سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

برای داشتن بدنی سالم چگونه غذا بخوریم؟

هر وعده غذایی باید با خوردن مواد خام و تازه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، کارشناس کنترل مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان‌غربی، دکتر آقاخان خیری، عنوان كرد:

. کسانی که غذای خود را با سالاد، سبزی یا میوه تازه شروع می‌کنند، گاهی عنوان می‌نمایند که از جدیدترین اصول تغذیه سالم پیروی می‌کنند و حق هم با آن‌ها است. ولی حقیقت این است که یونانی‌ها چهار قرن قبل از میلاد مسیح این اصول را اجرا می‌کردند.

دیوکلس، پزشک یونان باستان، دو هزار سال پیش چنین نوشته است: «غذاهای خام را در ابتدا بخورید و بعد غذاهای پخته را صرف کنید و میوه‌ها را برای آخر غذا نگه دارید.»

طعم زنده و عطر سبزی‌ها و میوه‌ها، غدد بزاقی را تحریک کرده و شیمی شگفت‌انگیز دستگاه گوارش را در طول مدت صرف غذا به کار می‌اندازد.

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم به طور علمی این موضوع را می‌دانیم چنانکه یکی از دانشمندان بزرگ قرن گذشته به نام دکتر «رودولف ویرشو» گفت و ثابت کرد عادت به این که غذاهای خام را در آغاز غذا بخوریم اصلی است که بر اساس اصول فیزیولوژیکی نهاده شده است. دکتر ویرشو ملاحظه کرد که وقتی غذاهای پخته را می‌خوریم گلبول‌های سفید خون به جنب و جوش افتاده و درست عملی را انجام می‌دهند که در مواجهه با میکروب‌های بیماری‌زا عمل می‌کنند و این همان سیستم دفاعی بدن است که ما را در مقابل بیماری‌ها حفظ می‌کند.ویرشو آزمایش دیگری هم در این مورد انجام داد و این بار به بیماران خود در ابتدا غذا، سالاد و انواع سبزی‌ها را داد و بعد غذای پخته شده را اضافه کرد و دید که دیگر گلبول‌های سفید خون که وظیفه دفاع بدن را در مقابل میکروب‌ها را دارند به حرکت و فعالیت وادار نمی‌شوند.

یکی دیگر از مزایای سالاد و سبزی‌های خام در ابتدای غذا، این است که اشتهای ناگهانی و شدید را آرام کرده و نمی‌گذارند زیادتر از آنچه لازم است بخورید و افزایش وزن پیدا کنید.

سالادي متشکل از سبزی‌ها با چاشنی ترش معتدل، قوای هاضمه را نیز تقویت می‌کند و حجم آن روده‌ها را که تمایل به تنبلی دارند به حرکت و فعالیت وامی‌دارد. همچنين سالادهای تازه و ترد که با روغن‌های مایع نباتی مخلوط می‌شوند نیاز بدن ما را از نظر مواد مغذی موجود در این چربی‌های اشباع نشده بر طرف می‌سازند./س

برچسب ها: غذا ، خوردن ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.