سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/رئیس سازمان سینمایی:

افتتاح 50 سالن سینما تا پایان سال

رئیس سازمان سینمایی گفت: تا پایان سال نزدیک به 50 سالن سینما به ظرفیت سالن‌های کشور اضافه می‌شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، جواد شمقدری در آئین افتتاحیه پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس با اشاره به جایگاه ویژه این شهر در سطح کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر مشهد از جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی و فرا ملی برخوردار است می‌طلبد هر کاری از دست ما برآید برای آن انجام دهیم و باید همه روز در راستای آبادانی، توسعه و پیشرفت کشور تلاش و فعالیت کنیم.

وی افزود: باید به دنبال این باشیم که این گونه پردیس‌های سینمایی در سراسر کشور ایجاد شود و تنها منحصر به شهرهای تهران و مشهد نباشد.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: در همین راستا امیدواریم بتوانیم در جلسه آینده شورای عالی سینما سرمایه‌های اعتبارات بیشتری را برای ساخت چنین سالن‌هایی جذب کنیم و تصمیمات مهمی را در راستای ایجاد چنین سالن‌هایی در کشور اتخاذ کنیم.

شمقدری ادامه داد: امروز به واقع می‌طلبد در هر یک از استان‌های کشور یک مجموعه پردیس سینمایی داشته باشیم که البته سازمان سینمایی این آمادگی را دارد که با هر یک از استان‌هایی که آماده بازسازی یا ساخت پردیس سینمایی است مشارکت کند.

وی با اشاره به پردیس سینمایی هویزه گفت: با توجه به اینکه هیچ اعتباری از سوی حوزه هنری در بازسازی این مجموعه اختصاص داده نشد، طی توافقی که به عمل آمد، تا مدتی پس از بهره‌برداری پردیس سینمایی هویزه در اختیار سازمان سینمایی است.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: اعلام می‌کنیم که اگر صاحب سینمایی بودجه‌ای برای بازسازی ندارد آمادگی داریم تفاهمنامه‌ای را مبنی بر بازسازی آن مکان منعقد کنیم اما، تا مدتی پس از بهره‌برداری در اختیار سازمان سینمای و بعد از آن به خود صاحب سینما واگذار می‌شود.

* 50 سالن سینما تا پایان سال به سینماهای کشور اضافه می‌شود

شمقدری در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: تا پایان سال نزدیک به 50 سالن سینما به ظرفیت سالن‌های کشور اضافه می‌شود و همچنین 200 سالن سینما که کاربری دیگری دارند و یا در مجتمع‌های فرهنگی وزارت ارشاد واقع شده است را مجهز به سیستم‌های پخش دیجیتالی کرده و تبدیل به سالن سینما می‌کنیم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: امروز بخشی از تقابل‌هایی که در عرصه سینما در برخی از زمان‌ها از رسانه‌ها می‌شنویم ناشی از ضعف زیرساخت‌هاست اما، در عین حال نظام و دولت نیز این دغدغه را دارند که زیر ساخت‌ها را اصلاح کنند چرا که با توجه به نیاز نسل آینده باید ظرفیت‌های زیر ساختی کشور را افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به شورای صنفی اکران اظهار داشت: تا قبل از سال 76 دولت خود فیلم‌های که قرار بود اکران شود را تعیین می‌کرد در حالی که از سال 76 به بعد برای تعیین فیلم‌های قابل اکران شورای صنفی تشکیل شد و تصمیم گیری اکران فیلم‌ها نیز بر عهده این شورا گذاشته شد.

شمقدری تاکید کرد: گاهی اوقات ممکن است برخی تصمیمات این شورا درست یا غلط باشد بالاخره در هر تصمیمی در هر شورایی و در هر جایی می‌توان تصمیم غلط نیز پیدا کرد اما، باید پذیرفت که برای اکران باید این فرآیند قانونی را طی کرد، این قابل قبول نیست که هر کسی چیزی را قبول نداشته باشد آشوب به راه انداخته،‌ اعتراض کند و در پشت نقاب ارزشی و مسائل اسلام پنهان شود.

وی ادامه داد: ‌امروز عده‌ای قصد بی‌قانونی دارند و بعد از آنها این بی‌قانونی را رسانه‌ها بزرگنمایی می‌کنند، برخی نیز در این میان به دنبال اهداف سیاسی خود هستند.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: از ایام عید تا به امروز در عرصه اکران فیلم‌ها شاهد بی‌قانونی‌هایی‌ بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور در مسیر ارزشی و توسعه و عزت گام‌های بلندی برداشته و امروز سینماگران و فیلمسازان نیز وظیفه سنگینی در تولید آثار فاخر و ارزشی سینما دارند.

شمقدری با تاکید بر اینکه روند ساخت سینما و بازسازی سینماها در کشور ادامه دارد، گفت: این طور نیست که روند بازسازی سینماها تعطیل شود چرا که نیاز نسل آینده است و سینمای ایران قطعا روند پرتلاش خود را ادامه می‌دهد.

رئیس سازمان سینمایی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی ضعف‌های موجود در فیلم‌های ایرانی اظهار داشت: به هر حال فیلم‌های ایرانی از لحاظ تکنیک تصویربرداری، صداگذاری، محتوا و جلوه‌های ویژه دارای ضعف هستند اما، قطعا سینماگران با تلاشی که در پیش گرفته‌اند می‌توانند فیلم‌هایی بسازند که فیلم‌های ایرانی در رده 10 فیلم پرفروش دنیا قرار گیرد.

شمقدری افزود: امروز شاهدیم بسیاری از سینماهای کشور با صندلی‌های خالی فیلم‌ها را اکران می‌کنند از طرفی فیلمسازان نیز فیلم‌های دفاع مقدسی می‌سازند که هزینه‌های بسیاری کرده ولی اکران عمومی آنها با استقبال روبه‌رو نمی‌شود و سینماها خالی می‌ماند.

وی یادآور شد: امروز می‌دانیم که بسیاری از فیلم‌هایی که ‌مجوز می‌دهیم خروج ندارند اما، آنها اصرار بر دریافت مجوز می‌کنند اگر مجوز هم ندهیم به ده‌ها مسئله دیگر متهم می‌شویم و مجبوریم که مجوز دهیم.

رئیس سازمان سینمایی در خاتمه خاطرنشان کرد: امروز ضریب اشغال سینماهای ایران 9 درصد است البته ضریب اشغال سینماهای دنیا در همین حدود است اما با توجه به حجم کاری صورت گرفته در ایران و تعداد کم سالن‌های سینمای موجود در کشور نسبت به سینماهای کشورهای دنیا این رقم مطلوب نیست لذا باید همه دست به دست هم بدهیم تا سینمای ایران در مسیر پیشرفت و آینده خود قرار گیرد.


برچسب ها: رئیس ، سازمان ، سینمایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.