سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار رئيس اسبق موساد به اسرائيل در خصوص حمله به ايران

افرايم هالوي، رئيس سابق موساد در گفتگو با روزنامه صهيونيستي هاآرتص، گفت؛ حمله به ايران منجر به وقوع جنگي خواهد شد كه يك نسل به طول مي انجامد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "هاآرتص"؛ "هالوي" در گفتگو با هاآرتص، بار ديگر با حمله عليه تاسيسات هسته اي ايران مخالفت كرد و خواستار حل مسئله ايران از طرق ديگر شده و حتي سعي كرد ايراني ها را درك كند.

رئيس سابق موساد، در اين گفتگو ادعا کرد؛ آنچه كه مي خواهم بگويم پيچيده است. در واقع، من مي گويم ايران هسته اي تهديدي براي اسرائيل نيست. اگر روزي از خواب بلند شويم و متوجه شويم ايران سلاح هسته اي دارد، آن به معني شروع شمارش معكوس براي پايان اسرائيل، نيست.

هالوي افزود: من هم ايران هسته اي را نمي پذيرم، اما معتقدم كه راه جلوگيري از هسته اي شدن ايران لزوما به وسيله زور نيست. جنگ اقدامي قطعي و برگشت ناپذير است كه هزينه هاي بسيار بالايي دارد. در نتيجه، قبل از استفاده از زور، ما بايد تمام احتمالات و گزينه هاي ديگر را نيز به كار بگيريم. تا آنجا كه من مي دانم و تا آنجا كه ارزيابي هاي من نشان مي دهد، هنوز از ديگر گزينه ها به طور كامل استفاده نشده است، بعضي از آنها حتي امتحان نشده اند.

اين مقام سابق رژيم صهيونيستي، در بخش ديگري از صحبتهاي خود نيز گفته است؛ من پيشنهاد مي كنم مغز خود را به كار بگيريم و به راهي بجز وارد شدن در جنگي تمام عيار جهت توقف برنامه هسته اي ايران فكر كنيم؛ زيرا حمله به ايران منجر به وقوع جنگي به مدت يك نسل با ايران مي شود. وظيفه ما اين است كه اين بحران را خلاقانه حل كنيم و از بمباران شدن و بمباران كردن، جلوگيري كنيم.

خبرنگار روزنامه هاآرتص، در ادامه مصاحبه ادعا مي کند؛ اما رويكرد "چماق و هويج" جواب نداده و ايران راه خود را مي رود. تنها گزينه باقيمانده بر روي ميز، گزينه هاي سختگيرانه است.

هالوي در واكنش به اين اظهارات، مي گويد: ما بايد سعي كنيم ايراني ها را درك كنيم. ايرانيان  احساس مي كنند كه به مدت 200 سال قدرت هاي غربي از آنها به عنوان ملعبه استفاده كرده اند. آنها فراموش نمي كنند كه انگليس و آمريكا در سال 1953 در امور داخلي ايران دخالت كرده و دولت محمد مصدق را سرنگون كردند. از نظر آنها دليل اينكه چرا تاكنون پالايشگاه نفت مدرن و شبكه راه آهن پيشرفته در ايران وجود نداشته، اين است كه غرب مانع آن شده است.

هالوي مي افزايد؛ شما از هويج (مشوق ها) مي گوئيد، اما هويج هاي پيشنهاد شده به ايران تاكنون، به حد كافي بزرگ نبوده است.

اين مقام سابق موساد، معتقد است؛ "در مورد ايران بايد با تركيه همكاري كرد، بايد روس ها را هم وارد صحنه كرد. اگر اسرائيل يك سياست خلاقانه و فعالانه اتخاذ مي كرد و اگر جامعه بين الملل به ايران بسته هاي تشويقي و تنبيهي غني ارائه مي كرد، فكر مي كنم مي توانست ايران را منصرف كرد. من معتقدم هنوز هم خيلي دير نشد است. اگر اسرائيل به جاي تمركز بر روي راه حل نظامي، در حركت دادن جامعه بين الملل به سوي يك اقدام اقتصادي_ سياسي پيچيده، موفق عمل مي كرد. من معتقدم نتايج شگفت انگيزي به دست مي آمد."

هالوي معتقد است؛ حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران، منجر به خيزش موج ضد اسرائيلي در جهان عرب مي شود.

وي مي گويد؛ ما بايد به خاطر داشته باشيم كه خيلي وابسته به آمريكا هستيم و نبايد لاف بزنيم كه ما مستقل هستيم و سرنوشت خود را در دست خودمان خواهيم داشت و سرنوشتمان را خودمان تعيين خواهيم كرد. ما نباشد اشتباه سال 1956 را كه بدون اطلاع دادن به آمريكائي ها وارد عمليات سينما شديم، را تكرار كنيم.

هالوي در پايان گفت: توصيه من اين است كه تنش ايران و اسرائيل را آرام كنيم و آن را تشديد نكنيم. من پيشنهاد مي كنم، تمام تلاش خود را به كار ببنديم تا از اين جنگ اجتناب كنيم. ما نبايد ايرانيان را تحريك كنيم، ما بايد راه محترمانه اي را پيش پاي آنها بگذاريم. هميشه به ياد داشته باشيد كه بزرگترين پيروزي در جنگ، پيروزي است كه بدون شليك گلوله اي به دست آيد.

هالوي يك عضو اصلي نهاد امنيتي اسرائيل و بين سالهاي 1990 تا 1995 معاون موساد و معمار پيمان صلح با اردن بود. از سال 1998 تا 2000 هالوي رياست موساد را برعهده داشت. طي سالهاي 2002 تا 2003 رئيس شوراي امنيت ملي اسرائيل بود. اوايل سال 2007 هالوي عنوان كرد؛ ايران هسته اي تهديدي براي اسرائيل نيست. در سال 2008، او گزارشي را به دولت ارائه كرد كه شيوه جايگزيني براي جنگ جهت مقابله با تهديد هسته اي ايران، ارائه كرد. در سالهاي 2010 و 2011 او علنا و به شدت از كساني كه طرفدار جنگ با ايران بودند، انتقاد كرد. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.