سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همسر آزاری آغازی بر پایان زندگی مشترک

یک جامعه شناس گفت: همسر آزاری سنگ بنای ابتدایی طلاق، جدایی و از هم پاشیدگی کانون خانواده است.

قرائی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در بررسی پدیده همسر آزاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: همسر آزاری یا خشونت علیه همسر در جوامع گوناگون به شکل های مختلف نمود پیدا می کند. خشونت جسمی که به درگیری های فیزیکی منتهی می شود، خشونت روانی و کلامی که بصورت ناسزاگویی و توهین، خود را نشان می دهد. خشونت اقتصادی که شامل عدم تامین اقتصادی و در تنگنا قرار دادن همسر از لحاظ مالی می شود، خشونت جنسی و... همگی جز بارزترین نمونه های خشونت در زندگی مشترک برخی از زوجین محسوب می شود.
وی در ادامه افزود: عارضه ی همسر آزاری اغلب از سوی مرد بر زن اعمال می شود اما این موضوع به این معنی نیست که خانم ها در زندگی مشترک هیچ نقشی در بروز همسر آزاری ندارند.
به بیان دیگر آقایان و خانم ها هر دو توامان با یکدیگر در ظهور این ناهنجاری اثرگذار هستند.
قرائی مقدم در ذکر علل بروز همسر آزاری تصریح کرد: عوامل اقتصادی، تحصیلات، طبقه اجتماعی و محیط و بستری که افراد در آن به رشد و تکامل رسیده اند و میزان علاقه و وابستگی زوجین به یکدیگر در شکل گیری این عارضه اجتماعی و اخلاقی تاثیر گذار هستند در واقع امر، فرهنگ عجین شده با پرخاش و خشونت پرور افراد این چنینی است که آنها را به سمت پرخاشگری و همسر آزاری سوق می دهد.
این آسیب شناس حوزه  اجتماعی در تشریح اقدامات بازدارنده موثر بمنظور کنترل و کاهش این ناهنجاری اظهار داشت: ارتقا و بهبود وضعیت اقتصادی، دوری از یاس و ناامیدی، لحاظ نمودن تفریح و بالا بردن سطح برنامه های شاد و فرح بخش در زندگی و تقویت اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی نقش موثری در بالا بردن استانه تحمل افراد و کاهش تنش ها و مناقشات در زندگی مشترک ایفا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه درک متقابل زوجین از سوی یکدیگر تاثیر بسزایی در رفع و دفع این عارضه خواهد داشت تصریح کرد: آقایان با توجه به این نکته که استرس های خارج از خانه خویش را به داخل خانه منتقل نکنند و کسب  درآمد خود را وجه غالب و تنها مسئولیت خطیر زندگی تلقی نکنند و سهم زنان را در پیشبرد زندگی محدود و ناچیز نپندارند و در نظر داشته باشند که وظیفه و مدیریت داخل خانه  و نظارت و نگهداری از فرزندان نیز سختی ها و مشقات خاص خود را به همراه دارد و خانم ها نیز با درک این موضوع که مرد نیز با انباشتی از دغدغه ها و فشار های فکری و ذهنی وارد خانه می شود و باید با مهربانی و صبوری بیشتری پذیرای مرد در خانه باشند می تواند عامل بازدارنده موثری در جلوگیری از تلخ کامی در زندگی زوجین محسوب شود.
وی درنهایت افزود: فهم این که خواسته ها و توقعات و سرکشی های نا به جا  و غیر معقول زوجین می تواند همچون جرقه ای در انبار باروت، تنش ها و تشنجات زندگی را شعله ور کند تاثیر بسیاری در دوام، قوام، تفاهم و آرامش زندگی آنها خواهد داشت./ز
برچسب ها: همسر ، ازاری ، طلاق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.