سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انـجـمـن کپي‌سازان‌چيني

اوايل تابستان امسال بود که يک خبر از صنعت خودروسازي کشور چين در سدر اخبار عجيب جهان قرار گرفت که حکايت از بلندپروازي‌هاي بي‌حد و حصر چيني‌ها براي صنعت کپي سازي داشت.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  خبر از اين قرار بود که چيني‌ها «لامبورگيني» را (هم) کپي کردند! البته واژه «هم» از اين جهت به کار برده شده بود که مشابه‌سازي يک خودرو (يا هر مصنوعه ساخت بشر) از سوي چيني‌ها اتفاق جديدي نبود اما ساخت نسخه مشابه ابرخودروي کلاسيک ايتاليايي و عرضه آن با قيمتي بسيار پايين‌تر از نسخه اصلي، موضوعي بود که توجه تمام خبرگزاري‌هاي جهان را به خود جلب کرد. از همين رو در اين شماره نگاهي خواهيم داشت به چندين مورد از مهم‌ترين مشابه‌سازي‌هاي کشور چين از تعدادي از محصولات مشهورترين کارخانه‌هاي خودروسازي جهان.

اين شاسي بلند چيني که شباهت بي‌اندازه‌اي به خودروي بي ام دبليو «ايکس 1» دارد از موتور 6/1 ليتري «ميتسوبيشي» بهره مي‌برد که قدرتي معادل 118 اسب بخار توليد مي‌کند. «بريليانس آ3» در 2 مدل گيربکس دستي و اتوماتيک توليد مي‌شود.

دومين شاسي بلند چيني که ساخت شرکت «Shuanghuan» مي‌باشد شباهت بسياري به خودروي بي ام دبليو «ايکس 5» دارد. گفتني است که پس از شکايت شرکت «بي‌ام‌دبليو» از شرکت خودروساز چيني، دادگاه راي محکوميت طرف چيني داد.

هرچند که به لحاظ فني و شهرت جهاني، اين محصول 44 هزار دلاري شرکت «جيلي» به‌عنوان رقيبي براي «رولز رويس فانتوم» 250 هزار دلاري به حساب نمي‌آيد اما شباهت اين محصولات لوکس، غيرقابل انکار است.

يکي از مشهورترين خودرو‌هاي نظامي حال حاضر جهان خودروي «هام‌وي» محصول آمريکاست که خودروي شاسي بلند شرکت «دانگ فنگ» چين شباهت زيادي به آن دارد. اين شاسي بلند چيني از موتور 8 سيلندر ديزلي با قدرت 200 اسب بخار بهره مي‌برد.

اين محصول شرکت «Jianghuai Auto Corporation» که به اختصار «JAC» ناميده مي‌شود سبب شکايت مسئولان شرکت آمريکايي «فورد» شد که اعتقاد داشتند اين پيکاپ چيني، يک کپي‌برداري واضح از فورد «F‌150» است.

يا همان «MVM» يکي از مشهورترين کپي‌هاي چيني است که شکايت «جنرال موتورز» از «چري» را به‌دنبال داشت اما پس از يک سال کش و ‌قوس، اين مشکل حقوقي طي توافقي ميان طرفين به صلح انجاميد.

در سال 2003 ميلادي شرکت خودروسازي هونداي ژاپن طي شکايتي از شرکت «Shuanghuan Auto» چين درخواست صدميليون يوآن غرامت بابت شباهت اين محصول به خودروي «CRV» هوندا کرد که راي دادگاه چيني به نفع شرکت چيني تمام شد.

تصور داشتن خودروي لوکسي شبيه به مرسدس بنز «سي کلاس» مي‌تواند خيلي جالب توجه باشد به‌خصوص که رقم بسيار کم‌تري را بابت آن پرداخته باشيم.

شباهت اين خودرو به اتوبوس «Starliner» محصول شرکت «Neoplan» سبب شکايت اين شرکت به دادگاه شد که در نتيجه آن شرکت «Zonda» محکوم به پرداخت 20 ميليون يوآن به شرکت «Neoplan» و توقف توليد اين اتوبوس شد.

خودروي برقي «Smart» که از محصولات موفق شرکت «کرايسلر» است نيز از گزند مشابه‌سازي‌ها در امان نماند و شرکت چيني «CMEC» خودروي برقي خود را به شکل و شمايلي شبيه به خودروي محصول کرايسلر روانه بازار کرد. اکنون پس از گذشت چندسال از دعواهاي حقوقي کرايسلر اين خودروي چيني کماکان در اروپا به فروش مي‌رسد.

خودروي «پرادو» امروزه يکي از موفق‌ترين و پرفروش‌ترين شاسي‌بلندهاي توليد تويوتا است که نمونه چيني آن با نام عجيب «Dadi Shuttle» راهي بازار شده است و از موتور 8/2 ليتري «ايسوزو» بهره مي‌برد.

شرکت «گريت وال» چين پس از ساخت اين خودروي کوچک که شباهت بسياري به «Fiat Panda Cross 4x4» داشت به دادگاه رفت و مبلغي معادل 65 هزار يورو جريمه شد. علاوه بر آن، دادگاه ايتاليايي واردات اين نمونه چيني به اروپا را ممنوع اعلام کرد.

کسي نمي‌تواند منکر شباهت ميني خودروي شرکت «ليفان» با خودروي مشهور «Mini Cooper» شود با اين حال وضع فروش اين خودرو در جهان خوب است. اين نمونه چيني از يک موتور 3/1 ليتري که قدرتي معادل 80 اسب بخار توليد مي‌کند بهره مي‌برد.

شباهت اين شاسي بلند چيني که با 2 مدل موتور بنزيني و گازوئيلي ارائه مي‌شود با خودروي پرفروش شرکت پورشه (Porsche Cayenne) محل بحث‌هاي بسياري بوده است که هنوز به نتيجه‌اي نرسيده است.

درمورد شباهت‌هاي اين خودروي صحرايي و گردن کلفت چيني با «Jeep Wrangler» صحبت‌هاي متفاوتي شده است و هنوز نظر روشني داده نشده است با اين حال خودتان مي‌توانيد قضاوت کنيد. اين خودرو از موتور 2 ليتري ميتسوبيشي بهره مي‌برد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: چین ، ماشین ، خودرو ، اتوبوس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.