سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رقابتهاي واليبال زيرگروه ليگ جهاني

کارشناس واليبال: تاثير ذهنيت بزرگترها روي ملي پوشان ملموس است

امير طلوع کيان گفت: در حال حاضر ما با يک تيم حرفه اي و سطح بالا روبرو هستيم که تمام فکر و ذهن بازيکنانش درگير تمرين و حفظ شرايط بدني و روحي است.

دبیر اتاق فکر فدراسيون والیبال ایران که از نزدیک، بازی های ایران را در قاهره تعقیب کرده در تحلیل بازی های ایران مقابل مصر، به جنبه مختلف بررسی این دیدارها بدون اولویت داشتن یکی بر دیگری اشاره کرد و در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بازی های ایران در برابر مصر را از چند جنبه می توان بررسی کرد. اول؛ ظهور چند پدیده که اولین بازی های ملی خود را تجربه می کردند. آن هم در میدانی به این بزرگی و حساسی. از بین آنها شهرام محمودی که در هر دو بازی موثرترین بازیکن ایران نام گرفت، سرآمد بود. شهرام یک بهنام دیگر است که از همین اول کار، پخته توپ می زند. علي مباشري هم اگرچه در مسابقات انتخابی المپیک حضور داشت و در برابر ژاپن به کار گرفته شد اما در بازی دوم ایران – مصر هم وقتی به زمین رفت، موثر و کارساز نشان داد. دوم؛ حفظ روحیه و ذهنیت حرفه ای بازیکنان که در این فاکتور، باتجربه های تیم تاثیر بسزایی داشتند. در تیمی که نیمی از بازیکنانش را زیر 25 ساله ها تشکیل داده اند و تیم جوانی محسوب می شود، روحیه و ذهنیت بزرگترها بر جوان ها بسیار تاثیرگذار است و این مسئله ای بود که چون میان باتجربه های تیم ملی به خوبی رعایت و رفتار می شد ناخودآگاه جوانترها را هم به آن راه می کشاند. تا جائیکه ذهنیت یکسانی از بازی در برابر مصر در اردو موج می زد. گویی همه یکجور فکر می کردند.

کادر فني تيم ملي قدر لحظه ها را مي دانند

کارشناس والیبال در ادامه با اشاره به اینکه کادرفنی و در راس آن خولیو ولاسکو برای ثانیه به ثانیه تیمش در تمرین و مسابقه و حتی در زمان استراحت بازیکنان هم برنامه داشت، افزود: یک بُعد دیگر قضیه، کادرفنی و در راس آن خولیو ولاسکو است که قدر لحظه ها را می داند و نه تنها در تمرین و مسابقه، بلکه در زمان استراحت بازیکنان در هتل هم برایشان برنامه دارد. اینکه ذهن یک مجموعه را مثل دانه های تسبیح در یک نخ ردیف کنی و در دست خودت داشته باشی، کار آسانی نیست. ولی ولاسکو توانایی این کار را دارد و به همین دلیل هم هست که یک بازیکن در اولین بازی ملی اش می تواند مثل یک سوپراستار برایش بازی کند. این یعنی ذهن بازیکن برای ارائه یک نمایش فوق العاده آماده شده و از مدت ها قبل روی آن کار شده است.

ارتقا اعتماد به نفس جوانان از برنامه هاي زير پوستي ولاسکو بود

طلوع کيان ياد آور شد: در حقیقت اعتماد به نفسی که امیر غفور، پوریا فیاضی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور یا شهرام محمودی از برنامه های کاملا زیرپوستی ولاسکو کسب کرده اند باعث شده که وقتی به زمین فرستاده می شوند کارآمد باشند. نکته دیگر این است که ولاسکو برای مسابقه تیم را تمرین داد. یعنی به چنان شناخت دقیقی از تیم خودش و حریف رسید که تمریناتی که تیم برآن تمرکز داشت؛ از جمله توپگیری ها، پاس های برگشتی، حمله از مناطق دو و چهار و پشت خط یک سوم به تمامی کاربردی بوده و دقیقا همان اتفاقات در بازی برای تیم رخ داد. همچنان که آمار هم نشان دهندۀ این واقعیت هست.

