سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منظر شهری، جلانگاه پیام های تبلیغاتی

منظر شهری حریمی امن برای زندگی شهروندان محسوب می شود اما وجود پیام ها و برچسب های تبلیغاتی در گوشه و کنار شهر این حریم را به جولانگاهی برای تبلیغات صاحبان اصناف تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: یکی از معضلاتی که به عنان گسیخته به منظر شهری تحمیل شده حضور بر چسب های تبلیغاتی است.

برچسب هایی که بر روی دیوارهای شهر، صندوق های پستی، تیرهای چراغ برق، درب منازل، روی زمین و حتی دیوارهایی که عبارت نصب هر گونه آگهی پیگرد قانونی دارد نیز خودنمایی می کند.

به رغم گسترش این معضل و اعتراض دائمی شهروندان در خصوص این تبلیغات فراهم، شهرداری ها و سازمان زیباسازی نیز تاکنون نتوانسته آنچنان که باید برای ساماندهی و کنترل این معضل اقدامی اساسی یا حتی مقطعی و تأثیرگذار انجام دهند این امر و همچنین نبود قوانین بازدارنده برای برخورد با متخلفان در این زمینه موجب شده منظر شهری که حریمی امن برای شهروندان محسوب می شود به جولانگاه پیام های تبلیغاتی که صحت و سقم آنها نیز همیشه قابل تأثیر نیست، تبدیل شود.

محمدفرهادیان جامعه شناس شهری می گوید: متأسفانه صاحبان مشاغل بدون توجه به آنکه چه بر سر شهر و زیبایی منظر شهری می آید با تبلیغ بر روی برچسب هایی که هزینه زیادی برای آنها ندارد آنها را بر روی دیوارها، و شیشه ها،‌ درب منازل و کیوسک های تلفن، ایستگاههای اتوبوس و حتی روی زمین می چسبانند و همچنین با روش دیگر که توزیع تراکت های تبلیغاتی در بین عابران است منظر و فضای شهری را آشفته می کنند.

این فرهنگ غلطی است که در بین صاحبان مشاغل برای خود جا باز کرده و تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان شهردای و هیچ قانونی نتوانسته حتی برای یک روز مانع فعالیت آنها شود.

اگر شهرداری یا حتی خود مردم هر روز این برچسب ها را از درب منازل خود جمع آوری هم بکنند باز فردا روز شاهد حضور بر چسب های جدید و تبلیغات دیگری بر روی دیوارهایی خواهم بود که حریم شخصی شهروندان و یا محلی عمومی برای آنها محسوب می شود و در هر حال هر شهروند سعی در آن دارد.

برچسب هایی که به راحتی چسبانده به سختی پاک می شوند و در نهایت ردپایی از خود می گذارند که باعث زشتی شهرمان می شود.

جدایی از صرف هزینه هایی که برای جمع آوری این گونه تبلیغات می شود انجام این کار نیازمند صرف زمان بسیار و تعداد نیروی کار زیاد است.

وی می افزاید: از آنجایی که خلأ قانونی موجب افزایش این شیوه تبلیغات شده برای برخورد با این معضل نیازمند آگاه سازی، ایجاد محیط های تبلیغاتی و آموزش شیوه های جدید تبلیغاتی به صاحبان اصناف هستیم.

فرهادیان اذعان داشت: تنها قوانین باز دارنده در این رابطه قوانینی است که مربوط به سال هزار و 343 می شود و برای رفع تخلفات مربوط به سیما و منظر شهر تهران بسیار ناکار آمد و ناقص است و مهمترین مشکل شهرداری ها در برخورد با این متخلفان همین خلأ قانونی است و دستگاه های قانون گذار باید در جهت بهبود وضع سیما و منظر شهری و برخورد با این خلفات چاره ای بیندیشند.

این در حالی است که محمدجواد شوشتری مدیرعامل زیباسازی چندی پیش اعلام کرده بود که این سازمان هر چند وقت یکبار اقدام به پاکسازی برچسب های تبلیغاتی در مناطق 22 گانه شهر تهران می کند و میلیاردها تومان از عوارض عمومی و هزینه های شهری صرف پاکسازی و حذف این برچسب ها از سیمای شهر می شود ولی این هزینه در کمترین زمان ممکن دوباره از سوی قانون شکنان به شهر تحمیل می شود و متخلفان بدون توجه به آنچه بر سر شهر می آید و حتی بدون توجه به هشدارهای مسئولان شهرداری در خصوص اینکه آنها در صورت شکایت شهروندان با متخلفان برخور خواهند کرد به تبلیغات خود ادامه می دهند.

شاید اگر مسئولان با تصویب قوانین بازدارنده و ایجاد مکان هایی برای تبلیغات این چنین با هزینه های مناسب مانع فعالیت متخلفان این افراد شوند دیگر شاهد صرف هزینه های زیادی که خود شهروندان پرداخت می کنند، نباشیم./ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.