سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان /

تولید سالانه بیش از 3 میلیون محصول كشاورزی در سیستان و بلوچستان

سالانه سه میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی در استان سیستان و بلوچستان تولید می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه  2 میلیون و 240 هزار تن از مجموع تولیدات استان را محصولات زراعی، 380 هزار تن باغی، 196 تن محصولات دامی، 165 هزار تن شیلاتی و 400 هزار تن محصولات فرعی تشكیل می دهند شمار بهره برداران بخش كشاورزی استان را 169 هزار نفر عنوان کرد و گفت :كرد مجموع زمین های قابل كشت استان حدود 409 هزار هكتار است كه از این میزان 260 هزار هكتار زیر كشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد.
کیخا  توانمندی استان در زمینه آب و خاك را بسیار مطلوب توصیف كرد و گفت: هیچ نقطه ای در دنیا وجود ندارد كه تنها با یك بار آبدهی محصول كشاورزی تولید كند اما در این استان مناطقی وجود دارد كه با یك بار آبدهی می تواند محصول (ماش) تولید كند.
وی ادامه داد: بخش كشاورزی ظرفیت زیادی در زمینه ایجاد اشتغال دارد بطوریكه در سال گذشته از مجموع 44 هزار فرصت شغلی ایجاد شده در استان 13 هزار و 500 فرصت مربوط به بخش كشاورزی بوده است.
كیخا بیان كرد: سال گذشته 175 هزار تن محصول خرما در این استان تولید شد كه پیش بینی می شود این رقم امسال به 215 هزار تن برسد.
وی گفت: سیستان و بلوچستان در زمینه صید تون ماهیان نیز رتبه نخست در كشور را دارد بطوریكه 25 درصد صید این آبزی متعلق به صیادان استان است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان عمده مشكلات موجود را نبود الگوی كشت مناسب در استان، استقرار نظام بهره برداری مناسب از منابع آب و خاك و اجرا نشدن طرح شبكه لوله كشی برای آبرسانی به مزارع كشاورزی ذكر كرد.
وی گفت: در منطقه سیستان به سبب نوسانات بسیار زیاد آب رودخانه هیرمند همواره كشاورزان در اختیار آب هستند در حالی كه در همه جای دنیا آب در اختیار كشاورز است.
كیخا مهمترین اقدام برای استفاده بهینه از آب موجود با توجه به كمبود آب و خشكسالی های مداوم در استان را اجرای طرح شبكه اصلی و فرعی لوله گذاری برای آبرسانی به مزارع دانست و افزود: برای حل اساسی این مشكل باید عملیات كانالهای رو باز بطور كامل تعطیل و بجای آن لوله گذاری انجام تا آب از منابع موجود با این وسیله به مزارع انتقال یابد.
وی اضافه كرد: خشكسالی، خشك بودن زمین ها، گرمای بیش از حد و تبخیر زیاد آب در منطقه به حدی است كه از دو میلیون متر مكعب آب رها سازی شده از سد پیشین برای آبیاری مزارع زیر دست این سد تنها 100هزار متر مكعب به زمین ها رسیده و بقیه تبخیر یا جذب زمین در مسیر رودخانه شده است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان مجموع تسهیلات بخش كشاورزی استان را 298میلیارد تومان ذكر كرد و گفت: فعلا 270 میلیارد تومان از این اعتبار در اختیار بانك كشاورزی قرار گرفته كه ضروری است برای توزیع آن اقدام لازم انجام شود.  /س

برچسب ها: تولید ، محصول ، سیستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.