سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه/

تعمیق اختلافات راهبردی چین و آمریکا در سفر کلینتون به پکن

دیپلمات ها می گویند سفر هیلاری کلینتون به چین با شکست فاحشی مواجه شده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه 15 شهریور 1391 (5 سپتامبر 2012) در حالی وارد پکن شد که امید داشت بتواند رضایت چین را برای اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران جلب کند یا اگر نشد چین را متقاعد کند که واردات نفت خود از ایران را که از زمان اعمال تحریم های اروپا در اول ژوئیه افزایش چشمگیری پیدا کرده اندکی بکاهد.

اما دیپلمات ها در تهران که با پکن در ارتباط بوده‌اند می گویند این سفر مطلقا فاقد دستاورد بوده به گونه ای که کلینتون سفیر آمریکا را در پکن را بابت شکست در زمینه سازی برای یک توافق حداقلی توبیخ کرده است.

کلینتون د رپکن پس از دیدار با یانگ چه چی وزیر خارجه این کشور گفت: بايد از اينكه چين فشارهايي برتهران وارد كرده تقدير شود. فشارهاي چين و برخي ديگر از اعضاي دايم شوراي امنيت بر ايران بي سابقه بوده است اما من از چین بابت تداوم همکاری در زمینه تجاری با ایران گله مند هستم.

این در حالی است که بنا بر گزارش های موجود، طرف چینی در پاسخ آمریکا بر چند نکته تاکید کرده است:

1- چین هرگز منبع نفتی مطئمنی مانند ایران را با منبعی مانند عربستان سعودی که کاملا وابسته به آمریکاست جایگزین نخواهد کرد.

2- تهدید نظامی ایران، به معنای تهدید نظامی یکی از گلوگاه های اقتصاد چین است و با واکنش متناسب مواجه خواهد شد.

3- استراتژی جدید نظامی آمریکا که بر افزایش حضور در منطقه آسیا پاسیفیک یعنی شرق دور و قلمرو نفوذ چین تاکید می کند تهدیدی برای امنیت ملی چین است و با واکنش متناسب مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/پ2

منبع: ایران هسته ای

برچسب ها: آمریکا ، چین ، ایران ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.