سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

مردم با اهدای نسخ خطی از میراث مکتوب حراست کنند

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: مردم برای اهدای نسخ خطی اقدام کنند چراکه با این کار برای حراست از میراث مکتوب گام برمی‌دارند.

موسی نوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: نسخ خطی، سنگی و سربی در واقع میراث گذشتگان برای جامعه کنونی است، از این رو برای صیانت از آن باید گام برداشته شود که یکی از راه‌ها اهدای کتب فوق به کتابخانه‌ها برای نگهداری در یک محیط استاندارد است.

وی به راه‌اندازی بخش نسخ خطی در کتابخانه مرکزی ارومیه اشاره کرد و گفت: در این مکان مخزن ویژه‌ای راه‌اندازی شده است که 85 عنوان کتاب خطی و 82 عنوان چاپ سنگی و سربی در این مخزن نگهداری می‌شود.

نوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در بعضی خانه‌های قدیمی، حوزه‌های علمیه و مساجد از این قبیل کتاب‌ها وجود دارد، از این رو انتظار می‌رود اقشار مختلف مردم در راستای اهدای این کتب اهتمام کنند تا در محل مناسب و استاندارد حفظ شوند.

وی یادآوری کرد: به طور معمول وقتی کاغذ در معرض هوا قرار می‌گیرد به مرور زمان انواع قارچ و باکتری به کاغذ لطمه می‌زند، پس برای جلوگیری از آسیب دیدن کتاب‌ها یک عدد دستگاه تنظیم دما و رطوبت خریداری شده تا دما و رطوبت استانداردی در مخزن ایجاد شود.

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی به لزوم تهیه یک دستگاه آفت‌زدا برای نصب در این کتابخانه تاکید کرد و گفت: این دستگاه ابتدا کتاب‌ها را اسیدزدایی کرده سپس آنها را از لوث وجود قارچ و باکتری پاکسازی می‌کند.

نوری به راه‌اندازی مخزن کتب مرجع اشاره کرد و بیان داشت: در کتابخانه مرکزی ارومیه 3 هزار جلد کتاب مرجع برای استفاده اقشار مختلف مردم وجود دارد ولی با توجه به اینکه کتب مذکور امانت داده نمی‌شود، جوانان و دانشجویان می‌توانند از طریق مراجعه کردن به این مرکز اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنند.

وی با بیان اینکه در مخزن امانی این کتابخانه 55 هزار جلد کتاب وجود دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت این مخزن به طور استاندارد 500 هزار جلد کتاب است که می‌توان به صورت فشرده بیش از 700 هزار جلد کتاب نیز در آن نگهداری کرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.