهبري و صيانت از جايگاه ولايت فقيه و پشتيباني از وي است.

حجت‌الاسلام رئيسي افزود: اجلاس خبرگان ملت هر 6 ماه يک بار تشکيل مي‌شود که نمايندگان آن بر استان‌ها پناهگاه مردم هستند و دغدغه‌هاي آنها را در نطق قبل از دستور منعکس مي‌کنند.

وي با بيان اينکه بيانيه پاياني اجلاس خبرگان راي به مديريت رهبر بوده است، گفت:‌ در جلساتي که هر 6 ماه يک بار برگزار مي‌شود خبرگان ملت به تدبير و مديريت رهبر انقلاب براي اداره کشور راي اعتماد مي‌دهد که اين موجب اميد براي دوستان نظام و ياس و نا‌اميدي براي دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران است.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان ادامه داد: در بحث اجلاس نم در تهران نيز از جايگاه رهبري و تلاش براي تشکيل اين اجلاس و همچنين نطق ايشان و رئيس جمهور از ديدگاه و رويکرد مجلس خبرگان بي‌بديل بوده است.

آيت‌الله دوري نجف‌آبادي در ادامه با اشاره به حضور  غضنفري وزير صنعت معدن و تجارت در روز دوم دوازدهمين اجلاس خبرگان رهبري و محور گزارشات ارائه شده توسط وي گفت: يکي از مسائل مهم کشور بحث اقتصاد مقاومتي بوده که مقام معظم رهبري آن را مطرح کرده و در اجلاس نم برخي از روساي کشورها در حاشيه اجلاس اعلام کردند اين يک مدل جديد و جالب در اقتصاد بود که رهبر ايران آن را اعلام کرده است.

وي ادامه داد: در توطئه‌هاي 1+5، غرب و صهيونيست‌ها عليه کشورمان به خصوص در باب اقتصاد انجام مي‌دهند که احيانا ايران را از پاي در بياورند با تدبير مقام معظم رهبري با نامگذاري سال‌ها همانند الگوي مصرف و کار و تلاش و سرمايه ايراني و صرفه‌جويي و قناعت که مجموعه اينها اصل 44 و سرمايه‌گذاري و برنامه چشم‌انداز 20 ساله بوده تبلور يافته است.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري افزود: اقتصاد مقاومتي بهترين راه براي مقابله با دسيسه‌هاي غرب و پرهيز از اسراف قناعت و جهاد بيشتر موجب عدم وابستگي کشورمان براي 100 سال آينده حتي با جمعيتي 300 ميليوني خواهد بود.

آيت‌الله دوري نجف‌آبادي با بيان اينکه با غضنفري در مورد مسائل اقتصادي به صورت رسمي و غير‌رسمي مباحثي مطرح شد اذعان داشت:‌ اميد به اين است که دولت بحث نقدينگي در جامعه را کنترل و از توليدات داخلي حمايت‌هاي لازم را به عمل بياورد و بيانات مقام معظم رهبري در دراز مدت چراغ راهنمايي براي دولت و ملت کشورمان باشد.

حجت‌الاسلام رئيسي در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه نتيجه بررسي و واکاوي دستاوردهاي اجلاس نم در مجلس خبرگان چه بوده اذعان داشت: برگزاري اجلاس نم در تهران به صورت دقيق در اجلاس اخير مورد بررسي قرار گرفت و در نطق پيش از دستور و در بيانيه پاياني نيز به آن اشاره شده است.

وي تصريح کرد: جوامع بشري از نظام سلطه و ديکتاتوري به ستوه آمده بودند که در واکنش به آن به سمت دموکراسي خواهي رفتند اما پس از گذشت زمان دموکرسي‌خواهي نيز از لحاظ نظري و عملي با تعارضات زيادي مواجه شد و ليبرال دموکراسي غربي که نسخه نجات‌بخش بشري بود امروز نقد جدي مي‌شود.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: امام خميني (ره) در چارچوب حکومت اسلامي به ولايت فقيه به عنوان يک دکترين پرداخت ولايت فقيهي که پيش از آن نيز  علما به آن پرداخته بودند و جديد نيست.

حجت‌الاسلام رئيسي افزود: خبرگان اول رهبري براي نظريه ولايت فقيه ساختار سازي انجام دادند و آن را در راس نظام قرار دادند در اين نظامي که انتخاب شونده و انتخاب‌کننده از سوي مردم برگزيده مي‌شوند و شرکت در انتخابات از اين سو در نظام ديني تکليف‌مداري به حساب مي‌آيد.

وي اذعان داشت: در جامعه توحيدي مبتني بر ولايت فقيه علانيت، معنويت، اخلاق و عدالت تنگ زير بنايي خواهد بود و روابط در آن براساس آموزه هاي ديني شکل مي گيرد.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان گفت: انتخاب آيت‌الله خامنه اي به عنوان رهبري با انتخاب قاطع اعضا صورت گرفته بود که ايشان اصرار داشتند اين امر صورت نگيرد ولي زماني که احساس تکليف صورت گرفت از طرف ايشان اين مسئوليت خطير پذيرفته شد.

حجت‌الاسلام رئيسي با بيان اينکه اجلاس نم در زمان و مکان مناسبي برگزار شد، تصريح کرد: کشوري که استقلال را در عمل و حق تجربه کرده و شعار اصلي آن نه شرقي و نه غربي بوده عدم تعهد به بلوک ها را پس از 33 سال حفظ کرده برگزاري اين اجلاس در اين زمان و مکان براي اعضا حائز اهميت است.

