سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخضر الابراهيمي: مخالف دخالت ناتو در سوريه هستم

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه با درخواست از همه طرف ها براي پايان دادن به خشونت ها در اين کشور، با هر گونه دخالت ناتو در سوريه مخالفت کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، اخضر الابراهيمي در گفتگوي زنده با شبکه تلويزيوني العربيه در نيويورک در پاسخ به اين پرسش که  چه پيامي به معارضان داخلي و خارجي نظام سوريه داريد؟ گفت: اين معارضان بايد بدانند اوضاع سوريه خطرناک و دشوار است.

وي در پاسخ به اين پرسش که چه پيامي به شوراي امنيت داريد؟گفت: به صورت دسته جمعي و انفرادي با اعضاي شوراي امنيت نشست داشتم. با شماري از وزراي خارجه گفتگو کردم. اين شورا مرا در اين ماموريت انتخاب کرد و در صورتي که از حمايت قاطع و کاملي برخوردار نباشم نمي توانم اين ماموريت را انجام دهم. اعضاي شوراي امنيت به اين مسئله واقف هستند. 

ديدگاه هاي متفاوتي در شوراي امنيت در تعامل با اوضاع سوريه وجود دارد که اميدواريم بر اين اختلافات فائق آييم. در حال حاضر حمايت هاي کنوني شوراي امنيت مي تواند زمينه ساز آغاز فعاليت هاي ما باشد. تصميم گيري درباره اوضاع سوريه و صدور قطعنامه را بايد به مراحل بعد موکول کرد.

وي در پاسخ به اين پرسش که چه طرحي براي حل و فصل بحران سوريه داريد؟گفت: کوفي عنان بيش از شش ماه از هر گونه تلاشي براي حل و فصل بحران سوريه فروگذار نکرد و ارتباطات قويي با وي دارم. کوفي عنان گفت در ماموريت خود شکست خورد و توجيهات خاص خود را در اين زمينه داشت ولي همه بايد تلاش کنيم بر مشکلاتي که کوفي عنان با آن روبرو بود فائق شويم. از همه طرف ها در سوريه مي خواهم خشونت ها و حمايت هاي تسليحاتي خود را متوقف کنند. دبير کل سازمان ملل چند روز پيش در تهران از همه خواست به حمايت هاي تسليحاتي خود در سوريه پايان دهند. 

وي درباره زمان سفر خود به سوريه و ديدار با مقامات اين کشور گفت: هنوز زمان اين سفر مشخص نشده است. در زمان مناسب به سوريه سفر مي کنيم. در اين سفر با قاطعيت بيشتري تاکيد مي کنيم که بايد خشونت ها در سوريه متوقف و روند سياسي در اين کشور آغاز شود تا صلح و ثبات براي ملت سوريه محقق شود.

اخضر الابراهيمي در پاسخ به اين پرسش که آيا ممکن است از نيروهاي عربي در سوريه به جاي هيئت ناظران بين المللي استفاده شود؟گفت: بسيار زود است درباره اين موضوعات سخن گفته شود. بايد شاهد تلاش هاي بيشتر دبير کل اتحاديه عرب باشيم. بسياري درباره نقش آينده ناتو در سوريه سخن مي گويند ولي من با اين ايده ها مخالفم. زماني که از ارسال نيروهاي نظامي بين المللي و عربي به سوريه سخن گفته مي شود به معناي اين است که ماموريت الابراهيمي در سوريه به شکست انجاميده است اين در حالي است که هنوز تلاش هاي سياسي من درباره سوريه آغاز نشده است. بايد از گزينه هاي مختلف نظير قطعنامه هاي شوراي امنيت، قطعنامه هاي اتحاديه عرب و همچنين تصميمات مجمع عمومي سازمان ملل براي حل و فصل بحران سوريه استفاده کنيم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.