سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

ثبت علمی دو اختراع ملی در بخش نفت

جوانان نخبه و موفق کشور بار دیگر در چارچوب تحقق شعار ما می توانیم با ثبت علمی دو اختراع ملی و جهانی در راستای افزایش ضریب بهره دهی تولید نفت کشور به صورت کاملا بومی، افتخار آفریدند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت توسعه و مهندسی نفت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به تلاش های جوانان فعال، موفق و نخبه در عرصه خدمت رسانی به کشور به اهمیت این دو اختراع اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف استراتژیک سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور حفظ جایگاه دوم ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است که با توجه به وضعیت تولید کشورهای عضو این مهم مستلزم تولید بالای پنج میلیون بشکه در روز است.

حجت نوروزی با بیان اینکه این هدف در برنامه پنجساله پنجم توسعه مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: در ماده 130 برنامه یادشده، شرکت ملی نفت را موظف به افزایش یک درصدی این ضریب ازدیاد برداشت از مخازن در طول برنامه نموده که به نظر اکثر کارشناسان حوزه بالادستی نفت و گاز، لزوم رسیدن به این حجم از تولید، دسترسی به تکنولوژی های پیشرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به دو اختراع ثبت شده در سازمان ثبت اختراع کشور به عنوان طرحی ملی و جهانی، خاطرنشان کرد: پروژه طراحی سخت افزاری الگوریتم کاربردی برای ایجاد شکست هیدرولیکی در سنگ مخزن نفت به منظور افزایش ازدیاد برداشت و نیز ریز پردازنده های هوشمند تعیین شکل مخازن هیدروکربنی دو پروژه اختراع شده توسط نخبگان جوان کشور است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت توسعه و مهندسی نفت با بیان اینکه این دو طرح در راستای اهداف چشم انداز بیست ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی و توسعه کشور قرار گرفته است، بیان داشت: هم اکنون حدود 30 درصد از مخازن تولیدی نفت کشور با مشکل تراوایی کم رو به روست به طوری که عبور سیال از مخزن به سمت چاه به علت ساختار زمین شناسی با افت فشار همراه می باشد.

نوروزی افزود: برای کاهش افت فشار مخازن نفتی کشور و نیز استفاده بیشتر از تولیدات نفتی یا باید فشار را تقویت کنیم و یا اینکه ارتباط مخزن با چاه را بهبود بخشیم که این تکنولوژی ما را در تقویت مخازن نفتی کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از این روش و ایجاد شکاف مصنوعی در دل مخزن می توانیم این منبع تولیدی را تقویت و گسترش دهیم، اذعان داشت: در شرایطی که ایران با تحریم های گوناگون روبه روست این دو اختراع می تواند نقش مهمی در توسعه تکنولوژی های پایه ایفا نماید.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت توسعه و مهندسی ملی نفت در ادامه با بیان اینکه برای دست یافتن به مدل در مخازن شرکت نفت نیازمند اطلاعات کافی و میدانی می باشیم، تصریح کرد: برای دست یافتن به یک میدان متوسط در مخازن به عنوان مدل و الگو نیاز است برنامه ریزی های لازم در زمینه تولید صورت گیرد و راهبردها و تصمیم گیری های اقتصادی مملکت با اطمینان بیشتری انجام شود.

وی به پروژه ریز پردازنده هوشمند اشاره کرد و گفت: در این طرح یک سری نانو ذرات به داخل مخزن به صورت دینامیک با کسب اطلاعات کافی از اطراف مخزن به سطح تزریق می شود که می تواند در شناخت ساختمان میدان چاه ماثر و در حد معجزه اطلاعات کافی و لازم را کسب کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت توسعه و مهندسی ملی نفت اذعان داشت: از آنجایی که درصد زیادی از مخازن تولیدی کشور دارای عبوردهی ضعیف می باشند با این تکنولوژی می توان تولید ضریب بهره دهی نفت را افزایش داد که با اجرای این طرح در آینده ایی نزدیک ایران در تولید نفت حرف اول را در دنیا خواهد زد.

نوروزی با اشاره به سابقه این دو طرح در جهان نیز بیان داشت: سابقه پروژه اول به 30 سال قبل باز می گردد، ولی پروژه دوم با توجه به میادین پیچیده ایی که دارد تا به حال در جهان به کار برده نشده که اجرای آن می تواند تحول جدیدی را در بخش نفت ایفا کند.

این مقام مسئول با تاکید بر حمایت شرکت ملی نفت ایران در راستای حمایت از فناوری های اولویت دار، خاطرنشان کرد: رسالت شرکت ملی نفت تولید نفت، تامین بازار داخلی و صادرات می باشد که لازمه تولید هم داشتن تکنولوژی است که این تکنولوژی ها و فناوری ها برای این شرکت اولویت دار هستند و می تواند در رسیدن به اهداف عالیه ما را یاری کند./س

برچسب ها: اختراع ، نفت ، افتخار ، نخبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.