مصريها با اطمينان برد ايران، ميزباني را پذيرفتند

وي همچنین درباره سطح کیفی تیم مصر و چگونگی بازی ایران در برابر این تیم گفت: مصر اگر می دانست که توانایی شکست ایران را ندارد اصلا در لیگ جهانی ثبت نام نمی کرد. اصلا معقول نیست که بپذیریم آنها بدون آمادگی خواسته باشند ایران بیاید در کشورشان جلوی چشم هموطنانشان آنها را ببرد و برود! آنها مطمئن بودند ایران را می برند و برای پیروزی شان هم از جنبه های مختلف برنامه ریزی کرده بودند. حالا ممکن است خودشان که باخته اند بگویند آماده نبودیم و تمرین نداشتیم ولی این واقعیت ندارد. چون دوستان مصری ما در کنفدراسیون آفریقا خبر می دادند تیم ملی شان مثل ایران،از بعد از انتخابی المپیک تمرین داشته ولی بی سر و صدا برای این تورنمنت خودش را آماده می کرده است. تازه وقتی بعضی سوء استفاده ها از شرایط میزبانی را هم به آنها انتقال می دادیم و می گفتیم اگر به فدراسیون جهانی اعتراض کنیم برای مصر بد می شود، در جواب ما عکس های مسئولین FIVB را برایمان فرستادند که دقیقا روزی که ایران به قاهره پا گذاشت، تازه مصر را با کلی خاطرات خوب و شیرین ترک کرده بودند.که این یعنی اعتراضتان به جایی نمی رسد! به لحاظ فنی هم مصر حتی از تیم جام جهانی خودش بهتر شده بود و با کیفیت تر بازی می کرد. منتها بازیکنان ایران بودند که اینقدر کم خطا توپ زدند و برنامه های تمرین شده شان را در زمین دقیق اجرا کردند که مصر غیر از ست اول از بازی اول و ست دوم از بازی دوم دیگر نتوانست مقابل شان قد علم کند. تیم ایران طوری در دفاع روی تور و توپگیری داخل میدان عمل کرد که دو بازیکن کلیدی یعنی پاسور و قطر پاسور مصر از کار افتادند و مربی شان مجبور شد بازیکنان دیگری را جایگزین شان کند. اینها از قدرت عملکرد ایران بود، نه ناکارآمد بودن حریف. احمد صلاح؛ قطر پاسور مصر، بهترین اسپکر جام جهانی شد و به لیگ روسیه رفت. پاسور مصر؛ احمد عبدالله، خودش بازیکن و شاگرد مکتب ولاسکو بوده.مصری که در زمین روبروی ایران قرار گرفت ضعیف نبود. حتی در بعضی فاکتورها از ایران هم بهتر کار کرد. بارها هم دریافت اول و دفاع ما را تهدید کرد و لحظه ای غفلت از جانب تیم ایران کافی بود تا حالا مصر به دور دوم انتخابی لیگ جهانی راه یافته باشد.

رسيدگي به تيم در حد ليگ جهاني نيست

مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به نواقص تدارکاتی تیم ملی گفت: مهمترین نقصی که در تیم مشاهده می شود، کمبود نیروی انسانی و بودجه است. تیمی که برای لیگ جهانی خودش را آماده می کند باید در حد چنین رقابتهایی تدارکات داشته باشد. نه اینکه به دلیل کمبود بودجه، سرپرست تیم کار ده نفر را انجام بدهد و ماساژور تیم کار پنج نفر دیگر را. تا جاییکه روزی سه یا چهار ساعت هم که برای ادامه حیاتشان مجبورند استراحت کنند، از زور خستگی خوابشان نبرد! هر کار باید یک مسئول داشته باشد که همگی آنها هم زیر نظر سرپرست که همان مدیر تیم است، کار کنند. متاسفانه ما هنوز در این بخش ها ضعف داریم.

ليگ جهاني واليبال را به خودکفايي مي کشاند

عضو باشگاه رسانه ای فدراسیون جهانی واليبال، در پایان با ابراز امیدواری به غلبه تیم ملی بر ژاپن و جهانی شدن والیبال ایران، راهیابی به لیگ جهانی را یکی از اهداف مطرح شده در فدراسیون محمدرضا داورزنی برشمرد و افزود: راهیابی ایران به لیگ جهانی جدای از بحث افتخار حضور در آن و بالا بردن سطح کیفی والیبال ایران، والیبال را تا مرز خودکفایی می تواند پیش ببرد و سرمایه های زیادی را به کشورمان سرریز کند./با

برچسب ها: والیبال ، جهانی ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.