سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

نیایشگاه صخره‌ای در مسجدسلیمان شناسایی شد

سخن گوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: اخبار درز شده از یك گروه قاچاقچی آثار باستانی، منجر به شناسایی یك نیایشگاه صخره ای توسط یكی از باستان شناسان در مسجد سلیمان خوزستان شد.


   


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان'مجتبی گهستونی' در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در هفته نخست شهریورماه 'ایوب سلطانی' یكی از باستان شناسان خوزستانی سازه ای صخره ای با كاربری نیایشگاه مهری در مسجدسلیمان شناسایی كرد.

وی افزود: در بازدیدی كه از این اثر مهم شد، حفاری غیر مجاز شدیدی به عمق بیش از دو متر در محوطه ورودی این سازه صخره ای ایجاد شده بود كه شواهد حاكی از آن است كه این حفاری متعلق به روزهای آخر مردادماه است و فوت یكی از حفاران غیر مجاز باعث شد تا اطلاعات محدوده جغرافیایی آن حفاری درز پیدا كرده و در نهایت این باستان شناس را وادار به جستجوی منطقه مورد نظر نمود كه در نهایت منجر به بررسی شناسایی آن شد.

سخن گوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به این كه قدمت و نوع كاربری اثر نیاز به بررسی دارد به آسیب های طبیعی و انسانی وارد شده به این دست كند تاریخی پرداخت و متذكر شد: با توجه به ویژگی های اثر یاد شده ضرورت ثبت، مرمت و حفاظت از آن ضروری است.

وی افزود: این اثر از نظر ساختار معماری مشابهت هایی با معبد 'ورجوی' مراغه دارد. با شواهدی كه به صورت سطحی به دست آمده این احتمال وجود دارد كه نوعی دخمه و یا استودان تشریفاتی و اعیانی باشد.

گهستونی بیان كرد: این دست كند باستانی ارزشمند از نظر زمین شناسی در سازندهای بختیاری، از نظر 'لیتولوژی' شامل 'كنگلومرایی بخت آهكی' با رگه هایی است كه به صورت سازه ای یكپارچه در صخره ایجاد شده است.

وی افزود: این دخمه دارای یك ورودی به مساحت 63 سانتی متر و ارتفاع 70/1 سانتی متر است كه به اتاقی با ابعاد 60/4 در 60/3 سانتی متر و با ارتفاع 95/1 سانتی متر منتهی می شود كه در سه طرف اتاق سكوها و طاقچه های هلالی شكل و در سمت شرق و غرب اثر محرابه هایی به صورت قرینه ای ایجاد شده است.

گهستونی یادآورشد: در روبروی درب ورودی نیز محرابه ای به ارتفاع 82 سانتی متر و طول 125 سانتی متر و عرض سكوی 50 سانتی متر و محرابه دوم نیز با ارتفاع 124 سانتی متر و طول 182 سانتی متر و عرض سكوی 80 سانتی متر قرار گرفته است.

وی در ادامه به كف اثر اشاره كرد و گفت: در فضای وسط، یك وان كوچك با شیارهایی در اطراف به صورت مدور با شعاع 55 سانتی متر و عمق 20 سانتی متر ایجاد شده است.

گهستونی همچنین خواستار ثبت فوری و مرمت اثر مورد نظر شد.

این سازه صخره ای از نظر ساختار معماری طاق ها و سكوها شباهت های دیگری با گور دخمه 'صحنه' و یا مقبره 'كیكاوس' در كرمانشاه دارد. /س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.