سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

بررسي روند اجراي برنامه جهاني مبارزه با سل، مالاريا و ايدز در كشور

مدير گروه برنامه صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل گفت: در سال‌هاي گذشته ايران از نظر سطح درآمدي از كشوري با درآمد متوسط به پايين به كشوري با درآمد متوسط به بالا ارتقا يافته و ميزان شيوع بيماري نيز در اين مدت در كشور كاهش يافته است.




 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛سعيد فردوسي در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: هدف از اجراي پروژه‌هاي مقابله با بيماري‌هاي ايدز، مالاريا و سل در كشور، تقويت مباني، زيرساخت‌ها و ظرفيت‌سازي براي اجراي بهتر استراتژي‌هاي ملي در بخش سلامت است.

وي افزود: در سفر به خوزستان بخشي از پروژه‌هاي مقابله با بيماري‌هاي سل، مالاريا و ايدز كه در سال‌هاي گذشته در اين استان اجرايي شده است مورد بازديد قرار گرفت؛ فعاليت‌هاي انجام شده در كشور در بخش بهداشت موجب شده در زمينه كنترل اين بيماري‌ها به منابع و امكانات بين‌المللي متصل شويم.

فردوسي تصريح كرد: براي اجراي اين پروژه‌ها زمان‌بندي مشخصي تعيين شد و بر اين اساس براي اجراي پروژه سل در كشور تا سال 2013، پروژه ايدز تا سال 2015 و براي اجراي پروژه مقابله با مالاريا تا سال 2016 زمان در اختيار داريم. در خصوص پروژه مقابله و كنترل بيماري ايدز اكنون فعاليت‌هاي بسيار خوبي در كل كشور در حال انجام است و در زمينه كنترل و مقابله با بيماري‌هاي سل و مالاريا نيز در استان‌هاي هدف و استان‌هايي كه اين بيماري بيشتر مشاهده مي‌شود فعاليت‌هايي در حال انجام است.

مدير گروه برنامه صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل خاطرنشان كرد: پروژه مقابله با بيماري سل اكنون در هفت استان كشور ازجمله خوزستان در حال اجرا است و پروژه بيماري مالاريا نيز ابتدا در سه استان كشور آغاز شد و از ابتداي سال ميلادي جاري تعداد اين استان‌ها به هفت استان افزايش يافت. اين هفت استان از استان‌هاي حاشيه‌اي كشور هستند كه به دليل موقعيت جغرافيايي و اجتماعي كه با آن مواجه هستند مشكلات بيشتري در اين استان‌ها مشاهده مي‌شود.

وي ادامه داد: بر اساس طبقه‌بندي بين‌المللي ايران از نظر سطح درآمد، متوسط به بالا و از نظر بيماري‌ها در وضعيت مطلوب قرار دارد. اين دو موضوع از شاخص‌هايي هستند كه صندوق جهاني مبارزه با ايدز، سل و مالاريا بر اساس آنها كشورهاي هدف خود را انتخاب مي‌كند.

فردوسي گفت: اكنون بايد تلاش كنيم كه دستاوردها و اهداف محقق شده اين برنامه جهاني در ايران پايدار و در بدنه فعاليت‌هاي دولت تلفيق شوند. اين پروژه از نظر ايجاد يك دريچه بين‌المللي، فراهم كردن يك فضاي فعاليت در راستاي اجراي يك برنامه واحد و منظم، تجهيز زيرساخت‌هاي مقابله با بيماري‌ها و حساس‌سازي مسئولان كشور و همچنين اطلاع‌رساني در اين زمينه بسيار داراي اهميت است.

وي افزود: ايران از يك نظام بهداشتي با زيرساخت نسبتا قوي و نيروي انساني شايسته و همچنين برنامه‌ريزي و استراتژي‌هاي ملي برخوردار است و از اين جهت با كشورهاي همجوار قابل مقايسه نيست. در پايان اجراي اين پروژه‌ها در كشور يك ارزيابي انجام مي‌شود و به عنوان مثال در زمينه اجراي پروژه سل بر اساس ارزيابي‌هايي كه انجام ‌شده، ايران در رتبه A2 قرار گرفت. اين رده‌بندي‌ها به‌گونه‌اي است كه كشوري به بهترين نحوه اجرا را داشته باشد در رتبه A1 قرار مي‌گيرد و پس از آن نيز بقيه كشورها به ترتيب در رتبه‌هاي A2، B1، B2 و C قرار مي‌گيرند و كشوري كه رتبه C را كسب كند به اين معنا است كه در اجراي پروژه مقابله با بيماري عملكرد خوبي نداشته است.

مدير گروه برنامه صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل تصريح كرد: در ايران علي‌رغم چالش‌هايي كه وجود داشت، اين پروژه‌ها با موفقت اجرايي شدند و كسب رتبه A2 قابل قبول است. در استان خوزستان نيز هماهنگي و حساسيت در زمينه اجراي پروژه‌هاي مقابله با سل، مالاريا و ايدز مشاهده مي‌شود و در دو سال اخير با اقدامات خوبي كه در اين استان انجام شده، آمار و ارقام بهبود يافته است. چالش‌هايي كه در زمينه اجراي پروژه مقابله با سل در خوزستان وجود دارد به معاونت بهداشتي دانشگاه جندي‌شاپور منتقل شده و اميدواريم اين چالش‌ها هرچه زودتر برطرف شوند./س
برچسب ها: بررسی ، مبارزه ، مالاریا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.