سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پديده مقارنه عطارد و قلب الاسد به وقوع مي پيوندد

صبحگاه شنبه يازدهم شهريور ماه سال جاري سياره گريز پاي منظومه شمسي عطارد با ستاره قلب الاسد مقارنه خواهند داشت.

علي ابراهيمي سراجي كارشناس مركز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظيم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت:سياره عطارد نزدیک ‌ترین سیاره به خورشید است به همين دليل اين سياره داراي سرعت بالا در چرخش مداري و اختلاف دماي شديد در سطح خود مي باشد به طوري كه سطح رو به خورشید آن بسیار داغ و روی پشت به خورشید آن نیز بسیار سرد است.
وي افزود : اين سياره مانند سياره زهره قمر ندارد کوچک‌ترین سیاره منظومه خورشیدی محسوب مي شود و ما ناظران زميني مانند قمر ماه فقط مي توانيم يك رخ آن را رصد كنيم و اين سياره تندروترین سیارهٔ منظومه خورشیدی است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می‌زند و به دليل اينكه دیدنش آسان نیست آن را تير مي نامند.
ابراهيمي سراجي اظهار داشت:ستاره قلب الاسد يا قلب شير  نورانی ترین ستاره صورت فلکی شیر یا  اسداست كه قدري حدود ۴/۱ را با  قطري ۵/۳ برابر خورشید را به خود اختصاص داده و درخشندگی آن ۳۵۰ برابر خورشید منظومه شمسي ما است.
وي عنوان كرد: ستاره قلب الاسد نزدیکترین ستاره به خورشید است كه با سرعتي بالا در هر 9/1ساعت یکبار خورشيد را در يك مدار بیضوی شکل دور مي زند و دمای سطحی آن  حدود 12 هزار درجه است كه اين دما در قطبهای آن به  32در صد بیشتر هم مي رسد و طبق تحقيقات انجام شده عمر آن 50 ميليون سال است.
ابراهيمي سراجي اظهار داشت: سياره عطارد ساعت 6:30 صبحگاه شنبه در فاصله  1/2درجه اي شمال و شمال شرقي ستاره قلب والاسد قرار مي گيرد و با فاصله  9درجه اي از خورشيد آسمان روز مقارنه خواهند داشت./ع
برچسب ها: پدیده ، گریز ، پا ، قمر ، قلب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.