سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه عرب مطرح شد؛

مرسي: فلسطين مسئله اصلي ماست + مشروح سخنراني

محمد مرسی رئيس جمهور مصر با حضور در نشست وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه عرب در مقر اين اتحاديه در قاهره، درباره اوضاع و تحولات جهان عرب سخنراني کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني المصريه، يکصد و سي و هشتمين نشست شوراي اتحاديه عرب که در سطح وزراي خارجه کشورهاي عضو اين اتحاديه برگزار شد، با سخنراني محمد مرسي آغاز به کار کرد.

رئيس جمهور مصر با خوشامدگويي به وزاري خارجه کشورهاي عربي در قاهره تصريح کرد: انقلاب بيست و پنجم فوريه بدون شک تمايل به بازگشت به جايگاه اصلي مصر در قلب امت عرب بود.

وي در اين نشست  با دخالت نظامي خارجي در سوريه مخالفت کرد و از برگزاري قريب الوقوع نشست کميته چهارجانبه متشکل از کشورهاي ايران-ترکيه-مصرو عربستان پيرامون مسائل سوريه خبر داد.

وي افزود: مصر با تهدید هر کشور عربی، نقض حاکمیت و دخالت خارجی در امور داخلی آنها مخالف است و از ملت‌های آزادی‌خواه حمایت می‌کند.

مرسي افزود: ما باید وحدت اعضای اتحادیه عرب و دفاع مشترک آنها را احیا کنیم.

رئيس جمهور مصر تاکيد کرد بايد اصلاحاتي واقعي در ساز وکار فعاليتهاي کشورهاي عربي بوجود آيد تا با عبور از مرحله شعار به اتخاذ اقدامات عملي نائل شويم.

رئيس جمهور مصر خواستار تقويت همکاري بين کشورهاي عربي در عرصه منطقه و جهان شد.

محمد مرسي افزود: بايد اصلاحات ريشه اي در سازوکار فعاليت عربي انجام شود تا از مرحله شعار فراتر رويم و گامهاي عملي به اين منظور برداشته شود.

مرسي تصريح کرد: قدرت عربها براي رويارويي با چالشهاي مرحله کنوني به توسعه سازوکار همکاري مشترک عربي بستگي دارد. زمان فعال کردن سازوکار همکاري مشترک عربي فرا رسيده است.

وي با تاکيد بر لزوم تقويت همکاري بين کشورهاي عربي و آفريقايي گفت: ما به دنبال همکاري عربي و آفريقايي در زمينه هاي مختلف هستيم و به ميزباني کويت در اجلاس آينده عربي و آفريقايي به منظور آغاز شراکت راهبردي بين دو طرف اميدواريم. اگر از عرصه آفريقا خارج شويم، ديگران جاي ما را پر مي کنند. 

رئيس جمهور مصر افزود: ما بايد مفهوم وحدت و دفاع عربي را احيا کنيم.

مرسي در بخش ديگري از سخنانش ادامه داد: به نقش عربي براي کمک اقتصادي به يمن اميدواريم. مصر از جابجايي قدرت در يمن حمايت مي کند و براي حمايت از اين جابجايي آمادگي دارد. ما بر حمايت از گفتگوهاي ملي و اصلاحات قانون اساسي در يمن تاکيد مي کنيم.

وي اضافه کرد: سودان عمق راهبردي مصر و عربها محسوب مي شود. سودان فداکاري بزرگي براي حفظ صلح و توسعه انجام داد، اما جامعه جهاني از آن حمايت کافي نکرد. ما از همه براي حمايت از سودان به منظور حل مسايل بغرنج در اين کشور دعوت مي کنيم. ما از تلاشهاي قطر براي کمک به سودان به منظور حل مشکل دارفور و تسهيل اجراي توافقنامه صلح دوحه حمايت مي کنيم. ما خواهان هم افزايي تلاشهاي عربي به منظور توافق بين سودان و سودان جنوبي هستيم.

وي با اشاره به اوضاع کشور سومالي ادامه داد: فرصت کنوني براي حمايت سياسي و اقتصادي از سومالي مناسب است. من از کشورهاي حاشيه خليج فارس مي خواهم که حمايت از سومالي را افزايش دهند. جامعه جهاني بايد به سومالي کمک کند تا مرحله جنگ داخلي را پشت سر بگذارد.

رئيس جمهور مصر با تاکيد بر پايبندي مصر به مسائل جهان عرب به عنوان يک مساله تاريخي گفت: ما در امور هيچ کشوري دخالت نمي کنيم و در پي صدور انقلاب نيستيم اما به ملتهايي که به آزادي چشم دوخته اند کمک خواهيم کرد .

رئيس جمهور مصر آرمان فلسطين را مساله نخست جهان عرب دانست و بر ضرورت حل عادلانه آن تاکيد کرد .

مرسي اضافه کرد: قاهره با قدرت کامل از اين به بعد ميزبان برادران فلسطيني خواهد بود. مسئله فلسطين، مسئله اول امت عربي است و امت عربي بدون حل عادلانه آن از پاي نخواهد نشست. بايد به راه حل عادلانه اي براي مسئله فلسطين و تشکيل کشور فلسطين دست پيدا کنيم. ناديده گرفتن مسئله فلسطين ديگر قابل قبول نيست.

وي خاطر نشان کرد: مصر به عملي شدن آشتي بين گروههاي فلسطيني پايبند است. مصر به حمايت از هر اقدام فلسطيني در سازمان ملل به منظور عضويت کامل در اين سازمان حمايت مي کند.

مرسي گفت: تحقق صلح در منطقه وابستگي زيادي به جمع آوري سلاحهاي کشتار جمعي و نابودي انها دارد. وي افزود: نبايد اجازه داد روند صلح به مذاکرات بي پايان و بدون تعيين تدابير انتقالي جدي تبديل شود.

رئيس جمهور مصر با اشاره به تحولات جاري در آفريقا، از آمادگي مصر براي همکاري هاي بيشتر با کشورهاي عضو اتحاديه آفريقا خبر داد.

با پايان سخنراني محمد مرسي، نشست اتحاديه عرب پشت درهاي بسته آغاز بکار کرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.