سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشاگري يديعوت آحارونوت در خصوص حمله اسرائيل به ايران

روزنامه يديعوت آحارونوت در گزارشي فاش کرد مقامات آمریکایی به مسئولان ایرانی اعلام کرده‌اند؛ در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، از تل‌آویو حمایت نخواهیم کرد، بنابراین تهران نیز نباید به پایگاه‌ها و کشتی‌های ما در خلیج فارس حمله کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، در روزهاي اخير مقامات ارشد دولت آمريکا پيامهاي متفاوتي ارسال کرده بودند که حمله اسرائيل به ايران يکجانبه خواهد بود و در مقابل انتظار مي رود تهران نیز نباید به پایگاه‌ها و کشتی‌های ما در خلیج فارس حمله کند.

گزارش امروز يديعوت در حالي منتشر مي شود که با وجود ادعاي "دان شاپيرو" سفير آمريکا در اسرائيل در خصوص روابط عادي تل اويو و واشنگتن، تنش شديدي ميان اين دو در خصوص حمله به ايران ايجاد شده است.

گزارش هاي قبلي درباره بروز تنش بين ايالات متحده و اسرائيل بر سر چگونگي و زمان برخورد با روند پيشرفت مستمر ايران به سوي دستيابي به سلاح هسته اي، ظرف دو هفته گذشته بسيار علني و بسيار حاد شده است.

باراک اوباما رئيس جمهور امريکا و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل هر دو اتفاق نظر دارند که نمي توان به ايران اجازه داد فعاليت هسته اي اش را توسعه دهد؛ با اين حال اين جا نقطه اي است که اين وفاق و اجماع خاتمه مي يابد.

مقامات ارشد امريکايي و اسرائيلي گفته اند که عقربه ساعت هاي اسرائيل و امريکا با سرعت متفاوتي درحال چرخش هستند و اين بدين معناست که اسرائيل احتمالا بر اين پندار است که ضروريست پيش از آن که امريکا وارد عمل شود، دست به اقدام نظامي بزند. اما ايالات متحده به تازگي با استفاده از اظهارات و همچنين اقدامات علني خواسته است تا اسرائيل را وادار کند ساعت خود را از نو تنظيم کند.

يکي از جدي ترين مخالفان اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران، ژنرال مارتين دمپسي فرمانده ستاد مشترک ارتش امريکا است که هفته گذشته طي سخناني گفت اگر اسرائيل تصميم بگيرد به تأسيسات هسته اي ايران حمله کند، با آن همراهي نخواهد کرد.

اين اظهارات درست دو هفته پس از آن مطرح شد که ژنرال دمپسي گفت حمله اسرائيل، به احتمال زياد برنامه هسته اي ايران را به تأخير مي اندازد  اما آن را  نابود نخواهد کرد.

ايالات متحده همچنين براي اين که اين نکته را روشن کند، اقدام ملموسي انجام داده است: مجله تايم اوايل هفته مطلبي را منتشر کرد با اين عنوان که امريکا شمار نظاميانش را که قرار است در رزمايش ماه آينده شرکت کنند از رقم پنج هزار نفر به يک هزار و پانصد نفر کاهش مي دهد.

نتانياهو يکشنبه بار ديگر از جامعه جهاني خواست برنامه هسته اي ايران را متوقف کند.

علاوه بر اظهار نظرهاي علني مقامات امريکايي در مخالفت صريح با حمله اسرائيل به ايران، تعدادي از اعضاي سابق رده هاي تابعه ارتش و نيروهاي امنيتي اسرائيل که زير نظر مير داگان رئيس سابق موساد و همچنين گابي اشکنازي فرمانده سابق ستاد ارتش اسرائيل خدمت مي کرده اند، اظهارات مشابهي داشته اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.