سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گسترش اعتراضات دانشجویی در کانادا

فعال کانادایی تاکید کرد اعتراضات دانشجویی در کانادا در حال گسترش است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه الجزیره، مارتین دیزجاردینز از سران جنبش دانشجویی کانادا گفت: تظاهرات مردمی در کانادا در اعتراض به سیاستهای دولت همچنان ادامه دارد. هزاران نفر در این تظاهرات در اعتراض به طرح دولت برای افزایش شدید شهریه های دانشگاه شرکت دارند. جنبش تظاهرات در سراسر کانادا گسترش پیدا کرده است. بسیاری از دانشجویان در مناطق مختلف کانادا به تظاهرات دانشجویان کبک ملحق شده اند.

وی در ادامه با تشریح فضای سیاسی کبک افزود: پلیس کانادا چندین نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات کبک را بازداشت کرده است. این بازداشتها غیرقانونی بوده است. درحالی با شرکت کنندگان در تظاهرات در کبک برخورد می شود که آزادی بیان و حق برپایی تجمعات از آزادی های تصریح شده در قانون اساسی کانادا است. باید به مردم کانادا این اجازه داده شود که به بیان اعتراضهای خود مبادرت کنند و نه اینکه با آنها به شدت برخورد شود.دانشجویان کانادایی اعلام کرده اند تازمان تحقق اهدافشان ، هر روز تظاهرات خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: دانشجویان کانادایی به الگوی اروپایی در نظام آموزشی خود توجه دارند و اینکه نظام اموزشی در وضع خوبی قرارداشته باشد و همانند شماری ازکشورهای جهان ، تحصیلات عالی رایگان باشد. اما دولت کنونی کانادا به دنبال الگوی آمریکایی در نظام آموزش عالی کشور است بطوریکه مبتنی بر اصول و قواعد بازار باشد و درنتیجه مطابق افزایش تقاضا، شهریه های تحصیل در دانشگاه هم افزایش پیدا کند. بنابراین، می بینیم که موضع مقامات دولتی کانادا با دانشجویان ، کاملا با هم منافات دارد و قابل جمع نیست. خواسته های دانشجویان با تفکر نئولیبرالی دولتی در کانادا همخوانی ندارد و همین مسئله سبب تداوم بن بست بوجود آمده درباره اختلاف در خصوص شهریه های تحصیلی می شود. به نظر می رسد در شرایط کنونی، دولت کانادا مصمم است از شیوه های شدید خودش برای سرکوب دانشجویان استفاده کند و نه اینکه با آنها به مذاکره بپردازد. اقدام دولت کانادا در تصویب طرحی که براساس آن تظاهرات دانشجویی غیرقانونی تلقی خواهد شد نیز در همین راستا قرار دارد.

این فعال کانادایی افزود:هیچ نشانه ای وجود ندارد دال بر اینکه تظاهرات دانشجویان کانادایی به این زودیها پایان خواهد یافت. به همین علت، نگرانی ها درباره تاثیرات اقتصادی این اعتراضها بر استان کبک شدت گرفته است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.