سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري تاکيد شد:

اهداف جنبش عدم‌تعهد در قانون اساسي ايران وجود دارد/ پيام اجلاس تهران متناسب با نيازهاي جامعه جهاني

معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه در گفتگوي ويژه خبري با اشاره به اينكه اهداف جنبش عدم‌تعهد در قانون اساسي ايران وجود دارد، گفت:‌ پيام اجلاس تهران متناسب با تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و نيازهاي جامعه جهاني به ويژه 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد بود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران حسين امير عبدالهيان معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته به تشريح و بررسي اجرايي کردن مصوبات نشست سران جنبش عدم‌تعهد پرداخت.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه در ابتدا با اشاره به برگزاري موفق اجلاس عدم‌تعهد در کشورمان گفت: به ملت بزرگ ايران براي برگزاري موفق اجلاس عدم‌تعهد در کشورمان تبريک گفته و به زعم خود از تمامي افراد، سازمان‌ها و دستگاه‌هايي که شرايط را به گونه‌اي فراهم کردند که اين اجلاس بزرگ و به تعبيري المپيک سياسي متناسب با جايگاه و شان جمهوري اسلامي ايران برگزار شود تشکر مي کنم.

امير عبدالهيان در ادامه افزود: جلسات متعددي از ماه‌ها قبل از برگزاري اين اجلاس برگزار شد تا اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران هم به لحاظ محتوايي هم به لحاظ کارکردي و مکانيزم در شان و جايگاه جمهوري اسلامي ايران و متفاوت از اجلاس‌هايي که تا کنون برگزار شده بود باشد.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امور‌خارجه با اشاره به اينکه بخشي از اهداف جنبش عدم‌تعهد در قانون اساسي کشورمان وجود دارد، تصريح کرد: عمده اين اهداف بخشي از اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است لذا از اين نظر ما مشترکات فراوان و انگيزه قوي نسبت به رويکرد و اساسنامه جنبش داريم.

امير عبدالهيان با اشاره به اينکه اجلاس عدم‌تعهد در تهران رويکردي دو بعدي داشت، افزود: بعد نخست مربوط به مسائل محتوايي و در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، مالي جهاني، مبارزه با تروريسم، مسئله فلسطين که موضوع مهم جهان اسلام است و بعد دوم در زمينه‌هاي فناوري‌هاي پيشرفته علمي و هسته‌اي صلح‌آميز و ساير مسائلي که به نحو قوي و صريح در بيانيه پاياني موسوم به بيانيه تهران به آن اشاره شده است.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه تاکيد کرد: آنچه در بيانيه پاياني مورد تاکيد قرار گرفت نتيجه کار چندين ماهه و ديپلماسي فشرده با گروه‌ها و کشورهاي مختلف در محافل بين‌المللي بوده است.

امير عبدالهيان افزود: پيام اجلاس تهران متناسب با تحولات منطقه اي و بين‌المللي و نيازهاي جامعه جهاني به ويژه 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد بوده است.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه با اشاره به ملاقات‌هاي سران هيئت‌هاي شرکت‌کننده در اجلاس عدم‌تعهد با مقام معظم رهبري تصريح کرد: هيئت‌هاي شرکت‌کننده در اجلاس تهران در جمع‌ بندي پاياني خود تلاش کردند تا رهنمودهاي مقام‌معظم رهبري و ابعاد مهم و تاثيرگذار و سرنوشت‌ساز براي سه‌ساله آينده مديريت و رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش  عدم تعهد را مورد توجه قرار دهند.

امير عبدالهيان با اشاره به اينکه جنبش عدم‌تعهد از اهداف اصلي بنيان گذارانش به ميزان زيادي فاصله گرفته است؛ افزود: با توجه به تحولاتي که در مقطع كنوني در صحنه بين‌المللي شاهد بوده‌ايم جنبش عدم‌تعهد از اهداف اصلي بنيان گذرانش به ميزان زيادي فاصله گرفته لذا ما در هر دوره بيشتر شاهد يک جلسات سوري و شکلي و البته اعلام مواضع کشورها و صدور اسنادي در سطوح مختلف بوده ايم.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به رايزني‌هاي فراوان در حاشيه اجلاس تهران با محوريت فلسطين تاکيد کرد: پس از رايزني‌هاي فراوان که در حاشيه اجلاس با اعضاي کميته فلسطين به عمل آمد اين جمع بندي حاصل شد که براساس آن يک گروه اقدام در نيويورک تشکيل شود و اين مطلب مورد اهتمام همه طرف‌ها اعم از کشورهاي اسلامي و غير اسلامي قرار گرفته تا در يک کارگروه مشخص مورد بررسي قرار بگيرد.

