سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

اقتصاد مقاومتی برای توسعه همه جانبه کشور است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: سرمایه گذاری بر مقوله فرهنگ، پیش نیاز و منشاء اصلی مقوله اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری و در راستای توسعه همه جانبه کشور است.

خسرو عزیزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و مطرح کردن بحث اقتصاد مقاومتی افزود : اکنون که شرایط خاصی بر ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... جهان حاکم شده، معرفی اقتصاد مقاومتی توسط مقام عظمای ولایت، یک راه حل مناسب و مؤثر برای ایران اسلامی و کشورهایی است که بناست نظام اقتصاد اسلامی در آنها به طور خاص حاکم باشد.

وی اقتصاد مقاومتی را از مقوله های راهبردی نظام اسلامی برشمرد و تصریح کرد: این مهم یک مفهوم سازی راهبردی است که هر چند وقت یک بار برای هر نظام، حکومت و جامعه ای بسته به شرایط زمان، دربردارنده راه حل های راهبردی برای رفع مشکلات است.

عزیزی اقتصاد مقاومتی را نقطه عطفی در شرایط کنونی کشور برشمرد و افزود: برای دستیابی به آن باید از مبادی فرهنگی جامعه آغاز کرد و باید یقین داشت که استراتژی اقتصاد مقاومتی مؤثر است، ما را به تعالی نظام می رساند و اعتقاد به اینکه فرمایش ولی فقیه، فرمایش ولی زمان است و باید پیرو بی چون و چرای آن باشیم.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به آن سلسله روش هایی بر می گردد که در جهت توسعه پایدار اقتصادی است و اگر کنکاش و بررسی کنیم، مفهوم آن به شکلی سازگار با مفهوم توسعه پایدار است.

وی گفت: از مشخصه های واضح و روشن چنین اقتصادی، کاهش وابستگی اقتصاد به مقوله نفت در کشور و توجه بیشتر به ایجاد یک سری فعالیت های اقتصادی است که حافظ منابع طبیعی باشد و مؤلفه اصلی و جان کلام توسعه اقتصادی پایدار در آن نهفته است تا ضمن توجه به حفظ محیط زیست، آیندگان نیز سهمی در آن داشته باشند.

وی با اشاره به نامگذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری از جمله سال اصلاح الگوی مصرف افزود: اجرای این مهم کاری بس بزرگ و گامی بلند در تحقق اقتصاد مقاومتی است، یعنی اینکه در جامعه اسراف و تبذیر نکنیم، دچار مصرف زدگی نشویم و در مقابل به تقویت بنیان های تولیدی بپردازیم و به تولید داخل توجه داشته باشیم.

عزیزی طرح تحول اقتصادی را نیز همگام با مقوله اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: برخی شاخه های این طرح از جمله قانون هدفمندی یارانه ها که به نوعی اجرای اقتصاد مقاومتی در مقوله سوخت و حامل های انرژی بود، امروز کشور را بی نیاز از واردات حتی یک لیتر بنزین کرده است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به استقلال اقتصادی کشور و وابستگی نداشتن به هیچ نوع کالای استراتژیک برمی گردد که البته به معنای محدود کردن مراودات با دیگر کشورها نیست، بلکه برعکس هر کجا که می توانیم باید به ایجاد درآمد و ثروت دست بزنیم.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه خاطرنشان کرد: مقوله اقتصاد مقاومتی نه فقط از لحاظ علم اقتصاد کاملا مورد قبول و پذیرش است و با هیچ یک از تئوری های جامع و منطقی اقتصادی تضادی ندارد، بلکه در راستای توسعه همه جانبه کشور است.

وی با اشاره به مقوله بهره وری به عنوان یک مؤلفه دیگر اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: البته بهره وری با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بهبود یافته، اما هنوز جای کار وجود دارد و اقتصاد مقاومتی هدایتگر این مساله است تا با استفاده از امکانات و مواد اولیه در اختیار به بیشترین تولید دست یافته و یا بر عکس برای رسیدن به یک سطح از تولید، با صرفه جویی از حداقل منابع استفاده شود.

وی با بیان اینکه دستیابی به مؤلفه های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ساختارهای فرهنگی است، گفت: با وجود موقعیت استراتژیک تجاری کشور، مواهب طبیعی و نیروهای کارآمد و متخصص که بزرگترین نیروی آنها قدرت دینی و اعتقادی است، در قالب مفهوم سازی مقام معظم رهبری می توان به توسعه همه جانبه دست یافت.

معاون اداری- مالی دانشگاه آزاد فیروزکوه مسایل توسعه ای را بر پایه جنبه های تجربی برشمرد و افزود: اگر تاکنون رشد و توسعه ای در هر نقطه از جهان رخ داده، بر پایه همین مفهوم سازی ها و ساماندهی و نظم دهی جوامع به آن سمت و سو بوده است و در ایران اسلامی نیز با همراهی مردم و هدفگذاری های مقام معظم رهبری، دستیابی به توسعه پایدار دور از دسترس نخواهد بود./س

برچسب ها: توسعه ، کشور ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.