سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استرس مزمن امكان بروز سكته مغزي را افزايش مي‌دهد

قرار گرفتن مداوم در معرض عوامل استرس‌زاي بزرگ زندگي و داشتن صفات شخصيتي نوع A‌با احتمال وقوع سكته مغزي مرتبط است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از تحقيقات آنلاين منتشر شده در نشريه مغز و اعصاب و روان‌پزشكي محققان با انجام يك پژوهش بر روي 150 بزرگسال با سن متوسط 54 سال كه به يك مرکز سكته مغزي مراجعه كرده بودند و مقايسه آنها با گروه شاهد سالم دريافتند كه خطر ابتلا به سكته مغزي در ميان كساني كه يك واقعه تلخ و دلهره‌آور را در سال گذشته تجربه كرده بودند حدود 4 برابر بيشتر از افراد ديگر بوده است.

براساس اين گزارش محققان علائم وجود استرس مانند اضطراب و افسردگي و ديگر الگوهاي رفتاري نشان دهنده نوع صفات شخصيتي را با مقياس ERCTA‌ ارزيابي كردند و عوامل خطر شناخته شده بيولوژيكي براي سكته مغزي مانند ديابت، فشارخون – كلسترول بالا، سابقه اختلالات ريتم قلبي و خواب‌آلودگي در افراد را منظور كردند و عادات و شيوه زندگي آنها مانند مصرف كافئين و نوشيدني‌هاي انرژي‌بخش، سيگار كشيدن و غيره را نيز مورد بررسي قرار دادند.

نتايج حاصل از اين گزارش با بررسي همه عوامل صرف نظر از عوامل خطر ديگر مانند جنس و شيوه زندگي ناسالم حاكي از آن است كه بيشترين خطر ابتلا به سكته مغزي با يك زندگي پر استرس و نوع رفتار شخصيتي افراد همراه بوده است و استرس مزمن كه به وسيله محرك‌هاي استرس‌زا و صفات شخصيتي نوع A‌ به وجود مي‌آيد امكان بروز سكته مغزي را افزايش مي‌دهد.

از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه افزود: افراد با داشتن اختلالات ريتم قلب نيز بيش از 3 برابر نسبت به بقيه در معرض سكته مغزي قرار مي‌گيرند.

گفتني است افراد با داشتن شخصيت نوع A  آشكارا از حركات كند، ترافيك، صف بستن و هر چيز ديگري كه وقت با ارزش را تلف كند، ناراحت مي‌شوند و تلاش براي پيشرفت در افراد شخصيت نوع A‌ معمولاً در جوي از تنش، اضطراب، خشم و احساس صورت مي‌گيرد. /ح
برچسب ها: استرس ، سکته مغزی ، اضطراب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.