سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیرات مرگ ملک عبدالله، بر وضعیت داخلی و خارجی عربستان

تازه ترین اخبار رسیده از عربستان حکایت از سکته قلبی پادشاه این کشور را دارد.خبری که برای آل سعود و در وضعیت فعلی نمی تواند چندان خوشایند باشد.

اواسط مرداد ماه بود که شایعه مرگ پادشاه آل سعود در رسانه ها شنیده شد.در همان روزها بود که سایت مصری «رصد»، خبر مرگ ملک «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی را اعلام کرد.
رصد در ادامه این مطلب به نقل از یک منبع آگاه سعودی نزدیک به آل سعود نوشت: ملک عبدالله نیمه شب گذشته از دنیا رفته و از همین روی، صبح امروز خبری در رسانه‌های عرب زبان منتشر شد، مبنی بر آماده‌باش ارتش سعودی برای مقابله با هر گونه حمله خارجی و یا اعتراضات داخلی.
نکته جالب توجه اینجا بود که ، منابع رسمی سعودی بلافاصله این خبر را تأیید یا تکذیب نکردند تا شایعه مرگ پادشاه سعودی رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.
بعد از آن بود که سایت‌های دیگر عرب زبان مانند سایت حزب التحریر مصر، سایت الإتجاه المعاکس، سایت شام تایمز و ... نیز این خبر را منتشر کردند.
هر چند مدتی بعد پادشاه سعودی ملاقات هایی با شخصیت های سیاسی انجام داد و در جلوی رسانه ها ظاهر شد تا شایعه مرگ خود را تکذیب کند، اما عدم تایید یا تکذیب این خبر نشان از ترس مقامات سعودی از متزلزل شدن آل سعود در پی بیماری یا مرگ ملک عبدالله داشت.
از سوی دیگر موج بیداری اسلامی که در کشورها ی منطقه به عربستان نیز رسیده است و همین امر نگرانی های جدی برای مقامات آل سعود ایجاد کرده است.
اما تازه ترین اخبار رسیده از عربستان حکایت از سکته قلبی پادشاه عربستان دارد.خبری که برای آل سعود و در وضعیت فعلی نمی تواند چندان خوشایند باشد.
منابع عربستانی اعلام کردند که پادشاه عربستان که به دلیل سکته قلبی در بیمارستانی در نیویورک بستری شده، تحت عمل جراحی قرار گرفت.
روزنامه وطن چاپ آمریکا به نقل از خبرگزاری القدس در خبری اعلام کرد: ملک‌ عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، که پیشتر روز 26 ماه اوت ریاض را به مقصد نیویورک ترک کرده بود به خاطر سکته قلبی در بیمارستان "ماونت‌ سینا" تحت عمل جراحی قرار گرفت.
هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص این عمل جراحی عنوان نشده است.
ملک‌ عبدالله بن عبدالعزیز (88 ساله) پیشتر نیز به خاطر مشکلاتی در ناحیه کمر در سال 2010 و 2011 تحت عمل جراحی قرار گرفته بودکه این امر نگرانی ها ی آل سعود را افزایش داده است.
در همین حال دولت آمریکا نیز که رابطه خوبی با پادشاه سعودی دارد هر چند، هیچ اشاره‌ای به وضعیت جسمانی ملک‌ عبدالله بن عبدالعزیز نکرده اما شدیدا نسبت به حال جسمانی پادشاه عربستان ابراز نگرانی کرده است به نحوی که نشان می‌دهد آمریکا در خصوص آینده روابط عربستان با این کشور نگران است.
در ادامه جوان آنلاین می نویسد که، به این ترتیب به نظر می رسد در حالی که آل سعود با رسیدن موج بیداری اسلامی به عربستان با نا آرامی ها و اعتراضات مردمی هر چند به صورت مقطعی مواجه است، مرگ ملک عبدالله می تواند هم در روند سیاست خارجه عربستان و هم در روند اعتراضات مردمی تغییرات اساسی ایجاد کند.تغییراتی که نگرانی های جدی برای بلند پایه های آل سعود به وجود آورده است و حالا باید منتظر اخبار جدید از بیماری ملک عبدالله بود.

 

لیست آمریکا از شاهزادگان سعودی بعد از مرگ ملک عبدالله

هفته‌نامه فلسطینی المنار چندی پیش نوشته بود، در راستای افزایش مطالبات مردمی برای انجام اصلاحات و افزایش آزادی‌ها در عربستان سعودی از یک سو و تشدید نزاع‌ها و درگیری‌های داخلی و جنگ برسر قدرت در خاندان سعودی از سوی دیگر کاخ سفید نیز تکاپوهای خود در عربستان سعودی را آغاز کرده است.
در این راستا دستگاه‌های اطلاعاتی و نهادهای دیپلیماتیک آمریکایی علاوه بر اینکه با دقت بسیار اوضاع و تغییر و تحولات سیاسی در عربستان سعودی را دنبال می‌کنند، تلاش دارند، سناریوهای احتمالی آینده این کشور در راستای تحولات جاری در آن را پیش بینی کنند تا به این وسیله با سپردن اداره امور و سرنوشت این کشور به شاهزادگان غربزده‌تر سعودی به اصطلاح آن را به ساحل امن و امان برسانند.
منابع آگاه در این‌باره تاکید کردند که شماری از سناریوهای آمریکایی بر این نکته تاکید دارند که باید خونی تازه در موسسات حکومتی سعودی جریان پیدا کند و بر این اساس مسئولان و مقامات قدیمی سعودی را قانع کرد که به تدریج از عرصه قدرت کناره‌گیری کرده و این عرصه را به شاهزادگان جوان بسپارند، اگرچه بکار بردن لفظ جوان برای شاهزادگان نسل دوم سعودی نیز چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.
این منابع می‌افزایند: در آمریکا این تمایل و گرایش به شدت مشاهده می‌شود که قدرت به شاهزادگان سعودی سپرده شود که به اصطلاح از آنها تحت عنوان روشنفکر یاد می‌شود.
منابع مذکور می‌گویند: به همین منظور کاخ سفید بانکی از نام و نشان شاهزادگان سعودی تهیه کرده تا براساس آن دست به انتخاب بزند و در بین این نام‌ها افرادی چون خالد بن فیصل، ترکی بن فیصل، سلطان بن سلمان، بندر بن سلطان، عبد العزیز بن فهد، عبد العزیز بن عبد الله و محمد بن نایف مشاهده می‌شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.