وي ادامه داد: پيام اجلاس نم در تهران به ساير کشورها که از نطق مقام معظم رهبري و مقامات جمهوري اسلامي ايران اين بوده که با اتکا به خداوند و اعتماد به نفس زندگي کنند و هراسي از نظام سلطه نداشته باشند.

آيت‌الله دوري نجف‌آبادي با اشاره به بيانيه پاياني و مهم‌ترين موارد آن اظهار داشت: بند اول بيانيه که مبنا و پايه آن بود بازگشت به فضاي معنوي ماه رمضان و روز جهاني قدس و برگزاري نماز عيد فطر و آباداني مساجد و نيکوکاري هاي صورت گرفته شده در اين ماه مبارک بود.

وي تصريح کرد: در بيانيه پاياني به برگزاري اجلاس غير‌متعهدها که به گفته مقام معظم رهبري در يک هندسه ديپلماتيک اقتصادي، فرهنگي، سياسي در جهان بروز پيدا کرد و در بيانيه پاياني سران حائز از مواضع به حق کشورمان دفاع کردند، پرداخته شده است.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بحث زلزله آذربايجان شرقي و تاکيد براي بازسازي در بيانيه پاياني گفت: ضرورت دارد در نزديکي فصل سرما دولت، مردم، هلال احمر و ساير نهادها با تلاش مضاعف خود حداقل سرپناهي براي خانواده‌هاي زلزله‌زده ايجاد کنند و در اين بحث مجلس خبرگان داوطلب شده تا پانزده مسجد در اين مناطق ساخته شود.

آيت‌الله دوري نجف‌آبادي ادامه داد:‌ با توجه به اينکه در آستانه افتتاح حوزه ها و دانشگاه‌ها بوده‌ايم، بندي نيز بر اين اساس در بيانيه پاياني گنجانده شده که دانشجويان فضاي مناسبي براي جهاد علمي از لحاظ کمي و کيفي ايجاد کنند تا به قله هاي رفيع عزت و سربلندي همراه با علم گرايي و نه علم زدگي و با رسيدن به اخلاق و فضيلت باشد.

وي با اشاره به بند هفت بيانيه پاياني مجلس خبرگان که پيرامون بيداري اسلامي بوده اذعان داشت: در بيانيه پاياني بند هفت تاکيد داشته که آنچه بيداري اسلامي است برگرفته از مفاهيم اسلامي بوده و صيانت از احکام اسلامي بوده و از دولت و مجلس و مردم خواسته شده به مسائل معنوي اخلاقي توجه ويژه داشته باشند.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان با بيان اينکه در بيانيه پاياني به مسائل خارجي نيز توجه ويژه اي شده است افزود: در بحث اتفاقات خارجي مسئله بحرين و ميانمار ذکر شده و بندي مستقل به تحولات در سوريه گنجانده شده و تاکيد بر مقاومت اسلامي شده و ذکر شده توطئه‌هايي که وجود دارد براي ضربه زدن به جبهه مقاومت است.

آيت‌الله دوري نجف‌آبادي تصريح کرد:‌ در بحث سوريه نظر اعضا مجلس خبرگان بر اين بوده که مردم سوريه در داخل خود براي کشورشان تصميم‌گيري کنند و نه براساس صدور تروريسم و اسلحه و دخالت بيگانگان باشد و ملت سوريه حق دارند در يک انتخابات آزاد و با عدالت تمام حقوق مشروع و قانوني شان را تامين کنند.

وي ادامه داد: مجلس خبرگان رهبري با جنگ و خونريزي و آدم‌کشي و صدور اسلحه که با هدف سياسي و شيطاني توسط صهيونيست ها و استکبار جهاني صورت گرفته شده به هيچ وجه موافق نيست.

حجت‌الاسلام رئيسي در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه در بيانيه پاياني به بيداري اسلامي اشاره شده و آيا نظامي سياسي کشورمان مي ‌تواند الگوي بيداري اسلامي در منطقه باشد، اظهار داشت: بيداري اسلامي شکل گرفته شده در منطقه داراي چندين شاخصه ضد ‌استبدادي،‌ ضد‌استعماري،‌ اسلام‌خواهي بوده که مردم اين کشورها خواستار حاکم شدن دين بر زندگي‌شان بوده‌اند.

وي تصريح کرد: کشورهاي منطقه در پرتو انقلاب اسلامي ايران هويت از دست رفته خود را باز يافتند و مي‌خواهند مسلمان زندگي کنند که تنها اين کفايت نمي‌کند و بايد مراقب باشند که صرفا انتخابات و انتخاب کردن ملاک نبوده و دشمن در کمين است تا انقلاب آنها را مصادره کند.

عضو هئيت رئيسه مجلس خبرگان خاطر‌نشان کرد: انقلاب اسلامي پيام‌هاي بسياري براي بيداري اسلامي داشته و از همين رو بوده که استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا سعي دارد تا اسلام‌هراسي، ايران‌هراسي و شيعه‌هراسي را در منطقه رواج دهد تا مانع نزديکي کشورهايي که بيداري اسلامي در آنها شکل گرفته به ايران نزديک شوند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، خبرگان ، رهبری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.