سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الگو برداری نامناسب عامل تغییر هویت رفتاری مردان

در گذر از زمان در سالهای نچندان دور مردان به سادگی خود می بالیدند و به آن افتخار می کردند ولی حیف که امروز این فرهنگ در میان مردم به ویژه ی نوجوانان رنگ و بوی کمتری به خود گرفته است.

 در گذر از زمان در سالهای نچندان دور مردان به سادگی خود می بالیدند و به آن افتخار می کردند که شاید ثمره ی پیروی از فرهنگ ناب ایرانی بوده است و آن را به فرزندان خود با ذوق و شوق تحمیل می کردند تا این فرهنگ به نسل های بعدی هم انتقال داده شود ولی حیف که امروز این فرهنگ در میان مردم به ویژه ی نوجوانان رنگ و بوی کمتری به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در طی چند سال استفاده از لوازم آرایش همچون زنان و دختران در پسران و مردان افزایش چند برابری داشته است و مردان هویت واقعی و زیبایی مردانه خود را گم کرده و زیبایی های زنان و آرایش آنها و استفاده از لوازم آرایشی زنان و دختران را الگو قرار داده اند و افکار زیبا پسندانه ی آنها نسبت به جنس خودشان به کلی تغییر پیدا کرده است.

نعمتی روانشناس با اشاره به اینکه شکل گیری رفتار و منش یک فرد به دوران نوجوانی و کودکی اش ربط دارد اذعان کرد: نوجوانی به دو مرحله تفکیک می شود که نوجوانی اول از 11 تا 14 سالگی و نوجوانی دوم از 14 تا 18 سالگی است که افرادی محدود نوجوانی دومشان تا 21 سالگی هم ادامه خواهد داشت که طرز فکر و کسب هویت اجتماعی در نوجوانی دوم بیشتر صورت می گیرد و شکل واقعی به خود می دهد در این خصوص با مروری بر تبلیغات مندرج بر در و دیوارهای آرایشگاه های مردانه متوجه تغییر رفتاری با ادبیات آرایشگاه های زنانه می شویم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این تغییر رفتاری میان آرایش زن و مرد به سبک جدید زندگی امروزی و خرده فرهنگ های وارد بر نظام می باشد که به معنی غربی شدن و تاثیرات آن بر روحی جامعه به ویژه جوانان است.

به این گونه که جوانان یا الگو برداری از رسانه های غربی زیبایی و آرایش زنان و دختران را ملاک رفتاری و زیبایی خود می دانند و دچار اختلال جنسیتی که در غرب وجود دارد می شوند.

نعمتی در رابطه با علل استفاده ی پسران و مردان از لوازم آرایشی گفت: همان طور که گفتیم هویت یک فرد در دوران نوجوانی شکل می گیرد که اگر خانواده در آن دوران مراقبت ویژه ای از فرزندشان به عمل نیاورند و الگوهای نامناسبی در اختیار آنها قرار دهند.

شخصیت فرزند و نوجوانان به همان شکل صورت می گیرد که در آینده تغییر دوباره ان بسیار سخت می باشد و این الگو ها را می توان رفتار والدین، اطرافیان و رسانه ها دانست که تاثیر بسزایی در شکل گیری هویت یک فرد نوجوان در زندگی اجتماعی اش دارد.

گفتنی است، که با وجود غنی بودن فرهنگ ایرانی و اسلامی و الگوهای مناسب باز هم چنین رفتارهایی در جامعه ما شکل می گیرد و تنها سوالی که در ذهن می ماند این است که کاش مردم خود با این هنجار و رفتار ناپسندیده مبارزه می کردند و عکس ها و الگوهای غربی را در محل کار آرایشگاه ها به نمایش نمی گذاشتند و ای کاش هنوز ریش سفیدان متمدنی درخانواده ها وجود داشت تا قبح و زشتی اینگونه رفتارها را به فرزندان گوش زد می شد، تا این جوانان کلام نیک آنان را سرلوحه زندگیشان قرار می دادند./ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.