سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناهيد و پولوكس در مقارنه با يكديگر قرار مي گيرند

صبحگاه روز شنبه يازدهم شهريور ماه سال جاري سياره زيباي ناهيد با ستاره پر نور پلوكس در مقارنه با يكديگر قرارمي گيرند.

فاطمه خراساني مسئول علمي مركز علوم و ستاره شناسي تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: سياره ناهيد كه نام ديگر آن زهر است دومین سیاره سامانه خورشیدی محسوب مي شود كه خوذ را میان زمین و و عطارد جاي داده است وبه دليل نزدیکي این سیاره به زمین در تاريكي شب بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است كه با چشم غير مسلح قابل رويت مي باشد.
وي افزود: سیاره زهره هيچ قمري ندارد و به دليل شباهت هايي مانند اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری، كه با زمین دارد به آن خواهر زمین مي گويند ودر مداری تقریباً دایره‌ اي شكل در فاصله ۱۰۸ میلیون کیلومتري از خورشید، به دور آن مي چرخد كه در نزدیکترین وضعیت نسبت به زمین قرار می‌گیرد، فاصله آن با زمین حدود ۴۲ میلیون کیلومتر است و در دورترین حالت فاصله آن با ما به ۲۵۷ میلیون کیلومتر ميرسد.
خراساني در خصوص ستاره پولوكس اظهار داشت: اين در صورت فلکي جوزا يا دو پيکر قرار گرفته وجايگاه اصلي آن در راس پيکر پسين است كه جز دو ستاره پر نور و مهم اين صورت فلكي محسوب مي شود ستاره پولوکس داراي  قدري حدود ۱/۱ است و در فاصله ۳۶ سال نوري از ما ناظران زميني قرار داردكه اين ستاره هفدهمين ستاره پرنور آسمان كه با چشم غير مسلح  به رنگ زرد و سفيد ديده مي شود است.
وي تاكيد كرد:‌ساعت 5:30 صبح روز شنبه يازدهم شهريور ماه سالجاري سياره ناهيد در فاصله 7/8 درجه اي جنوب ستاره پلوكس قرا مي گيرد كه دراين شرايط با فاصله 45 درجه اي از خورشيد آ سمان روز باهم مقارنه خواهند داشت. خراساني خاطر نشان كرد: اين مقارنه با چشم غير مسلح در آسمان قابل رويت است كه  قدر سياره ناهيد و ستاره پولوكس در زمان مقارنه به ترتيب 2/4- و  1/2خواهد بود./ع
برچسب ها: زهره ، قمر ، ماه ، ناهید ، ستاره ، اسمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.