سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آقاجري در كنفرانس بين‌المللي مقاومت اسلامي تشريح كرد

تكنيك‌هاي رسانه‌هاي غربي براي مقابله با بيداري اسلامي

مديركل امور رسانه‌هاي خارجي وزارت ارشاد با بیان اینکه سكوت، تحريف و مصادره سه راهكار رسانه‌هاي غربي برای مقابله با بیداری اسلامی است، گفت: در ابتدا با سكوت در برابر قيام‌ها به دنبال زمينه‌اي براي تحريف آن بوده و با نام‌گذاري بيداري اسلامي با عناويني چون بهار عربي و انقلاب توئيتري و فیس‌بوکی درصدد هستند كه اسلام‌خواهي را به دموكراسي‌خواهي تقليل دهند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، محمد جواد آقاجري مديركل امور رسانه‌هاي خارجي وزارت ارشاد درباره راهكارهاي مقابله با تكنيك‌هاي رسانه‌هاي غربي درباره بيداري اسلامي اظهار داشت:‌ بايد ببينيم كه چه ظرفيت‌هايي از لحاظ هم‌گرايي و هم افزايي درايران داريم تا به اين مقابله بپردازيم.

وي افزود: بر اساس يك نظريه سه عامل رسانه، اشخاص و گروه‌ها به عنوان يك تهديد براي جامعه به حساب مي‌آيند كه با به كارگيري تكنيك مشابه‌سازي تاريخي، هراس را در جامعه ايجاد مي‌كنند و اگر مانع فعاليت اين افراد  نشوند به خطر بزرگي تبديل خواهند شد و به همين دليل  قيام‌هاي عدالت‌طلبانه مردم منطقه را به گروه‌هاي تروريستي و قشري‌گرا مانند طالبان نسبت مي‌دهند.
 
آقاجري با بیان اینکه در مراحل گوناگون بيداري اسلامي در مصر و تونس با اين روش به اسلام‌هراسي دامن زدند، تصریح کرد: مثلا افراد را از به قدرت رسيدن اخوان‌المسلمين در مصر مي‌ترساندند و احزاب سكولار و غرب‌گرا را تبليغ مي‌كردند و اسلام‌گرايي را نقطه مقابل دموكراسي مي‌ناميدند.

 وي با بيان راهكارهاي رسانه‌هاي غربي براي به انحراف كشاندن بيداري اسلامي در منطقه گفت: ‌سكوت، تحريف و مصادره سه راهكار ديگر رسانه‌هاي غربي بوده، در ابتدا با سكوت در برابر قيام‌ها به دنبال زمينه‌اي براي تحريف آن بوده و با نام‌گذاري  بيداري اسلامي با عناويني چون  بهار عربي و انقلاب توئيتري و فيس‌بوكي براي جا انداختن آن در افكار عمومي و مصادره انقلاب‌هاي اخير تلاش مي‌كنند و در صدد هستند كه اسلام‌خواهي را به دموكراسي‌خواهي تقليل دهند اما مطرح كردن نظريه بيداري اسلامي از سوي مقام معظم رهبري  اين توطئه‌ها‌ را نقش برآب كرد.

 مديركل امور رسانه‌هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود:‌ جوانان مسلمان در تحولات اخير منطقه از فناوري‌هاي مختلفي استفاده كرده‌ اما نامگذاري آن به انقلاب توئيتري يا فيس‌بوكي نوعي تقليدگرايي بود كه اين نامگذاري براي به حاشيه راندن حركت‌هاي مردمي و اسلامي صورت گرفته تا  بتوانند دستاوردهاي انقلاب را به نفع خود مصادره كنند.

آقاجري با بيان اينكه بحث فرافكني يكي ديگر از شيوه‌هاي رسانه‌هاي جبهه استكبار براي مقابله با بيداري اسلامي است اظهار داشت: اين رسانه‌ها به واقعيت آنچه كه اتفاق مي‌افتد، نمي‌پردازند و قيام ملت‌ها را به دخالت ايران ربط مي‌دهند و با ناديده انگاشتن ظلم و ستمي كه بر مردم رفته مطالب را مطرح مي‌كنند مانند شبكه العربيه كه به طور مداوم به دروغ‌پردازي و شايعه‌پردازي درباره بحرين پرداخته و رسانه‌هايي مانند بي‌بي‌سي و فرانس 24 و ... هر كدام از اين تكنيك‌ها استفاده مي‌كنند.

مديركل امور رسانه‌هاي خارجي وزارت ارشاد تصريح كرد:‌ انكار حركت‌هاي اسلامي و انقلابي مردم و تقليل دادن آن به دموكراسي‌خواهي نمونه‌اي از اين كارهاست؛ مثلا حضور گسترده مردم مصر در نماز جمعه را تنها به عنوان نوعي گردهمايي مردم به دليل ممنوعيت قبلي آن ارتباط مي‌دادند و واژه‌هاي مختلفي را براي توصيف واقعيت انتخاب مي‌كردند مانند اينكه اين مبارزه تنها براي آزادي‌خواهي است و اسلام نقشي در آن ندارد بنابراين تكنيك‌هاي تصويري و همچنين جلوگيري از انتشار واقعيت‌هاي رخ داده را براي القا مطالب مطرح كرده‌اند. 

آقاجري تصريح كرد: كار ديپلماسي رسانه‌اي بسيار مهم است و بايد از رسانه‌ها استفاده كنيم تا در اين راه موفق شويم؛ حضور وابسته‌هاي رسانه‌اي ما در كشورهاي ديگر و نهادها و ارگان‌هاي فراواني كه در داخل كشور در اين رابطه وجود دارد و پخش برنامه‌هاي ماهواره‌اي جمهوري اسلامي ايران بايد بيشتر توجه شود و بايد ظرفيت‌سازي براي شكستن انحصار رسانه‌اي جبهه استكبار شده به همين دليل اتحاديه رسانه‌هاي جهان اسلام و 120 نمايندگي آن مي‌تواند استفاده بهينه‌اي براي اين كار انجام دهد.

وي با تاكيد بر نياز به تقويم بسته ديپلماسي رسانه‌اي گفت: تقويت مركز رسانه‌اي، راديو تلويزيون‌هاي اسلامي، ضرورت پژوهش بيشتر در حوزه ديپلماسي رسانه‌اي و دعوت بيشتر از خبرنگاران كشورهاي پيشگام بيداري اسلامي مانند تونس، مصر، ليبي، يمن و بحرين شناسايي عوامل  تهديدكننده بيداري اسلامي، تبيين ماهيت صحيح بيداري اسلامي و خنثي‌سازي تبليغات رسانه‌اي غرب از جمله‌ راهكارهايي است كه بايد در اين زمينه انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آقاجری ، وزارت ، ارشاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.