سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

براي نخستين بار در كشور صورت گرفت؛

ساخت ثابت‌كننده‌ بافت قلب با همكاري دانشگاه علوم پزشكي مشهد

با همكاري متخصصان جراحي قلب باز دانشگاه علوم پزشكي مشهد، براي نخستین بار در کشور نمونه ايراني ثابت كننده موضعي بافت قلب در كشور ساخته و در بيمارستان امام رضا ( ع )مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر عباسي مدير گروه جراحي قلب دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: سکته‌ قلبی، عارضه‌ شایعی است که به علت گرفتگی عروق خونرسان قلب اتفاق می‌افتد و برای رفع این عارضه عمل جراحي باي پس عروق كرونري ( CABG ) انجام می‌شود.

فوق تخصص جراحي قلب خاطر نشان کرد: عمل جراحی قلب باز به صورتی است که در آن قفسه‌ سینه‌ بیمار باز شده، رگی از قسمت‌های دیگر بدن مثل پا جدا شده و به قسمت گرفته‌ رگ قلب پیوند می‌خورد و بدین ترتیب عمل خونرسانی به قسمت عضلانی قلب از سر گرفته می‌شود.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد افزود: جراحی قلب باز به دو روش انجام می‌گیرد که در روش اول قلب به صورت موقت از سیستم گردش خون خارج شده و بیمار به دستگاه پمپ قلب و ریه متصل می‌شود و این دستگاه به طور موقت عمل پمپاژ خون را انجام می‌دهد و در روش دوم با استفاده از دستگاه طراحي شده صرفاً قسمتي از قلب كه نياز به پيوند رگ دارد ، ثابت نگه داشته مي شود و در حالي كه قلب در حال انجام سيكل طبيعي خود مي باشد، عمل پيوند رگ انجام مي پذيرد و با اين روش از عوارض عمل جراحي كاسته مي شود.

وي با اشاره به مزایای این دستکاه نسبت به نمونه مشابه ‌ خارجی دستگاه گفت: پوشش دادن فيلد مناسب رگ پيوندي ، ثابت نگه داشتن قسمت مورد نظر قلب در سطح بالاتر، ارزان‌تر بودن آن نسبت به نمونه‌ خارجی، ظریف‌تر بودن و در نتیجه اشغال فضای کمتر از مزایای این دستگاه نسبت به نمونه‌ خارجی آن است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي گفت: در گذشته براي تهيه اين دستگاه مشکلات زيادي وجود داشت و يکي از آنها هزينه بالا و ديگري زمان دسترسي به اين دستگاه بود .و امروز علاوه بر اينکه اين دستگاه با هزينه پائيني در اختيار مراکز درماني قرار مي گيرد ، نواقص آن هم نسبت به نوع خارجي آن بر طرف شده است.

گفتني است: برای ساخت هر یک از این دستگاهها 5 میلیون ریال هزینه می شود که علاوه بر کاهش 50 درصدی هزینه تامین این دستگاه کشورمان در این زمینه به خودکفایی رسید و نیازی به واردات این دستگاه نيست./ح
برچسب ها: قلب ، ثابت کننده ، بافت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.