سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/

هفت منطقه گردشگری در خراسان جنوبی ایجاد می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: هفت منطقه داری مزیت های گردشگری در استان مورد بررسی برای تامین اعتبار قرار می گیرد.

 

به گزارش خبرنگار   باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ محمد رضا رضائی  در کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان، اظهارداشت: هفت منطقه دارای قابلیت و مزیت گردشگری در استان برای راه اندازی برآورد اعتبار شده و در دستور کار مسئولان برای تامین اعتبار استانی و ملی قرار می گیرد.

وی ایجاد کمپ های کویر نوردی در مناطق مستعد کویر نهبندان، سه قلعه و همت آباد را اولویتهای اول این طرح ها عنوان کرد و بیان داشت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرحها 15 میلیارد ریال بوده که 10 میلیارد ریال از محل استانی و پنج میلیارد ریال ملی برآورد شده است.

رضائی با اشاره به اینکه اجرای این طرحها منوط به تخصیص اعتبارات تا سه سال آینده است، افزود: پس از گذشت این مدت زمان، اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای طرح کافی نخواهد بود.

وی به اقدامات انجام شده در این طرح اشاره کرد و گفت: بازدیدهای میدانی، انتخاب مسیرها و مکان های اولیه و برگزاری جلسات کارشناسی در این زمینه انجام شده است.

رضائی واگذاری اراضی مورد تقاضا توسط دستگاه های مرتبط ، تامین امنیت از سوی نهادهای ذیربط، الزام دستگاه های اجرایی ذیربط در خصوص تامین زیرساخت ها و پاسخگویی به استعلامات مرتبط از جمله مشکلات و راهکارهای این طرح است.

ایجاد موزه بزرگ استان با اعتبار 30 میلیارد ریال

وی طرح ایجاد موزه بزرگ استان را از دیگر طرح های پیشنهادی برای توسعه گردشگری در استان برشمرد و بیان کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح 30 میلیارد ریال از محل اعتبارت ملی برآور شده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مدت زمان اجرای طرح را سه سال ذکر کرد و گفت: تاکنون تحویل زمین و انجام مطالعات فاز یک و دو در این طرح انجام شده است.

وی در خصوص مشکلات و راهکارهای این طرح، تصریح کرد: کمبود اعتبار، اخذ موافقت کمیسیون ماده 215 که در دست پیگیری است و تملک زمین طرح از راه و شهرسازی از جمله این موارد است.

پیش بینی تدوین بانک جامع گردشگری استان

رضائی تهیه طرح جامع گردشگری استان مبتنی بر برنامه ملی گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را از دیگر طرح ها اعلام کرد و اظهارداشت: در این راستا یک هزار و 800 میلیون ریال اعتبار شامل یک هزار و 200 میلیون ریال اعتبار ملی و 600 میلیون ریال اعتبار استانی مورد نیاز است.

وی مدت زمان اجرای این طرح را 18 ماه دانست و افزود: تاکنون اجرای فاز اول مطالعات انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به گذشت زمانی طولانی تامین اعتبار برای بروز رسانی اطلاعات با توجه به گذشت مدت زمان اجرای مرحله اول و همچنین ادامه فاز دو و سه مطالعات و مشارکت دستگاه های مرتبط در پاسخگویی به استعلامات مربوط از مشکلات و راهکارهای اجرای این طرح است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه فراهم کردن امکان بسته بندی و عرضه محصولات جهت معرفی استان از دیگر طرحهای گردشگری است، افزود: در این راستا یک هزار میلیون ریال اعتبار استان و 500 میلیون ریال اعتبار ملی پیش بینی شده است.

وی مدت اجرای این طرح را شش ماه ذکر کرد و گفت: تاکنون طراحی بسته جهت صنایع دستی تهیه پوستر و بروشور جاذبه های طبیعی و تاریخی انجام شده است.

رضائی عدم بسته بندی هیچ کدام از محصولات صنایع دستی، عدم درخواست خرید به دلیل نبود بسته بندی، طراحی بسته جهت محصولات مزیت دار استان از جمله مشکلات اجرای این طرح است.

وی مرمت، ساماندهی و احیاء آثار و ابنیه تاریخی را از دیگر طرح های پیشنهادی برای توسعه گردشگری استان برشمرد و افزود: اعتبار مورد نیاز این طرح 130 میلیارد ریال استانی و 70 میلیارد ریال ملی پیش بینی شده ست.

رضائی مدت زمان اجرای این طرح را پنج سال دانست و افزود: تاکنون شناسایی آثار تاریخی مهم و شروع عملیات اجرایی و مرمت در تعدادی از آنها، تهیه طرح مرمت و احیاء برای برخی آثار تاکنون انجام شده است.

به گفته وی کمبود اعتبار و کمبود پیمانکار در استان از مشکلات اجرای این طرح است.

تهیه بانک اطلاعاتی آثار تاریخی و گردشگری

وی با اشاره به اینکه تهیه بانک اطلاعاتی مناسب، منسجم و بروز از وضعیت و پتانسیل های آثار تاریخی و گردشگری جهت ارائه به سرمایه گذاران از دیگر طرح های این حوزه است، بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای این طرح سه میلیارد ریال اعتبار استانی و دو میلیارد ریال اعتبار ملی است.

وی زمان اجرای این طرح را سه ماه ذکر کرد و گفت: تاکنون اقدامی در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

رضائی ادامه داد: حسب ضرورت استفاده از اطلاعات بروز و استفاده از کلیه پتانسیل های استانی و تامین اعتبار کامل طرح از ضروریات اجرای طرح است.

وی برپایی هفته های فرهنگی در قالب نمایشگاه های صنایع دستی و گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری و عرضه و نمایش محصولات فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استانهای کشور را از دیگر طرحها دانست و گفت: در این راستا یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار استانی و 500 میلیون ریال اعتبار ملی برآورد شده است.

رضائی با بیان اینکه مدت زمان اجرای این طرح سالی یک هفته خواهد بود، افزود: تاکنون برگزاری اولین هفته فرهنگی استان در تهران در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: تعیین دبیرخانه مرکزی جهت هماهنگی های دستگاه های اجرایی، تعریف یک مدت زمان مشخص برای هفته فرهنگی، اختصاص اعتبار خاص و برگزاری هفته فرهنگی از جمله مشکلات و راهکارهای اجرای این طرح است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.