سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت//جشنواره‌اي به نام كودك ، به كام بزرگسال

سينماي كودك با عمري 25 ساله همچنان در اكران فيلم‌هاي اين جشنواره ناكام مانده است.

 باشگاه خبرنگاران - در فاصله 35 روز مانده به جشنواره فيلم كودك  و نوجوان اصفهان اين روزها در حال تداركات ميزباني اين جشنواره است.
جشنواره كودكي كه 25 سال از عمر آن مي‌گذرد و تا 35 روز آينده نيز جشن 26 سالگي براي آن برپا مي‌شود. اسمش براي كودك است اما مخاطبان بزرگ بسياري را براي خود در طي اين سالها بدست آورده است.
جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان كه طي سالها برگزاري در جاهاي مختلف كشور هر سال از خود ونشانه‌هاي ارزشمندي در گوشه گوشه  كشور به يادگار گذاشته است اين جشنواره تاكنون در اصفهان، همدان، كرمان و تهران برگزار شده و امسال نيز اصفهان براي دومين سال پياپي ميزباني اين جشنواره را مي‌كند.
وقتي با فيلمسازان سينماي كودك به گفتگو نشستيم از علاقمندي آنها به سينماي كودك باخبر شديم اما اين تنها دليل ماندن آنها براي بودن در اين عرصه نبود، آنها سينماي كودك را سينمايي پاكف بودن آلايش، سينمايي بدون دروغ و وصف ناپذير ناميدند سينمايي از جنس خود كودكان گرچه فيلمسازان صاحب نام بسياري هستند كه روزي كار خود را با ساخت آثار سينمايي كودك آغاز كردند اما امروز ديگر اثري از فيلمسازان و نام سينماي كودك براي آنها نيست زيرا به مرور زمان نيز دغدغه‌هاي آنها تغيير پيدا كرد و سينماي كودك ديگر دغدغه براي آنها نشد.
با اينكه 25 دوره از برپايي اين جشنواره مي‌گذرد انگار مجاب شده‌ايم كه صرفاً جشنواره برگزار شود اما كسي فكري به حال اكران فيلم‌هاي اين گونه‌ي سينمايي نكرده است يا شايد اگر هم فرصتي فراهم شود و فيلمي در زمينه كودك اكران شود و به دليل نبود تبليغات مناسب، عدم حمايت مسئولان فرهنگي و كمبود سالن‌هاي سينمايي اين فيلم‌ها در اكران موفق نمي‌شوند.
گرچه در طول اين سالها هميشه بحث و گفتگو بر سر اين جشنواره و فيلم‌هاي آن بوده است اما نمي‌دانم چرا كساني كه اين سينما برايشان دغدغه است فكري به حال وضعيت آشفته اين فيلم‌ها نمي‌كند بعضي از فيلم‌هايي كه در جشنواره سال گذشته فيلم كودك به نمايش در آمدند فرصت اكران پيدا نكرذدند و با نزديك شدن به جشنواره ديگر انتظار داريم كه همان فيلمسازان دوباره براي اين سينما فيلم بسازند.
گرچه نمي‌توان منكر تاثيرگذاري جشنواره كودك در ماندگاري سينماي كودك شد ولي اكران نشدن محصولات اين ژانر همچنان آسيبي جدي به شمار مي‌رود.
شايد مسئولاني كه در هر دوره وعده مي‌دهند كه فكري جدي براي اين سينما مي‌كنند بايد پاسخگوي اين سوالان باشند./م

                                                                             تهيه و تنظيم ؛مهديه مستعد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.