امير عبدالهيان با اشاره به اينکه در اجلاس تهران به موضوع مهم سوريه نيز پرداخته شد، تصريح کرد:‌ در اجلاس تهران مطرح شد که مکانيزمي در گروه دوستان رئيس و يا تئوريکاي نم که متشکل از ايران به عنوان رئيس فعلي، مصر به عنوان رئيس قبلي و ونزوئلا به عنوان رئيس بعدي، تشكيل شود لذا  جمهوري اسلامي ايران از راهکار سياسي و مسالمت آميز براي حل بحران در سوريه حمايت کرده و همچنين کشورمان از طرح رئيس جمهور مصر و نيز طرح شش ماده اي کوفي عنان استقبال کرده چرا که ايران به دنبال آرامش وثبات،‌ احقاق حقوق مردم و اصلاح امور در سوريه است.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به شعار اجلاس غير متعهدها در تهران و استقبال سران عضو جنبش عدم تعهد از آن افزود: شعار اين دوره از اجلاس غير متعهدها صلح پايدار و مديريت مشترک جهاني بوده لذا کارگروهي براي آن تعيين شده که بتوانند آن را محقق کنند، چرا که بسياري از سران جنبش عدم تعهد در صحبت هاي خود از شعارهايي  که براي اجلاس مشخص شده بود بسيار استقبال کردند.

امير عبدالهيان با اشاره به اينکه اجلاس تهران با اجلاس‌هاي برگزار شده قبلي بسيار متفاوت بود، تصريح کرد: در اجلاس تهران براي هر موضوعي يک مکانيزم عملياتي تعريف شد که مورد توافق و تاييد تمامي اعضا قرار گرفت و برا ي هر موضوعي کارگروه فني وعملياتي که راهکارهاي مناسب را براي عملياتي شدن آن پيشنهد دهند به وجود آمده است، لذا نتيجه ملموس آن را در ثبات، امنيت، صلح پايدار و در جلوگيري از مداخله خارجي به عنوان راهکار مناسب براي حل و فصل اختلافات موجود بين برخي از کشورها خواهيم ديد.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه با بيان اينکه در اين اجلاس نيمي از کشورهاي شرکت کننده در سطح سران بودند،‌ در حالي که در اجلاس‌هاي گذشته اين گونه نبوده است، افزود:‌ اين سخن که برخي مي‌گويند اجلاس عدم‌تعهد به ايران اعتبار داد درست نبوده چرا که جمهوري اسلامي ايران در قله سياسي، علمي، مقاومت در مقابل نظام سلطه و استقلال بود که باعث شد ميزبان کشورهاي عضو عدم تعهد باشد.

وي با اشاره به اينکه تلاش‌هاي فراواني از سوي دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران انجام شد تا اين اجلاس در تهران برگزار نشود، تصريح کرد: دشمنان جمهوري اسلامي ايران تمام توان خود را به کار بردند تا اين اجلاس بدون حضور دبير کل سازمان ملل متحد و مرسي رئيس جمهور مصر برگزار شود اما حضور اين افراد در اجلاس تهران پيام‌هاي قوي و صريح براي دشمنان نظام اسلامي داشت.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه افزود: در شرايطي که فشارهاي بين‌المللي به مصر بسيار زياد است و هنوز باقيمانده‌هاي رژيم مبارک در عرصه سياسي اين کشور حضور دارند مرسي بي توجه به فشارهاي آمريکا وغرب به تهران آمد و اين نشان‌دهنده علاقه شديد او به جمهوري اسلامي و آرمان هاي انقلاب ايران است.

امير عبدالهيان تصريح کرد: بسياري از نقطه نظرات رئيس‌جمهور مصر با ايران مطابق بوده و تنها در برخي از موارد همچون سوريه، وي نظرات متفاوتي داشت که اگر اطلاعات مرسي درباره سوريه بيشتر بود وي ديدگاه‌هاي خود را تغيير ميداد البته در يک اجلاس بين المللي هر يک از کشورها مي توانند در مورد خاصي ديدگاه‌هاي مختلفي داشته باشند.

وي در ادامه با اشاره به تلاش‌هاي گسترده رسانه‌هاي غربي براي صدمه زدن به مقاومت و فلسطين در اجلاس غير متعهدها و اينکه مسئله سوريه مهم‌تر از فلسطين در اين اجلاس نمايان شود، افزود: همه مي‌دانند هلال مقاومت به مصر، تونس و ليبي گسترش يافته و جايگاه مقاومت در فلسطين پيشرفت کرده و رژيم صهيونيستي بيش از پيش منزوي شده است.

امير عبدالهيان در پايان با اشاره به حضور محمود عباس در تهران خاطر نشان کرد: نظرات و سخنان ابومازن به جايي رسيده که دريافته است رژيم غاصب صهيونيستي ديگر هيچ فايده‌اي براي او نداشته لذا در گفتگوها و رايزني‌هايي که با محمود عباس داشتيم ديدگاه‌هاي وي نيز بسيار به عقايد و نظرات اسماعيل هنيه نزديک شده و اين بهترين فرصت براي حل و فصل مشکلات فلسطينيان و برگزاري يک انتخابات آزاد دموکراتيک بين ساکنان اصلي فلسطين و نه ساکنان جعلي آن است.

انتهاي پيام/ب2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.