سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

سرو 3000 ساله باغملک ثبت ملی می‌شود

دوستدار ميراث فرهنگي باغملك گفت: سرو 3000 ساله باغملك در معرض خطر جدي آسيب‌ديدگي است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان
؛يونس شفيعي در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: منطقه قلعه سروستان در حد فاصل گره‌هاي منگشت و باغملك قرار دارد. در آن ‌جا اقوامی به نام اقوامی سروستان هستند كه به منطقه "چیدن" كوچه كرده‌اند.

وي افزود: اين اقوام از لحاظ قوم‌شناسي اقوام قديمي به نام جانكي‌ها هستند كه 9 قرن پيش به باغملك هجرت كردند و باقي مانده اين قوم قديمي همين طايفه سروستاني است. البته اين‌ها با سروستاني‌هاي شيراز تفاوت دارند.

شفيعي توضيح داد: منطقه سروستان به لحاظ زيست محيطي در زمستان جزو مناطق برفي است و كم‌تر كسي در آن زندگي مي‌كند و طوايفي كه آن ‌جا هستند در زمستان به "چيدن" سفر مي‌كنند و در تابستان به باغ‌ها و زمين‌هاي خودشان مي‌روند. در ميان اين منطقه سه سرو وجود دارد كه طبق نظر كارشناسان يكي از آن‌ها مربوط به 3000 سال پيش است و دو سرو ديگر نسبتا جوان‌تر از آن سرو بزرگ‌تر هستند.

وي ادامه داد: قطر تنه اين سرو سه هزار ساله 15 و نيم متر است. خوش‌بختانه اين سرو هنوز سالم است اما به رغم درخواستي كه ما از ميراث فرهنگي و منابع طبيعي داشته‌ايم برای حفاظت و حراست از اين درخت اقدامي صورت نگرفته است.

شفيعي گفت: با توجه به اين‌ كه اين درخت در مسيري قرار دارد كه تقريبا از 20 متري آ‌ن خودروها عبور مي‌كنند و تابستان‌ها هم به عنوان تفريحگاه از اين منطقه استفاده مي‌شود در نتيجه امكان آسيب‌ديدگي آن بسيار زياد است. ما چندين مرتبه در هنگام تردد مسافران آتش‌هايی كه زير آن روشن شده بود را خاموش كرديم. با اين ‌كه اين درخت زير نظر منابع طبيعي است اما هيچ‌ گونه نظارتي از سوي آن‌ها صورت نمي‌گيرد.

اين دوستدار ميراث فرهنگي بیان كرد: ما هم‌چنين درخواست ثبت اين درخت را داده‌ايم. در يزد و ابرقو درختاني هستند كه ثبت شده‌ و حفاظت خوبي از آن‌ها صورت مي‌گيرد اما متاسفانه در شهر ما بسيار به اين درخت بي‌توجهي مي‌شود./س

برچسب ها: ثبت ، سرو ، باغملک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.