سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نریختن زباله، باید به یک فرهنگ تبدیل شود

یکی از عادت های غلطی که در بین مردم ایران رایج است، ریختن زباله در سطح شهر بدون در نظر گرفتن، عواقب ناگواری است که می تواند به مرور زمان پدیدار شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: یکی از عادت های غلطی که بین ما ایرانی ها رایج و هیچ اقدامی برای فرهنگ سازی و رفع اون نه از سوی مردم و نه از سوی مسئولین صورت گرفته ریختن زباله توی کوچه و خیابون و معبره فرهنگ غلطی که نسل به نسل به فرزندانمون هم داره منتقل میشه و نه خودمون فکری به حال بهبود وضعیتش می کنیم و نه شاهد اقدامی از سوی سازمان های ذی صلاح هستیم.

وقتی توی شهر قدم می زنیم یا سوار برخورد و در حال عبور از خیابان ها هستیم روی زمین، توی جوی آب، چمن و هر جا که فکرش رو بکنید می تونیم زباله هایی رو ببینیم که به دلیل بی توجهی شهروندان روی زمین افتاده و این در حالیکه وجود سطل های زباله در معابر انگار اصلاً‌ به چشم مردم نمی یاد.

عباس مرادی کارشناس محیط زیست دراین رابطه می گوید: ریختن زباله در سطح معابر فرهنگ و عادت غلطی است که از همان ابتدا تدبیری برای آن اندیشیده نشده، قانونی برای آن تصویب نشده و وجود سطل های زباله در سطح شهر کار ساز نبوده است.

خیلی مواقع شاهد هستیم که شهروندان اگر زباله ای در دست داشته باشند و در نزدیکی خود سطل زباله ای مشاهده نکنند بدون آنکه دقایقی صبر کنند تا با دیدن سطل زباله آن را دور می ا ندازند، بی درنگ آشغال های خود را بروی زمین ریخته و بدون توجه به عواقب آن راه خود را در پیش می گیرند.

از طرفی متاسفانه این عادت غلط از سوی بزرگترها انجام می گیرد و تا خود آگاه به فرزندان نیز منتقل می شود.

وی می افزاید: متأسفانه شهروندان ما به محیط زیست خود توجه چندانی ندارند، و حتی برخی مواقع با آگاهی کامل زباله های خود را در سطح شهر رها می کنند.

همانطور که وقتی زباله ای در منزل باقی بماند گذشته از بوی نامطبوع موجب جذب جانوران و حشرات می شود، وجود زباله در سطح شهر که فضای بیشتری برای حضور جانوران را در خود دارد علاوه بر بوی نامطبوع و جذب حشرات موجب جذب حیواناتی همچون گربه و موش شده و به دنبال آن شاهد پخش شدن آشغال ها توسط حیوانات در سطح معابر خواهیم بود.

یکی از دلایلی که تهران شاهد حضور موش های زیادی در سطح شهر بوده و تله های به کار گرفته شده برای جمع آوری آنها به طور کامل کارساز نبوده است بی توجهی شهروندان در رعایت این مسائل است.

مردم باید بدانند وجود زباله در سطح شهر نه تنها موجب بروز بیماریها به خصوص در فصل گرما می شود بلکه از زیبایی شهر نیز می کاهد یکی از دلایل بسته شدن جوی آب و سرریزشدن آنها نیز تفکر غلط افراد کیسه ای است که با ریختن زباله های خود در جوی های آب بر این باورند که آب زباله ها را شسته و با خود می برد و هیچ مشکلی برای محیط زیست و شهروندان پیش نمی آید این در حالی است که وجود زباله در جوی ها عامل اصلی سرریزشدن جوی ها و بسته شدن خیابان ها در زمان بارش باران و همچنین حضور موش ها در این محل ها می شود.

مرادی در ادامه می گوید: تولید زباله امری اجتناب ناپذیر و برای آگاهی مردم در این رابطه امری حیاتی است که مسئولین باید با فرهنگ سازی در این رابطه بکوشند.

راهکارهای زیادی از سوی مسئولین شهرداری ها و محیط زیست برای بهبود این وضعیت در شهرها به کار گرفته شده است مانند گذاشتن تابلوهای در مناطق مختلف شهر با مضمون شهر ما خانه ما، لطفاً آشغال نریزید، نظافت نشانه ایمان است، ولی این موضوع آنقدر برای مردم عادی شده که باز هم با دیدن این تابلوها کمتر پیش می آید که شاهد ریختن آشغال ها در سطح های زباله باشیم.

شاید اگر برای مردم قوانین تعیین کنیم و به نحوی مانند برخی کشورها که پلیس حق جریمه کردن افراد را دارد که آشغال بر روی زمین می ریزند، عملکردی مشابه انجام دهیم وضعیت از آنچه هست بهتر شود.

هر چند ریختن زباله حین رانندگی تخلفی است که قانون تعیین کرده ولی کمتر شاهد اعمال آن از سوی پلیس بوده ایم.

ما باید نریختن زباله را به یک فرهنگ تبدیل کنیم که این نیازمند تلاش بسیار از سوی مسئولین و همکاری بسیار از سوی مردم است./ف
برچسب ها: مرادی ، زباله ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.