سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبرئه اسرائيل از قتل "راشل كوري" معرف حقوق بشر آمريكايي!

روزنامه "القدس العربی" در سرمقاله خود با اشاره به سکوت دولت آمریکا درباره پرونده قتل فعال آمریکایی در اراضی اشغالی، این سئوال را مطرح کرد که اگر این شهروند آمریکایی در کشوری عربی کشته یا بازداشت می‌شد، کاخ سفید چه واکنشی نشان می‌داد؟

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در پي قتل يك فعال آمريكايي در اراضي اشغالي مدعيان دفاع از حقوق بشر در آمريكا هيچ واكنشي نشان ندادند چنانكه روزنامه القدس العربی نوشت: تصور کنید اگر راشل کوری در یک کشور عربی یا اسلامی فقط بازداشت می‌شد، دولت آمریکا چه واکنشی نشان می داد؟ بی شک دولت آمریکا برای قطع روابط، متوقف کردن کمک‌های مالی و اقتصادی و اعمال تحریم‌ها دست به تهدید می‌زد، و یا ناو هواپیمابر خود را به سوی آن کشور عربی یا اسلامی می‌فرستاد، زیرا دولت آن کشور با جسارت تمام یک تبعه آمریکایی را بازداشت کرده است!

در ادامه این مطلب آمده است: آیا پس از بازداشت فعالان خارجی در مصر که متهم به جاسوسی، اقدامات خصمانه و تلاش برای ایجاد ناامنی در این کشور انقلابی شده بودند، دولت آمریکا تهدید نکرد که کشتی‌های جنگی خود را برای آزادکردن آنها به مصر اعزام می‌کند؟

القدس العربی تأکید کرد: والدین راشل کوری اعلام کرده اند که به دیوان عالی رژیم اشغالگر برای بازنگری در حکم دادگاه، و احقاق حقوق خود مراجعه خواهند کرد. خون راشل کوری نباید هدر برود و دستگاه قضایی ظالم این رژیم باید در برابر افکار عمومی جهان خصوصا افکار عمومی غرب رسوا شود، تا همگان بدانند که ادعای نادرست و دروغ "اسرائیل، تنها نظام متمدن و دمکراتیک منطقه" افسانه ای بیش نیست.

بر اساس اين گزارش ریچارد فالک گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در مناطق فلسطینی (کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه) گفت: امتناع دادگاه از بررسی دادخواست مربوط به قتل راشل کوری "بی عدالتی و فرار از مجازات" محسوب می‌شود .

ماجرا چگونه اتفاق افتاد؟

یک دستگاه بولدوزر اسرائیلی سال 2003 راشل کوری تبعه آمریکایی حامی ملت فلسطین را که به تخریب منازل فلسطینی‌ها معترض بود، در شهر رفح در جنوب باریکه غزه زیر گرفت و کُشت.

راشل کوری با گروهی از فعالان خارجی حامی ملت فلسطین به باریکه غزه رفته بود تا اعتراض خود را به سیاست نژادپرستانه اسرائیلی " تخریب منازل، ریشه کنی درختان و ارعاب شهروندان بی دفاع فلسطینی" اعلام کند و هیچ سلاح و حتی سنگی در دست نداشت، و فقط وجدان انسانی خود را در سینه‌اش حمل می‌کرد که از هر بمب و گلوله ای قویتر است.  

سال 2003 راشل کوری 24ساله طرفدارصلح، شهروندآمریکایی و از اهالی ایالت واشنگتن آمریکا به همراه 8 تن از دوستان خود در جنبش همبستگی با ملت فلسطینی"ISM" ـ 5 تن آمریکایی و 3 تن انگلیسی ـ در محله السلام واقع در جنوب شهر رفح در نوار غزه سعی می‌کنند که از اقدام یک دستگاه بولدوز نظامی رژیم صهیونیستی در ویران کردن یکی از خانه‌های فلسطینی در مجاور نوار مرزی فلسطین با مصر واقع در جنوب شهر رفح جلوگیری کنند.



کوری در برابر بولدوز ایستاد و از سرنشین بولدوزر خواست که وسیله‌اش را متوقف كند. كوري یک پیراهن پرتقالی رنگي به تن داشت که از دور به راحتي قابل تشخیص بود. این صلح طلب با بلندگوی خود با راننده بولدوز صحبت كرده و ساير دوستانش نیز در فاصله 20 تا 15 متری کوری با فریاد از راننده بولدوزر خواستند توقف كند.





پس از ارتکاب این جنایت نظامیان اشغالگر هیچ گونه کمکی را به کوری نکردند و پس از چند دقیقه یک آمبولانس فلسطینی به مکان حادثه رسید و کوری را به بیمارستان شهید محمد یوسف نجار در رفح منتقل کرد که در همان جا اعلام شد که وی فوت کرده است.




سال‌ها از اين اتفاق مي گذرد و والدين راشل بارها شكايت خود را عليه رژيم صهيونيستي در مجامع بين المللي مطرح كردند و در نهايت اين كه دادگاهی در حیفا راننده بولدوزری را که راشل کوری را زیر گرفت از هرگونه اتهام قتل تبرئه کرده و شخص کوری را مسبب مرگ خود خواند!

اما با وجود بی توجهی دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی به دادخواست والدین راشل کوری، دولت آمریکا هیچ واکنشی به این مسأله نشان نداد؛ در حالی که حمایت از حقوق راشل کوری و خانواده اش جزء وظایف دولت واشنگتن است.

قضات صهیونیست پس از مخالفت با بررسی دادخواست والدین راشل کوری، مدعی شدند که این دختر جوان تصادفی و غیرعمدی کشته شده است؛ در حالی که سرباز اسرائیلی سوار بر بولدوزر، به آسانی راشل کوری را می‌دید و می‌دانست که وی می‌خواهد مانع تخریب منازل فلسطینی‌ها روی سر زنان و کودکان شود.

بر اساس اين گزارش دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در شهر حیفا سه شنبه گذشته، با خودداری از بررسی دادخواست مجدد والدین راشل کوری، ارتش این رژیم را از اتهام قتل این فعال حامی ملت فلسطین تبرئه کرد!

همچنين القدس العربیدر گزارش خود نوشت: ما نمی‌خواهیم به بررسی معاهدات و قوانین بین المللی مانند کنوانسیون های چهارگانه ژنو که اسرائیل را به عنوان اشغالگر و مرتکب جرایم مختلف محکوم می‌کنند ، بپردازیم  زیرا بررسی این اسناد بین المللی در مورد اسرائیل بی فایده است و این رژیم با حمایت‌های آمریکا، خود را برتر از هر قانون و معاهده بین المللی می‌داند.

اين روزنامه تاكيد كرد: کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو نیروی اشغالگر قدس را ملزم به حمایت از غیرنظامیان بدون هیچ شرط و شروطی می‌کند و اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي به عنوان قاتل يك فعال صلح طلب از هر اتهامي تبرئه مي‌شود!

"انتهاي پيام"/پ3
برچسب ها: راشل ، کوری ، حقوق ، بشر ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.