سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه/

گزارشی از پشت پرده بحث های راهبردی اسراییل و امریکا درباره ایران

کارشناسان راهبردی در تهران عقیده دارند «تعریف خط قرمز در مقابل ایران» و «تعریف اقدام علیه ایران در صورت عبور از خط قرمز» مهم ترین نقطه اختلاف اسراییل و امریکا در بحث های راهبردی شان درباره ایران است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، کارشناسان راهبردی در تهران عقیده دارند «تعریف خط قرمز در مقابل ایران» و «تعریف اقدام علیه ایران در صورت عبور از خط قرمز» مهم ترین نقطه اختلاف اسراییل و امریکا در بحث های راهبردی شان درباره ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز 12 شهریور 1391 (2 سپتامبر 2012)  در جلسه کابینه این رژیم از امریکا به دلیل عدم تعیین یک خط قرمز شفاف در مقابل برنامه هسته ای ایران اننقاد کرد.

بنابر گزارش جفری هلر برای خبرگزاری رویترز از بین المقدس، نتانیاهو گفته است: «من معتقدم واقعيت بايد بيان شود: جامعه بين المللي يک خط قرمز شفاف براي ايران تعيين نکرده است و ايران عزم و اراده بين المللي را براي متوقف کردن برنامه هسته اي اين کشور مشاهده نمي کند. در صورتي که ايران اين خطوط قرمز روشن و عزم و اراده واقعي را مشاهده نکند از حرکت در مسير برنامه هسته اي خود باز نمي ايستد».

برخی کارشناسان در تهران که گفت وگوهای راهبردی اسراییل و امریکا درباره ایران را تعقیب می کنند عقیده دارند، نتانیاهو در این اظهارات به اصلی ترین مسئله مورد اختلاف با امریکا اشاره کرده است.

این کارشناسان معتقدند مهم ترین مسئله از دید اسراییل این است که امریکا رسما و علنا یک خط قرمز مشخص در مقابل برنامه هسته ای ایران قرار بدهد و این نکته را هم روشن کند در صورت عبور ایران از این خط قرمز واکنش امریکا چه خواهد بود.

این مسئله ای است که امریکا تا کنون از آن طفره رفته است.

یک کارشناس به «ایران هسته ای» گفت: «اسراییلی ها نمی خواهند به ایران حمله کنند بلکه می خواهند با روی میز گذاشتن تهدید حمله به ایران برای امریکا نوعی تنگنای راهبردی در حوزه تصمیم گیری ایجاد کند و طیف تصمیم گیری های امریکا درباره ایران را محدود کرده و در مسیری خاص جهت دهی نماید».


وی ادامه داد: «مشکل اسراییل این است که حس می کند امریکا در واقع هیچ خط قرمزی در مقابل برنامه هسته ای ایران ندارد و اگر ایران مقاومت کند امریکا آماده است نهایتا حتی با یک ایران مسلح به سلاح هسته ای هم زندگی کند».

برخی اطلاعات دریافتی «ایران هسته ای» نشان دهنده آن است که این مسئله قلب بی اعتمادی فعلی امریکا و اسراییل به یکدیگر است تا جایی که اسراییلی ها تصمیم گرفته روی مذاکرات ایران و 1+5 کار جاسوسی انجام بدهند تا جلوی ارائه گزارش های غلط احتمالی از جانب امریکا به آنها گرفته شود.

همچنین اسراییلی از انگلیس به عنوان نوعی نفوذی در مذاکرات استفاده می کنند که یکی از ماموریت های آن ارائه روایت دقیق از جلسه و پر کردن خلل و فرج احتمالی گزارش های ارسالی امریکا به تل آویو است.
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.